Slöjstjärtar tillsammans med?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maleficum
    • January 2008
    • 89

    Slöjstjärtar tillsammans med?

    Har mitt 250 liters kar med slöjstjärtar men skulle gärna vilja ha något mer i det. Bor några ancistrus yngel och en del äppelsnäckor och fem odlingsguppyhanar i det just nu. Skulle helst vilja ha någon form av stimfisk tror jag. Det är rätt så svalt (19-20 grader) i akvariet så det ska inte vara någon varmvattenälskare heller.

    Skulle gärna vilja ha långfenade prikdanio men vet inte om det skulle funka? Eller om man ska ha nån lugnare fisk. Funkar prikdanios annars tillsammans med kampfiskar eller är det risk för fenbitarkrig då?

    Antar att kampfiskar gärna biter på slöjstjärtsfenor om de skulle bo tillsammans?

    Tigerbarber är en favorit också och det har vi tidigare haft tillsammans med guldfiskar utan problem men slöjisar är ju inte precis lika goda simmaren så antar att det inte kommer funka.

    Sen en annan fråga också. Har mängder med ancistrusar (avelspar plus massa yngel) i alla kar (utom det minsta på 60 liter). Men älskar kinisisk algätare! Kan man ha de tillsammans med ancistrusarna eller bör de gå i ett eget kar? Även siamensisar? Kan man ha de i samma kar som avelsparet och ynglerna (plus massa endlersyngel)?
    Senast redigerad av Maleficum; 26 March 2008, 14:23.
    He who fights and runs away will live to fight another day.
    (\_/) (\_/)
    (^^) (^^)
    (’’)(’’) (’’)(’’)
  • Aircut64
    • July 2007
    • 1207

    #2
    Kampfisk skulle jag inte vilja ha eftersom har själv testat en gång och det slutade med att fenorna på den vart avbita tyvärr ^^ och det är ingen snabb simmare heller, men de kan hoppa rejält iafl !
    Jag hade ju Malawi Ciklider med mina slöjstjärtar förut men det är inget jag tipsar om :P jag brukar ha en udda mix lite då o då är bra på att få andra fiskar o trivas med varandra hehe ^^ .
    Du kan ju alltid testa någon gurami eller så ? Testa med Kardinalfiskar och guldbarber =) Har dock aldrig testat tigerbarben som du talade om men det lär ju funka, men det kan finnas en stor över att de kan bli uppätna...

    Lycka till nu !

    Kommentar

    • Maleficum
      • January 2008
      • 89

      #3
      Ursprungligen postat av Aircut64
      Kampfisk skulle jag inte vilja ha eftersom har själv testat en gång och det slutade med att fenorna på den vart avbita tyvärr ^^ och det är ingen snabb simmare heller, men de kan hoppa rejält iafl !
      Jag hade ju Malawi Ciklider med mina slöjstjärtar förut men det är inget jag tipsar om :P jag brukar ha en udda mix lite då o då är bra på att få andra fiskar o trivas med varandra hehe ^^ .
      Du kan ju alltid testa någon gurami eller så ? Testa med Kardinalfiskar och guldbarber =) Har dock aldrig testat tigerbarben som du talade om men det lär ju funka, men det kan finnas en stor över att de kan bli uppätna...

      Lycka till nu !
      Har kampfisk i ena karet med platys och en i andra karet med neontetror, ancisstrus par + yngel, endler + yngel och svärdbärare utan problem.
      Men är framför allt slöjstjärtskaret som är lite tomt.
      Sen ska jag väl rätta mig själv också. Minnet är ju inte det bästa precis men slöjstjärtskaret är på 200 liter (längdxdjupxhöjd=100x50x40) och lilla karet är bara på 45 liter (50x30x30). Sen det andra karet med neoner och edlers och dem är 225 liter (150x50x30).
      Senast redigerad av Maleficum; 26 March 2008, 14:57.
      He who fights and runs away will live to fight another day.
      (\_/) (\_/)
      (^^) (^^)
      (’’)(’’) (’’)(’’)

      Kommentar

      Arbetssätt...