Altolamprologus Calvus/ Compressiceps

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Esperenza
    • March 2008
    • 17

    Altolamprologus Calvus/ Compressiceps

    Med vilka andra fiskarter kan jag kombinera den underbart vackra fisken Altolamprologus Calvus / Compressiceps???
    Antar att Frontosor är lite för stora för den??
    Vilka för/nackdelar ser ni med denna fiskgrupp??
    vilka skulle ni rekommendera om jag kombinerar denna fisk och sen vill ha in lite stark färg i Tanganyika, tycker de är lite mer spännande än Malawi, bara att Malawi har såå fina färger...tycker ni Tanganyika är mkt mer svåra än malawi??

    oj va frågor...jättetacksam för svar
    Senast redigerad av Esperenza; 26 March 2008, 01:31.
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #2
    Halloj Esperenza!

    Ja, visst är dom vackra! Har själv lite planer på att ganska snart skaffa någon typ av Compressiceps. Jag har ett Tanganyikakar som jag har skrivit om en del i denna tråd; http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=105834
    Jag tycker att Tanganyika är lättskött och för min del innebär "problemen" bara att fiskarna förökar sig så vansinnigt snabbt.

    Du skulle kanske kunna sätta in en grupp Neolamprologus Leleupi till dina Compressiceps - dom är ju otroligt färgranna, eller kanske någon av de gulare varianterna av Julidochromis - typ Ornatus eller Regani.
    Det brukar väl vara så att just Tanganyikaintresset riktar sig mer åt fiskarnas beteenden än att de har intensiva färger - men jag tycker det finns många vackra färgvarianter hos fiskarna ändå. Många av de något mer fritt simmande munruvarna, typ Cyprichromis Leptosoma har enormt fina färger - du kan se några foton i min tråd.

    Till de Compressiceps som jag tänker införskaffa skall jag bygga upp olika "fack" och prång av skiffersten, varvat med stora snäckor - de gillar att trycka in sig i smala klippskrevor. Det är glupska fiskar och kommer nog att ta en del yngel som hela tiden förnyas. I mitt fall är detta inget problem då det väller fram yngel konstant - speciellt från de Neolamprologus Gracilis som går i karet.

    Det vore jättekul att få se några bilder på dina fiskar senare! Lycka till med dina T-ciklider!


    Edit; lägger till några vackra "tankmates";

    Neolamprologus brichardi
    Neolamprologus tretocephalus
    Cyathopharynx furcifer, foae
    Xenotilapia spilopterus
    Senast redigerad av Mats Bryzell; 26 March 2008, 10:02.

    Kommentar

    Arbetssätt...