Asiatiskt biotop

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FredrikH
    • February 2007
    • 724

    Asiatiskt biotop

    Ska sätta upp en asiatiskt biotopakvarium, och har dragit ihop en några arter från samma område (Indonesion/Borneo) som jag vill ha.
    Karet är planerat till storleken 75x45x40 (höjden kan justeras).

    Nu, lever dessa arter i samma biotop?
    • Trichogaster leeri (Mosaikgurami)
    • Boraras brigittae (Moskitorasbora)
    Ok.. det var tänkt att jag skulle hitta några fler, men nej, det tog stopp. Jag vet inte om jag vill ha fler stimfiskar, känns så rörigt i ett såpass litet kar.

    Tips på fler arter från samma område/biotop?

    Har precis börjat spåna på detta lilla "projekt", så är mer än öppen för förslag, tips och tillrättavisningar.

    /Fredrik
    200l SA
    Pågång: Biotopakvarium Östasien!

    - Vem är den där lol alla snackar om?
  • FredrikH
    • February 2007
    • 724

    #2
    *putta*

    Har jag ställt en för svår fråga?


    Dock har tankarna strövat in på någon munruvande betta, istället för mosaiker.
    Var på Södermalms Akvarieaffär och där fanns det ju en hel del.. gud vad inspirerad och sugen man blev!
    200l SA
    Pågång: Biotopakvarium Östasien!

    - Vem är den där lol alla snackar om?

    Kommentar

    • Erik Åhlander
      • January 2006
      • 1881

      #3
      Ja det är en ganska knepig fråga. Efter att ha sökt i lite databaser har jag bara hittat ett enda ställe där Boraras brigittae med säkerhet lever, och det är där den upptäcktes. Om du läser tyska kan du antagligen hitta närmare biotopuppgifter här:

      Vogt, D. 1978
      Neue Erkenntnisse aus Südborneo einer vorläufigen Beschreibung von Rasbora uropthalma brigittae n. ssp. Aquar. Terrar. Z. v. 31 (no. 5): 155-157.

      DATZ för 1978 går antagligen att låna in via ditt lokala bibliotek, men det tar ett tag.

      Typlokalen (den plats där de djuren är insamlade som namnet är baserat på) är en plats på södra Borneo som heter Bandjarmasin (4°44'60"S 104°33'0"E)

      Mosaikguramin finns antagligen i trakten (den är rapporterad från sö Borneo och från floden Kaupas längre norr ut). Men om de lever i samma slags biotop som Boraras har jag inte lyckats lista ut.
      Senast redigerad av Erik Åhlander; 13 March 2008, 22:44. Anledning: kan inte stava till brigittae...

      Kommentar

      • FredrikH
        • February 2007
        • 724

        #4
        Inser att jag kan ha siktat för djupt. Får kanske nöja mig med samma område!

        Finns det någon bra databas om fiskars härkomst bl.a. som täcker många arter?

        Tack för ditt engagemang!
        200l SA
        Pågång: Biotopakvarium Östasien!

        - Vem är den där lol alla snackar om?

        Kommentar

        • Grodlund
          • January 2008
          • 560

          #5
          Jag *försöker* hålla mig till en asiatisk biotop själv, eller åtminstone så nära som möjligt.
          Men mitt val av fisk begränsar mig litegranna. Mina 15 Tigerbarber hade nog tyckt att det vore jätteskojjigt att systematiskt plocka isär fenorna på Guramis tillexempel.

          Andra fiskar från samma biotop (antar jag) är ju Siamesiska Algätare, De flesta Barber och Rasbora.

          Jag har fastnat för MicroRasboras
          Boraras Brigittae
          Microrasbora Kubotai
          Microrasbora erythromicron

          Måste även påpeka hur sjukt fin Galaxy Rasboran är.

          Dock är dessa stimfiskar

          Kommentar

          • Erik Åhlander
            • January 2006
            • 1881

            #6
            Jag tycker väl att du har siktat alldeles rätt (det var nått om stjärnor och trädtoppar...)

            Ja, det finns det: FishBase! En liten länk nedtill på varje arts sida som heter "Occurence". Via den kan man gå rätt in i flertalet av de stora museernas samlingar av konserverad fisk och hitta mycket användbar information om man vill göra ett "riktigt" biotopakvarium - i den mån det alls är möjligt. Men det kräver en del vana att hitta den information man vill ha - och utvärdera den. Och, tyvärr ... väldigt mycket information finns fortfarande bara i böcker, och inte på internet.

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Erik: Är adressen www.fishbase.com? Även jag är väldigt intresserad av den typen av information. Tycker det är synd att det är så svårt att få reda på var de olika arterna kommer ifrån mer specifikt och exakt i vilken typ av biotop de lever.

              Vilket underbart vackert ansikte på din avatar Vems är det (jag antar att det inte är ditt )

              Grodlund: Jag skulle inte rekommendera att stoppa ner siamensis i ett akvarium av den storleken.

              Fredrik: Ja bettor skulle nog funka bättre än mosaikguramis. Boraras briggitae är verkligen fina och trevliga. De är stimfiskar dock.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • oaken
                • September 2006
                • 901

                #8
                Reseberättelser är ett ganska bra sätt att få reda på vilka fiskar som kan hittas tillsammans, inte för att det finns så många berättelser att tillgå, men ändå.

                Men några exempel:

                Latest news coverage, email, free stock quotes, live scores and video are just the beginning. Discover more every day at Yahoo!



                http://www.siamensis.org (nere för tillfället tror jag)

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Tack siamensis.org kände jag till faktiskt.
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • Erik Åhlander
                    • January 2006
                    • 1881

                    #10
                    Batski:

                    Du kan också gå in direkt i riksmuseets databas:



                    Gå t ex till "Image database"

                    och sedan

                    Search for Country equals to Myanmar (eller El Salavador eller Uruguay eller Brazil eller Paraguay etc)
                    Order by Catalog number
                    Max Recs 50

                    Så får du bilder på både fiskar, insamlingslokaler (och lite folk och bilar och dåliga vägar...)

                    Bilden på SOK-98-006 (trädrötter och döda löv i vattnet) ser ju ut som en utmärkt förebild till ett biotopakvarium!

                    Om man väljer den går man sedan tillbaks till "Collection database":

                    Search for Field Number equal to SOK-98-006
                    Order by Default Show All
                    Max Record All Output Catalog record
                    och sedan SUBMIT

                    Nu var fiskarna på just den här statioen bara bestämda till släkte och inte till art, men det gör ju i princip ingenting, eftersom just de arterna kannske kan vara svåra att få tag i. Men med ett akvarium med 1 ål, 1 Aplocheilus, 25 Channa, 52 Lepidocephalichthys, 28 Chela, 100 danio, 30 Puntius och 100 rasboror av olika arter så inser man direkt att

                    1. det måste vara ganska stort
                    2. det snart innehåller endast ett gäng mätta ormhuvudsfiskar

                    Man kanske inte skall efterlikna naturen exakt...

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Tack så mycket

                      Åh ja, jag är fullt medveten om att det inte går att efterlikna naturen exakt. Ändå tycker jag att det känns schysst att låta sig inspireras av firrarnas naturliga hemtrakter. Det finns en speciell tjusning i att titta på en miljö som iaf till viss del påminner om naturen. Lite som japansk trädgårdskonst

                      EDIT: När jag startade upp mitt SA utgick jag ifrån kardinaltetra. Men av praktiska och estetiska skäll har inspirationen - både vad gäller övriga arter och växter - hämtats mer från neon än från kardinaltetrans livsmiljö. Och så har jag fuskat en hel del med (varken parotocinclus jumbo, svartfantomtetra eller någon av de båda coryarterna lever i samma biotop som kardinalerna) Ja, av de arterna som bor i akvariet är det faktiskt bara smycketetror som delar biotop med kardinalteror
                      Senast redigerad av batski; 14 March 2008, 15:19.
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • FredrikH
                        • February 2007
                        • 724

                        #12
                        Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                        Bilden på SOK-98-006 (trädrötter och döda löv i vattnet) ser ju ut som en utmärkt förebild till ett biotopakvarium!
                        Image database fungerar inte för mig.. kan du länka SOK-98-006 till mig?

                        Tack alla för tips och hjälp! Fish database kommer att användas flitigt!
                        Jag återkommer med planerna.


                        @batski: antar att du menar min avatar (jag är ju den enda som har en här.. ). Det är en leopardgeckokille.
                        200l SA
                        Pågång: Biotopakvarium Östasien!

                        - Vem är den där lol alla snackar om?

                        Kommentar

                        • Daniel Blom
                          • June 2003
                          • 1670

                          #13
                          Ursprungligen postat av batski
                          Erik: Är adressen www.fishbase.com?
                          Ja, fast det går även med .se, .org, .de, .fr, .us och många fler. Ibland kan svenska sidan vara seg medan .org funkar utmärkt.

                          Ursprungligen postat av FredrikH
                          Image database fungerar inte för mig.. kan du länka SOK-98-006 till mig?
                          Är det den här bilden som efterfrågas? Men försök igen, det är riktigt kul att bläddra igenom alla bilderna från t ex Burma/Myanmar.
                          Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
                          och framgången är given.
                          Samuel Clemens
                          Mina bilder

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #14
                            Ursprungligen postat av FredrikH
                            @batski: antar att du menar min avatar (jag är ju den enda som har en här.. ). Det är en leopardgeckokille.
                            Yep! Det var honom jag menade. Underbart vackert ansikte!! Hur stora är de? Var kommer de ifrån och vad äter de?
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • FredrikH
                              • February 2007
                              • 724

                              #15
                              Ursprungligen postat av batski
                              Yep! Det var honom jag menade. Underbart vackert ansikte!! Hur stora är de? Var kommer de ifrån och vad äter de?
                              Tar det via PM..

                              Daneil: tack för supporten!
                              200l SA
                              Pågång: Biotopakvarium Östasien!

                              - Vem är den där lol alla snackar om?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...