För många fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Charlottis
    • December 2007
    • 579

    För många fiskar?

    Hej!

    Jag har en fråga angående mängden fisk i ett akvarie. Akvariet tillhör min pojkvänns mamma. Det är på 96L men en massa växter i.

    I akvariet finns:

    *2 praktbotior
    *2 pansarmalar
    *1 Bottentittare http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=56
    *7 neontetror
    *10 kardinaltetror
    *3 Koppartetror
    *2 Tigerbarber
    *3 Platy + ca 5-10 yngel
    *2 halvstora Svärdbäraryngel
    *1 Guppy

    Vad tycker ni om detta? För trångt? Känner att det skulle vara bra med lite fler åsikter än mina egna.

    Mvh Charlotte
  • JLi
    • December 2004
    • 773

    #2
    Ursprungligen postat av Charlottis
    Hej!

    Jag har en fråga angående mängden fisk i ett akvarie. Akvariet tillhör min pojkvänns mamma. Det är på 96L men en massa växter i.

    I akvariet finns:

    *2 praktbotior
    *2 pansarmalar
    *1 Bottentittare http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=56
    *7 neontetror
    *10 kardinaltetror
    *3 Koppartetror
    *2 Tigerbarber
    *3 Platy + ca 5-10 yngel
    *2 halvstora Svärdbäraryngel
    *1 Guppy

    Vad tycker ni om detta? För trångt? Känner att det skulle vara bra med lite fler åsikter än mina egna.

    Mvh Charlotte
    Det är en riktig fisksoppa din svärmor har. Akvariet är på tok för litet för praktbotian och bottentittaren. Antalsmässigt är det väl inte så väldigt överbefolkat åtminstone. Praktbotia, pansarmalar och tetror och barber är stimfiskar så sammansättningen är litet brokig.
    h. Johan

    Kommentar

    • EvaPeva
      • May 2007
      • 765

      #3
      Precis som ovan nämner så är det verkligen en riktig fisksoppa...
      & dessutom så är stimfiskarna alldeles för få i antal inom samma art.
      & praktbotierna behöver mkt större kar-

      Tips är att gå till affären med botier & bottentittare & kanske få
      byta till sig några pansarmalar & tetror.
      Kanske lämna in barberna oxå & ynglena såklart 6 så kanske införskaffa en ancistrus som håller algerna borta.

      Bara tips & förslag, sen är det ju upp till din svärmor. Men tror säkert hon vill att fiskarna ska må på bästa sätt.

      Mvh Eva

      Kommentar

      • Charlottis
        • December 2007
        • 579

        #4
        Tack för era svar!

        Det låter som väldigt sunda förslag tycker jag. Att praktbotian lever i ett för litet kar o att stimmfiskarna (spec pansarmalarna) borde vara fler har jag påpekat för dem men hon vill inte lämna bort fiskar. Speciellt inte bottentittaren 4 halvstora svärdbäraryngel har hon gett till en kompis, men resten vill hon verkligen ha kvar. Jag får fortsätta tjata lite.

        Kommentar

        • JLi
          • December 2004
          • 773

          #5
          Ursprungligen postat av Charlottis
          Tack för era svar!

          Det låter som väldigt sunda förslag tycker jag. Att praktbotian lever i ett för litet kar o att stimmfiskarna (spec pansarmalarna) borde vara fler har jag påpekat för dem men hon vill inte lämna bort fiskar. Speciellt inte bottentittaren 4 halvstora svärdbäraryngel har hon gett till en kompis, men resten vill hon verkligen ha kvar. Jag får fortsätta tjata lite.
          Eller så tjatar du på att hon köper ett mycket större akvarium
          h. Johan

          Kommentar

          • Charlottis
            • December 2007
            • 579

            #6
            Jodå, jag har sagt det ett par gånger också, men det tycker hon nog inte är så aktuellt, tyvärr.

            Kommentar

            Arbetssätt...