Kampfisk-biotop, vilket sällskap?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Loelle
    • July 2007
    • 623

    Kampfisk-biotop, vilket sällskap?

    Jag har lite planer på att gör om akvariet där mitt kampfiskpar bor till ett snyggt biotopakvarium med kampfiskarna i centrum. Vilka fiskar skulle passa att ha tillsammans med kampfiskarna? Jag har tänkt att det skulle va fint med en eller två till arter till.

    Akvariumet är på 54L och har en Elite StingRay 15 (innerfilter). Har dock tänkt byta ut den mot ett "hamburgerfilter" med en klenare pump för att minska på cirkulationen men samtidigt maxa filtervolymen.

    PS, länka gärna bilder om någon har ett komplett asien biotopakvarium.
    Lelle
    "I de mörkaste vatten simmar en ulv i fårakläder"
  • _stiffe_
    • March 2006
    • 520

    #2
    Ett gäng kardinalfiskar, kilfläcksrasbora eller kopparbarb?
    sen är räkor ett alternativ. Jag vill se bilder på ditt akvatium sen
    En kampfisk biotop är väl egentligen en liten damm eller risfällt
    A.agassazii, "L187", klippräka, Neocaridina denticulata sinensis, Neocaridina cf. zhangjiajiensis, Labidochromis caeruleus, Kakusa yngel
    Skåne biotiop, + sebrafisk..

    Kommentar

    • Loelle
      • July 2007
      • 623

      #3
      Ursprungligen postat av _stiffe_
      Ett gäng kardinalfiskar, kilfläcksrasbora eller kopparbarb?
      Kardinalfiskar är jag väldigt inne på så det blir det nog. Ska kolla de andra du nämnde oxå

      Ursprungligen postat av _stiffe_
      sen är räkor ett alternativ.
      Är det? Jag trodde kampfiskarna skulle käka upp dom med det samma

      Ursprungligen postat av _stiffe_
      En kampfisk biotop är väl egentligen en liten damm eller risfällt
      Hmm, blir svårt att övertala sambon om att ha ett risfält i sovrummet för kampisarna. Ärligt talat så kom jag på att jag vill ändra om aldeles nyss och har inte hunnit läsa på om biotoper så mkt ännu.
      Alla tips är välkomna!
      Lelle
      "I de mörkaste vatten simmar en ulv i fårakläder"

      Kommentar

      • _stiffe_
        • March 2006
        • 520

        #4
        Vadå har inte du ett risfällt sidan om sängen?! jag trodde alla hade det..

        Nä, men räkor borde klara sig jag faktiskt precis testat med red cherry dock ganska stora ca 4cm, med brossans kampfisk det gick fint, jag har också funderat mycket på om det går eller inte

        någon botia kan passa in kanske en skunkbotia (Yasuhikotakiamorleti) de är ganska fina jag har för mig att de inte blir så jätte stora.
        siamesisk algätare.. kanske lite stora om man vill att kampfiskarna ska synast mest
        A.agassazii, "L187", klippräka, Neocaridina denticulata sinensis, Neocaridina cf. zhangjiajiensis, Labidochromis caeruleus, Kakusa yngel
        Skåne biotiop, + sebrafisk..

        Kommentar

        • Loelle
          • July 2007
          • 623

          #5
          Ursprungligen postat av _stiffe_
          Vadå har inte du ett risfällt sidan om sängen?! jag trodde alla hade det..

          Nä, men räkor borde klara sig jag faktiskt precis testat med red cherry dock ganska stora ca 4cm, med brossans kampfisk det gick fint, jag har också funderat mycket på om det går eller inte

          någon botia kan passa in kanske en skunkbotia (Yasuhikotakiamorleti) de är ganska fina jag har för mig att de inte blir så jätte stora.
          siamesisk algätare.. kanske lite stora om man vill att kampfiskarna ska synast mest
          Haha! Varför inte skippa sängen helt och bara köra risfält?

          Botior har jag oxå kollat på men jag tror inte dom eller siameserna kommer må så bra i det lilla karet jag har (54L) Dessutom har jag redan siamesiska algätere i stora karet.

          Såg oxå att kardinalfiskar mest lever i bergsbäckar med väldigt stark genomströmning så jag tror dom går bort oxå.

          Ja, jag är lite petig men när jag ändå ska slå tag i saken med ett biotopkar vill jag göra det ordentligt!

          Nu funderar jag på Kuhlii-ålar, skulle det passa tro?
          Lelle
          "I de mörkaste vatten simmar en ulv i fårakläder"

          Kommentar

          • Scandi
            • February 2008
            • 131

            #6
            Inte guramis (dvärg eller vanlig), inte mollys... och inte heller guppies... Dessa har inte fungerat ihop för mig. Det slutade med att herr kampfisk (Bild i siggyn om du vill se:P) fick flytta till eget akvarium O.o.

            Fiskar som har funkat är glasmalar! Jag tror aldrig han såg dem.. haha!
            Senast redigerad av Scandi; 28 February 2008, 23:02.

            Kommentar

            Arbetssätt...