Fisktips?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maleficum
    • January 2008
    • 89

    Fisktips?

    Jag har ett akvaterarium som just nu innehåller en större mängd endelsguppy (framför allt yngel), ca 20-30 neontetror, en kampfiskhane, två svärdbärare, ett avelspar ancistrus och en mängd av deras yngel i varierad storlek.

    Det är ett ganska långt akvarium (150 cm) men vatten delen är inte jättehög, det är rätt murrigt i själva akvariet eftersom landväxterna (framför allt fredscalla) skymmer det mesta ljuset.

    Nu är det så att jag skulle vilja ha kanske en tre stycken lite större fiskar (större än svärdbärare) till detta, finns det någon art som skulle passa? den ska ju inte äta yngel precis och inte tugga fenor eller liknande. Gärna med lite klar färg också.

    I annatfall finns det nått tipps på en färgglad tetra eller liknande man kan ha som stim med?

    Hur funkar långfenade danios? någon som vet hur långfenade danios passa mer andra långfenade fiskar?
    He who fights and runs away will live to fight another day.
    (\_/) (\_/)
    (^^) (^^)
    (’’)(’’) (’’)(’’)
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Kanske någon gurami skulle passa, såsom tex Mosaikgurami?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Maleficum
      • January 2008
      • 89

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Kanske någon gurami skulle passa, såsom tex Mosaikgurami?
      Dem äter inte yngel då?
      Har ett grami par i mitt akvarium hos mina föräldrar i stockholm som jag isåfall skulle kunna ta ner, fick det av min kusin. Minns inte sorten men det är två stora gula guramisar.
      He who fights and runs away will live to fight another day.
      (\_/) (\_/)
      (^^) (^^)
      (’’)(’’) (’’)(’’)

      Kommentar

      • Vic
        • November 2006
        • 1533

        #4
        Ursprungligen postat av Maleficum
        Dem äter inte yngel då?
        Har ett grami par i mitt akvarium hos mina föräldrar i stockholm som jag isåfall skulle kunna ta ner, fick det av min kusin. Minns inte sorten men det är två stora gula guramisar.
        Om inte ditt stora stim neontetror får tag i några yngel så tror jag knappast att ett par Gurami gör det. Guldgurami tror jag du syftar på.
        Mvh Viktor


        Apistogramma för hela slanten!

        Kommentar

        • Maleficum
          • January 2008
          • 89

          #5
          Ursprungligen postat av Vic
          Om inte ditt stora stim neontetror får tag i några yngel så tror jag knappast att ett par Gurami gör det. Guldgurami tror jag du syftar på.
          Guldguramis kan det nog vara ja =) tack.
          Har aldrig varit med om att neontetror skulle äta yngel!
          He who fights and runs away will live to fight another day.
          (\_/) (\_/)
          (^^) (^^)
          (’’)(’’) (’’)(’’)

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Tror nog att tetrorna tar sig ett litet snacks då och då när du inte tittar. Guldgurami kan vara lite obstinata när de växer till sig och småilskna mot andra fiskar, bara så du har med det i tankebanan.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Maleficum
              • January 2008
              • 89

              #7
              Får fundera lite på guramisarna, ska ju upp till föräldrarna i april så då kan jag ju alltid ta med dem ner då isåfall.

              En annan fundering också, tror ni att långfenade danios skulle funka att ha med slöjstjärtar? eller skulle de bli för stressade av det (slöjstjärtarna alltså)?
              Just nu har jag för slöjstjärtar i ett 250 literskar, det är rätt lågt men stor yta på det. För tillfället är där fem slöjguppyhanar också.
              Har en ganska kraftig pump till det så på ena sidan är det ju rätt störmt, sen fångar växterna upp det mesta så på framsidan är det rätt så lugnt.
              He who fights and runs away will live to fight another day.
              (\_/) (\_/)
              (^^) (^^)
              (’’)(’’) (’’)(’’)

              Kommentar

              Arbetssätt...