Start uppställning ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jemmba
    • January 2008
    • 432

    Start uppställning ?

    Hej jag undrar om följande fisk kombo kommer att komma överens och är någorlunda vettig?
    6 bolivianska fjärilsciklider
    6 scalare
    6 blå eller marmorguramis
    2-3 malar (vet änu inte vilka det blir)
    3 Kampfiskar

    Då karet är nytt undrar jag om det blir för mycket att släppa ner allihopa sammtidigt? Det kommer naturligtvis att stå i en vecka innan ned släpp måtten på karet är 120 lång.60 djup.70 hög.
    tacksam för svar

    //Nikas
    När solen går upp betyder det mörker för nån annan.
  • Jemmba
    • January 2008
    • 432

    #2
    Eventult några silver hajar åxå men dom kommer senare=)
    När solen går upp betyder det mörker för nån annan.

    Kommentar

    • Ramnissan
      • October 2007
      • 514

      #3
      Scalarerna vi hade gick inte ihop med kampfiskhanen här iallafall, hans slöja blev väldigt naggad av dem.
      Fast jag vet inte om alla scalarer är lika elaka som våra var iofs.

      Kommentar

      • CeciliaW
        • January 2008
        • 71

        #4
        Är nybörjare själv, och jag tycker det låter som väldigt mycket fisk väldigt tidigt i karet. Själv introducerade jag fem fiskar efter några dagars uppstart (tillsatt bakteriekultur + gammalt filter), och kommer vänta några veckor innan jag sätter in fler fiskar, just för att undvika höga nitrithalter.

        Kommentar

        • Jemmba
          • January 2008
          • 432

          #5
          Trode att det var en fisk som kunde stå upp för sig.Konstigt.Det´är mycket med det jordiska.
          Nån som vet om jag kan släppa i den mängden fisk sammtidigt i mitt nya kar?
          är silver hajarna för mycket rallyfisk?skulle de stressa skalarna?
          När solen går upp betyder det mörker för nån annan.

          Kommentar

          • Jemmba
            • January 2008
            • 432

            #6
            Ursprungligen postat av CeciliaW
            Är nybörjare själv, och jag tycker det låter som väldigt mycket fisk väldigt tidigt i karet. Själv introducerade jag fem fiskar efter några dagars uppstart (tillsatt bakteriekultur + gammalt filter), och kommer vänta några veckor innan jag sätter in fler fiskar, just för att undvika höga nitrithalter.
            Hur stort kar var det?
            När solen går upp betyder det mörker för nån annan.

            Kommentar

            • CeciliaW
              • January 2008
              • 71

              #7
              Ursprungligen postat av Jemmba
              Hur stort kar var det?
              Mitt akvarium är 120 liter.

              Läs gärna den här tråden, den lärde mig en hel del: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287

              Kommentar

              • Ramnissan
                • October 2007
                • 514

                #8
                Ursprungligen postat av Jemmba
                Trode att det var en fisk som kunde stå upp för sig.Konstigt.Det´är mycket med det jordiska.
                Nån som vet om jag kan släppa i den mängden fisk sammtidigt i mitt nya kar?
                är silver hajarna för mycket rallyfisk?skulle de stressa skalarna?
                Vår hane kanske är en mes..*S*..

                Jag skulle inte släppa ner så många från start. Jag hade valt malarna i inkörningsstadiet och kampfisken. Efter ett par-tre veckor hade jag stoppat i guramisarna, sedan cikliderna och sist scalarerna. Men det är jag det och någon annan skulle säkert göra annorlunda
                Akvariet är ju ganska stort så det kanske går att köra med fler fiskar i uppstarten, men nybörjare som jag är så har jag inte en aning om detta. Vet bara att man inte ska belasta för mycket i början för att bakteriefloran ska hinna byggas upp utan att det blir nitritspikar.

                Kommentar

                • Jemmba
                  • January 2008
                  • 432

                  #9
                  Å tack. mycket bra tråd!!

                  Ursprungligen postat av CeciliaW
                  Mitt akvarium är 120 liter.

                  Läs gärna den här tråden, den lärde mig en hel del: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287
                  När solen går upp betyder det mörker för nån annan.

                  Kommentar

                  • 0422
                    • August 2007
                    • 644

                    #10
                    Ursprungligen postat av Jemmba
                    Trode att det var en fisk som kunde stå upp för sig.Konstigt.Det´är mycket med det jordiska.
                    Nån som vet om jag kan släppa i den mängden fisk sammtidigt i mitt nya kar?
                    är silver hajarna för mycket rallyfisk?skulle de stressa skalarna?
                    Jag har tidigare haft scalarer och silverhajar tillsammans, och det har gått hur bra som helst. Scalarerna lade t o m rom (som en ciklid som hoppade in åt upp när den låg i yngelburken och hade blivit larver <.< )

                    Vissa säger att silverhajar är aggressiva, men vad jag har upplevt av dem så är de hur snälla och söta fiskar som helst. Hade dock ett par som blev akuträddade från ett trasigt 200-liters till ett 100-liters, som dog ganska snabbt, troligtvis då de vantrivdes av storleken (men då hade de fått växa till sig i ett 200-liters).

                    Lycka till
                    - MAKE LOVE NOT LANDFILL -

                    Kommentar

                    • _Lena_
                      • June 2006
                      • 1273

                      #11
                      Det är alldeles för mycket fisk att starta med, starta med en av sorterna, vänta en månad, sen nästa sort. Sen vänta två veckor mellan varje sort.

                      Med malar menar du sugmalar eller pansarmalar?
                      Jag tycker det är lite många stora fiskar som slåss om uppmärksamheten och ingen liten snygg stimfisk. Men det är ju en smaksak.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...