Vilka fiskar ska jag införskaffa ? :D

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stoffe.B
    • November 2007
    • 459

    Vilka fiskar ska jag införskaffa ? :D

    Halloj! Det var ett tag sedan jag skrev här.... Ligger detta ämne rätt ?
    Jag skulle iaf undra vilka fiskar jag ska införskaffa, alltså att ni får tipsa om hyffsat lätta fiskar men fina
    Lite kort info om akvariet:
    ca 54 l :P
    2 Mosaik Guramis
    1 Fjärilsciklid, som jag också vill undra vad det är för kön på, hur ser man skillnad på dessa fiskar(hane/hona) ?
    1 Regnbågshaj
    1 Liten mal
    Då skulle jag undra vad som kan passa, hellst inte för dyra, men allt under 100 :- kan vara intressant att titta på. Syrran sa att jag inte fick ha sådana fiskar som kusinen och brodern har, utan skulle köra på lite ovanligare. Några av dom hon menar var Neontetror,guppys och svärdbärare.

    Det vore jättesnällt av alla er där ute om ni kunde tipsa lite om lättskötta och fina fiskar
    54L ---------
    222L

    Zoopet, probably the best underwater forum in the world.
  • penny_lane
    • September 2007
    • 312

    #2
    Ursprungligen postat av Stoffe.B
    Halloj! Det var ett tag sedan jag skrev här.... Ligger detta ämne rätt ?
    Jag skulle iaf undra vilka fiskar jag ska införskaffa, alltså att ni får tipsa om hyffsat lätta fiskar men fina
    Lite kort info om akvariet:
    ca 54 l :P
    2 Mosaik Guramis
    1 Fjärilsciklid, som jag också vill undra vad det är för kön på, hur ser man skillnad på dessa fiskar(hane/hona) ?
    1 Regnbågshaj
    1 Liten mal
    Då skulle jag undra vad som kan passa, hellst inte för dyra, men allt under 100 :- kan vara intressant att titta på. Syrran sa att jag inte fick ha sådana fiskar som kusinen och brodern har, utan skulle köra på lite ovanligare. Några av dom hon menar var Neontetror,guppys och svärdbärare.

    Det vore jättesnällt av alla er där ute om ni kunde tipsa lite om lättskötta och fina fiskar
    De fiskar du har nu kräver större akvarium ! Har du tänkt att ha kvar dem ?
    Mosaik guramin vill ha 100 L, Fjärlilscikliden 60L och Regnbågshajen 200L.

    Det kan vara bra att kolla i artregistret innan man köper fisk. För där står det bla om hur stor de blir och vilken storlek på akvarium som krävs för att de ska trivas.
    ________________________________________
    //Jenny

    Kommentar

    • Stoffe.B
      • November 2007
      • 459

      #3
      Ursprungligen postat av penny_lane
      De fiskar du har nu kräver större akvarium ! Har du tänkt att ha kvar dem ?
      Mosaik guramin vill ha 100 L, Fjärlilscikliden 60L och Regnbågshajen 200L.

      Det kan vara bra att kolla i artregistret innan man köper fisk. För där står det bla om hur stor de blir och vilken storlek på akvarium som krävs för att de ska trivas.
      Hah, visste inte jag -.- Han på Djurmagazinet sa att dom skulle passa perfekt..... Då är det ju så att man tror på dom..... Men jag tycker dom verkar trivas. Visst kan det vara bra att kolla register å så, men när man köper helt på måfå utav en mer eller mindre "expert" så tror man ju på honom, eller ?
      54L ---------
      222L

      Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

      Kommentar

      • penny_lane
        • September 2007
        • 312

        #4
        Ursprungligen postat av Stoffe.B
        Hah, visste inte jag -.- Han på Djurmagazinet sa att dom skulle passa perfekt..... Då är det ju så att man tror på dom..... Men jag tycker dom verkar trivas. Visst kan det vara bra att kolla register å så, men när man köper helt på måfå utav en mer eller mindre "expert" så tror man ju på honom, eller ?
        Tråkigt när de på zooaffärerna lurar en. För såklart tror man ju att de vill djurens bästa och har kunskap om dem...
        Kanske du skulle ha skaffat ett större akvarium till de fiskar du har eller försökt lämna tillbaks alt ge bort dem till någon så kan du skaffa mer lämpade fiskar till ditt akvarium.

        Mosaik guramin blir 12 cm och Regnbågshajen blir 15 cm, så det blir ju ganska stora fiskar...
        ________________________________________
        //Jenny

        Kommentar

        • Stoffe.B
          • November 2007
          • 459

          #5
          Ursprungligen postat av penny_lane
          Tråkigt när de på zooaffärerna lurar en. För såklart tror man ju att de vill djurens bästa och har kunskap om dem...
          Kanske du skulle ha skaffat ett större akvarium till de fiskar du har eller försökt lämna tillbaks alt ge bort dem till någon så kan du skaffa mer lämpade fiskar till ditt akvarium.

          Mosaik guramin blir 12 cm och Regnbågshajen blir 15 cm, så det blir ju ganska stora fiskar...
          Jadu :/ Men är det inte också så att fiskarna anpassar sig till akvariumet ? Jag har haft dessa fiskarna i över 2 månader nu, och inte ser det ut som dom vantrivs, då Fjärilscikliden får bättre blå färg än tidigare, det är trots allt rätt miljö, men för liten yta. Vet inte vad jag ska göra nu, jag får ta ett snack med syskonen och kusinen, som har haft akvarium i ett antal år
          54L ---------
          222L

          Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

          Kommentar

          • penny_lane
            • September 2007
            • 312

            #6
            Ursprungligen postat av Stoffe.B
            Jadu :/ Men är det inte också så att fiskarna anpassar sig till akvariumet ? Jag har haft dessa fiskarna i över 2 månader nu, och inte ser det ut som dom vantrivs, då Fjärilscikliden får bättre blå färg än tidigare, det är trots allt rätt miljö, men för liten yta. Vet inte vad jag ska göra nu, jag får ta ett snack med syskonen och kusinen, som har haft akvarium i ett antal år
            Jag kan inte svara på om fiskarna anpassar sig till mindre yta än de bör ha. Jag är själv ingen expert på detta. Vi får hoppas någon annan kan svara bättre på det.

            Men nästa gång du hittar en fin fisk kolla upp innan vad de kräver. Du är ju medlem här på zoopet så kolla upp i artregistret.
            ________________________________________
            //Jenny

            Kommentar

            • Stoffe.B
              • November 2007
              • 459

              #7
              Ursprungligen postat av penny_lane
              Jag kan inte svara på om fiskarna anpassar sig till mindre yta än de bör ha. Jag är själv ingen expert på detta. Vi får hoppas någon annan kan svara bättre på det.

              Men nästa gång du hittar en fin fisk kolla upp innan vad de kräver. Du är ju medlem här på zoopet så kolla upp i artregistret.
              Ja, men det är så svårt..... Har inte med mig datorn överallt..... Men, man kan ju fråga ^^
              54L ---------
              222L

              Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

              Kommentar

              • penny_lane
                • September 2007
                • 312

                #8
                Ja eller så får du skriva upp namnet och kolla när du kommer hem ! Även Djurmagasinet har art register på deras hemsida. Kanske det överrensstämmer ungefär med deras utbud !?
                ________________________________________
                //Jenny

                Kommentar

                • _Lena_
                  • June 2006
                  • 1273

                  #9
                  Ursprungligen postat av Stoffe.B
                  Hah, visste inte jag -.- Han på Djurmagazinet sa att dom skulle passa perfekt..... Då är det ju så att man tror på dom..... Men jag tycker dom verkar trivas. Visst kan det vara bra att kolla register å så, men när man köper helt på måfå utav en mer eller mindre "expert" så tror man ju på honom, eller ?
                  Tyvärr är det så att akvariebutiker som inte är hobbybutiker sällan har kunnig personal. Vissa hobbybutiker säger oxå nästan vad som helst för att sälja...

                  Sen är det gäller bli mindre så blir de sannolikt de men det är som att tvinga någon att bo i badrummet hela tiden istället för hela lägenheten. Så planera ett större akvarium eller sälj fiskarna som blir för stora. För att få lagom stora fiskar kan du söka på minimilängd på akvarium här på zoopet och skriva upp alla fiskar innan du går och handlar.

                  Kommentar

                  • Stoffe.B
                    • November 2007
                    • 459

                    #10
                    Ursprungligen postat av _Lena_
                    Tyvärr är det så att akvariebutiker som inte är hobbybutiker sällan har kunnig personal. Vissa hobbybutiker säger oxå nästan vad som helst för att sälja...

                    Sen är det gäller bli mindre så blir de sannolikt de men det är som att tvinga någon att bo i badrummet hela tiden istället för hela lägenheten. Så planera ett större akvarium eller sälj fiskarna som blir för stora. För att få lagom stora fiskar kan du söka på minimilängd på akvarium här på zoopet och skriva upp alla fiskar innan du går och handlar.
                    Mwn nu har jag funderat jättemycket på en sak här. Vem är det egentligen som kommit på att just denna fisken ska ha så stort/litet akvarium ? Vem vet egentligen vad fisken gillar ? Vem vet när fisken trivs ? Jag kan inte riktigt säga att jag kan tro på allt om att fisken ska ha t ex 200 l, förrens någon kan förklara 1000% säkert varför man måste ha, inte bara att det är så för att det står så, kan ni nu svara kanske jag kan fixa ett bättre hem för mina fiskar. Men som sagt, vet man inte varför dom ska vara i större akvarium så ska man nog inte yttra sig om detta.
                    54L ---------
                    222L

                    Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

                    Kommentar

                    • Koksalt
                      • November 2007
                      • 498

                      #11
                      Ursprungligen postat av Stoffe.B
                      Mwn nu har jag funderat jättemycket på en sak här. Vem är det egentligen som kommit på att just denna fisken ska ha så stort/litet akvarium ? Vem vet egentligen vad fisken gillar ? Vem vet när fisken trivs ? Jag kan inte riktigt säga att jag kan tro på allt om att fisken ska ha t ex 200 l, förrens någon kan förklara 1000% säkert varför man måste ha, inte bara att det är så för att det står så, kan ni nu svara kanske jag kan fixa ett bättre hem för mina fiskar. Men som sagt, vet man inte varför dom ska vara i större akvarium så ska man nog inte yttra sig om detta.
                      Jag tror nog att det är experter med lång och gedigen kunskap och erfarenhet inom området som kommit med dom råden. Jag ser det iaf enbart som råd. Det går nog aldrig att veta, då fiskarna själva inte är så benägna att svara på utskickade enkäter.

                      Mått och liknande har nog "räknats" fram med variabler som storlek i vuxet tillstånd, beteende både vid lek och annars. Aggresivitet mot artfränder i vilt tillstånd och vid lek. Storlek på stim i vilt tillstånd. Men självklart också vid studier i akvarium. Finns säker betydligt fler saker som studerats för att komma fram till dessa rekommendationer. Förmodlgen har det helt enkelt testats genom trial-and-error också...
                      Sen så är det ju hela tiden (som jag tolkar det iaf) rekommenderade storlekar

                      Men det här är bara gissningar och inget som jag vet.

                      Kanske andra kan svara mer precist?
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1738124

                      Kommentar

                      • Stoffe.B
                        • November 2007
                        • 459

                        #12
                        Ursprungligen postat av Koksalt
                        Jag tror nog att det är experter med lång och gedigen kunskap och erfarenhet inom området som kommit med dom råden. Jag ser det iaf enbart som råd. Det går nog aldrig att veta, då fiskarna själva inte är så benägna att svara på utskickade enkäter.

                        Mått och liknande har nog "räknats" fram med variabler som storlek i vuxet tillstånd, beteende både vid lek och annars. Aggresivitet mot artfränder i vilt tillstånd och vid lek. Storlek på stim i vilt tillstånd. Men självklart också vid studier i akvarium. Finns säker betydligt fler saker som studerats för att komma fram till dessa rekommendationer. Förmodlgen har det helt enkelt testats genom trial-and-error också...
                        Sen så är det ju hela tiden (som jag tolkar det iaf) rekommenderade storlekar

                        Men det här är bara gissningar och inget som jag vet.

                        Kanske andra kan svara mer precist?
                        Ok. Men hur vet man att dom är aggresiva när dom gör si och så ? Jag tror att dom som du sa har kunskap av fiskars beteende, men jag tycker att det ser ut som att mina fiskar stortrivs, och då jag haft dom i över 2 månader har istortsett alla fiskars färger blivit starkare. När jag fick hem dom var dom ganska så bleka får jag säga, sedan har det bara blivit bättre. Men varken jag eller min bror som äger ett 112L(hyffsat lång erfarenhet) tycker att det ser ut som att fiskarna vantrivs, och som du också sa så är det mer eller mindre råd om storlek och liknande. Även fast jag skulle/ska etc. flytta fiskarna kommer inte det hända på månader, då varken bror eller kusin har plats för fisk, men jag tycker som sagt att det ser ut som att fiskarna trivs. Detta är vad jag tycker, och det förblir troligtvis så att fiskarna stannar minst 1 månad till i mitt s k "lilla" kar. Nu måste jag tyvärr mata dom
                        54L ---------
                        222L

                        Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

                        Kommentar

                        • _Lena_
                          • June 2006
                          • 1273

                          #13
                          Tex är de aggresiva om de anfaller andra fiskar...

                          Klart dina fiskar trivs bättre hos dig än i zoobutiken, skulle du gilla att bo i ett skyltfönster i centrum?

                          Altså mindre akvarium är okej i början, som yngelkar och ungfiskkar men när fiskarna blir större är det skysstare mot dem att få ett kar där de kan leva så naturnära som möjligt.

                          Kommentar

                          • Stoffe.B
                            • November 2007
                            • 459

                            #14
                            Ursprungligen postat av _Lena_
                            Tex är de aggresiva om de anfaller andra fiskar...

                            Klart dina fiskar trivs bättre hos dig än i zoobutiken, skulle du gilla att bo i ett skyltfönster i centrum?

                            Altså mindre akvarium är okej i början, som yngelkar och ungfiskkar men när fiskarna blir större är det skysstare mot dem att få ett kar där de kan leva så naturnära som möjligt.
                            Jo, men nu är ju inte detta natur-djur, de är uppfödda, de är inte direkt ifrån amazonas eller liknande, de är akvariedjur, dom skulle inte klara en dag ute i djungeln eller liknande, om det nu hade varit tagna direkt ifrån djungeln hade jag kunnat förstå, men då fiskarna troligtvis inte har en egen fattning om vad som egentligen är rätt storlek för dom. Men hur vet man att dom anfaller då, tänk om det bara är ett vanligt skojbråk ? Det finns alltid mycket att hitta om fiskar, men sålänge fiskarna ser ut att trivas och lever sunt tycker jag man kan ha dom i någolunda akvarium. Hade nu dessa fiskar varit tagna från naturen hade de inte märkt skillnad på om ph sjunker 1 eller 2.

                            Vad vet vi/du/jag egentligen vad som är snällt mot en fisk ? Fisken kanske visar sin uppskattning med att jaga en annan fisk, eller simma energiskt runt runt runt...... Men, jag kommer troligtvis att behålla som det är nu, eftersom min uppfattning om deras liv verkar helt ok. Sålänge man inte kan prata med fisken är det nog svårt att avgöra om den vill ha 1000 eller 10 l. En tumregel jag läste var 1 per cm, men om nu fiskarna anpassar sig efter akvariumet så blir dom ju aldrig 10(?) cm långa. Jag tänker inte tjata så mycket mer om detta, då inget ännu get mig en länk eller liknande fakta om varför fisken har dessa krav. Jag tror att han på Djumagasinet att fiskarna kan leva i ett 54 l akvarium, då han kan typ allt om fiskar, han har hjälpt många jag känner med tips på fiskar, fiskmat etc.

                            Om ni nu har ett faktablad så kan ni gärna skicka detta(internet sida hellst), kvittar om det är Svenska eller Engelska då jag kan båda nästan lika bra.
                            54L ---------
                            222L

                            Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

                            Kommentar

                            • Dysnomia
                              • April 2004
                              • 1692

                              #15
                              Regnbågshaj: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=273
                              Mosaikgurami: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=243

                              Tipsa din Djurmagazinet att det finns artbeskrivningar här på Zoopet att köpa för en liten slant, så att han kan läsa på vad det är för fisk han säljer.
                              Skånetös i Dalarna
                              MIN ZOON!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...