Blach Ghost vs. Fengädda?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Amaro
    • January 2007
    • 1709

    #16
    Förstår dig, jag håller själv 2 fiskar som egentligen inte borde hållas i akvarium, de kommer dock hamna i ett riktigt bra hem då de blir större, iallafall med garanti ett bättre hem än de andra 18exemplaren som såldes till andra människor. Såg paroonhajarna i en butik i västerås och tänkte att de endå är i butiken och endå kommer att säljas, varför ska då jag inte ta hem 2st och låta dem må bra så länge jag kan hålla dem och därefter ge bort dem till en bekant som har plats för dem. De andra 18 som stanna kvar i butiken vill jag inte ens tänka på, hoppas iaf att de hamnat hos bra folk dem med.

    Visst är det en stor fråga om moral, men vart går gränserna då firren redan finns i butiken så att säga, den kommer som sagt endå säljas, säljs den inte innan den blir för stor i butik så blir den antagligen ihjälslagen... Förstår du min poäng?

    Just nu har jag
    2st paroonhajar
    2st Chitala ornata silver
    1st chitala ornata gold
    1st blackghost
    2st öronålar
    1st channa bleheri

    det e nog det för tillfället.
    If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

    Kommentar

    • Amaro
      • January 2007
      • 1709

      #17
      Ska dock köpa hem lite annat då ja sålt en del sällskapsfiskar som går i samma kar.

      1, Lepisosteus oculatus ska jag försöka få tag i sen en till channa, det är en storfavoriterna, samt någon typ av polypterus, endlicheri är favoriten men den blir lite för stor, det kanske blir en senegalus. Allt hänger dock på om jag behåller de "rovfiskar" jag har nu eller säljer iväg ett par st senare. Vi får se
      If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

      Kommentar

      • Joakim Lundgren
        • August 2006
        • 631

        #18
        Tessilago: för några år sedan hade jag en poly senegalus som jag tänkte skulle få sällskap av en Black ghost, men han överlevde bara nån timme. Fast den gäddan var i och för sig rätt skarp. Kunde ge sig på det mesta. En annan gång försökte jag med kräftor men det gick bara ett litet tag tills han han hamnade i bråk med den ena kräftan. Fengäddan tolererade inte att se sitt bo belamrat av skräniga skaldjur och beslöt sig för att ha en kräftskiva Detta hände medans jag var på jobbet. Så när jag kom så låg det ben och diverse skalbitar lite varstans. Gäddan låg (mätt antar jag) i sitt rör och tryckte. Den jäkeln vågade väl inte se sin rasande husse i ögonen Ha ha ha. Nu har jag en delhezi med bl.a Oscar. Dom ska väll ialla fall kunna bita ifrån lite.
        AKA: Lizardking

        Kommentar

        • Amaro
          • January 2007
          • 1709

          #19
          Lånar tråden lite..

          Står att enlicherin blir 65cm.

          Kommer den upp i denna storlek utan problem eller brukar de stanna i växten?

          vill alltså veta om man kan räkna med att den blir 65cm eller inte
          If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

          Kommentar

          • Malcus
            • June 2006
            • 555

            #20
            Du kan räkna med att de blir upp emot 50-60cm, sett ett exemplar på bild som va 70cm lång, o bred som en 33cl cola-burks höjd hehe

            Kommentar

            • tessilago
              • July 2007
              • 373

              #21
              Ja, man får räkna med något sånt. Kul med hanterbart stor fisk!

              För att minimera mängden avfall har jag tränat upp djuren att äta från en plasttång så röda myggen inte flyter runt i akvariet och lämnar ett täcke med ouppäten mat. Min endlicheri är bara runt 20 cm, men man känner ändå hur stark han är nu när han sliter av röda mygg från tången. Kör riktiga krokodilrullningar! I början var de rädda för den stora plastsaken, men väldigt snabbt så började de förknippa den med mat.

              Amaro, jag kan verkligen rekommendera dessa fengäddor. Skitsnygga och (oftast) snälla mot större fisk (tittar inte ens åt mina guramis) samtidigt som de är ruskigt roliga att handmata då de blir så ivriga. Känns som en intressant rovfisk som ändå inte är sinneslöst våldsam. Men då gäller det att du får ett fridfullt exemplar, som inte ger sig på alla. Och som du vet så går det inte direkt att veta sånt i zoobutiken. Bara att hoppas, vänta och se.
              Administratör på http://www.rovfisk.se, forumet för rovfiskentusiaster.

              Kommentar

              • Amaro
                • January 2007
                • 1709

                #22
                hehe very niceeee

                Tess, vill verkligen ha en fast då måste jag först göra mig av med väldigt mycket fisk, tråkigt är det att den säkert kommer gå på malarna. Man kan antagligen inte ha den med mindre malar.

                Men hur är det då du stoppar ner handen i karet, hugger den eller? Min lilla channa hugger mig redan nu, chitalorna också. Jag anser mig sj vara en ganska tuff kille, men jag blir faktiskt riktigt illamående av att dem ser min hand som byte haha, obehaglig känsla

                En dag vet jag iaf att jag ska skaffa mig en endlicheri. För närvarande verkar det dock luta mot en senegalus.
                If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                Kommentar

                Arbetssätt...