Hur många fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Algie
    • January 2007
    • 99

    Hur många fiskar?

    Jag har ett 100 liters akvarium och undrar om jag har för många fiskar. Hur kan jag räkna så jag vet på ett ungefär hur många som är lagom?

    Jag har: 1 drakmal, 1 pansarmal, 2 pakistanbotia, 3 neontetra, 4 rödmunstetra, 1 platy, 1 humla och 4 sebrafisk.

    MVH Anneli
  • _Lena_
    • June 2006
    • 1273

    #2
    Du har för många arter och för få fiskar av varje art. Hur nystartat är akvariumet?
    Är det över ett par månader kan du räkna med en centimeter fisk per liter vatten, då fäknas den vuxna fiskens längd.

    Tetrorna och sebrafiskarna bör vara minst 10st av varje sort
    pansarmalen och botiorna bör vara minst fem stycken av varje sort
    platysaran vill vara iaf tre stycken (två honor och en hane)
    humlan och drakmalen vill säkert inte heller vara ensamma av sin sort men de arterna känner jag inte till direkt.

    Kommentar

    • Kyssguramin
      • October 2006
      • 227

      #3
      går inte humlor i salt/bräck?

      Kommentar

      • Algie
        • January 2007
        • 99

        #4
        Akvariumet är över 1 år och det har blivit olika arter pga dåligt sortiment i butik. Bor i Kiruna och har 12 mil till närmsta butik! Har haft fler av varje sort, men de har dött och då har det blivit andra sorter när butik ej haft de jag velat köpa.
        Har jag för många så jag ej kan köpa fler av samma sort?

        MVH Anneli

        Kommentar

        • _Lena_
          • June 2006
          • 1273

          #5
          drakmal=15cm, pakistanbotior=24cm, övriga=56cm => totalt=95cm

          Mao du har ganska mycket fisk. Jag skulle fråga om jag fick lämna tillbaka sebrafisken och humlan (vill ha bräckt vatten) till butiken och köpa 4 pansarmalar och två platys till.
          Sen skulle jag se mig om efter ett större akvarium

          Kommentar

          Arbetssätt...