Trivselantal till mitt blivande akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • larson
    • January 2008
    • 119

    Trivselantal till mitt blivande akvarium?

    Jag är på god väg att skaffa mitt första akvarium nu, och har funderingar på vilka fiskar jag ska skaffa. Jag misstänker att det blir ett 250 liter till att börja med. Jag har gått igenom grunderna här och i böcker, så jag har lite hum om hur man kommer igång.

    Jag tar gärna råd om hur många fiskar jag minst borde skaffa av varje art för att de ska trivas bra.

    Min kortlista ser ut såhär nu:

    Sebrafisk
    Siamesisk algätare
    Neontetra
    Indisk glasmal
    Kuhliål
    Praktbotia
    Platy
    Ancistrus

    Av det jag har sett borde dessa arter kunna trivas i samma vatten. Att ha full uppsättning av samtliga kanske skulle bli för mycket för ett 250 liter, så jag får se hur det blir.

    En annan fråga är om jag riskerar yngelexplosioner i detta akvarium. Och är det någon av invånarna som gladeligen hjälper till att hålla invånarantalet nere? Jag är definitivt inte ute efter att föda upp en massa fisk.

    Min tanke är ett asieninspirerat kar. Lite grov bambu och kokosnöt som grottor, lite stående vek bambu och växter förutom grus och sten. I mitt huvud ser det riktigt bra ut :-)

    Jag återkommer förmodligen med fler frågor senare.
    /lars olof
  • _Lena_
    • June 2006
    • 1273

    #2
    sebrafiskar och neontetror iaf 10 var varje sort ju fler desto bättre. Praktbotior och siamesiska algätare minst 5 av varje sort. Platy bör ha dubbelt så många honor som hanar.

    Kommentar

    Arbetssätt...