Platys och ciklider?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ophelium
    • January 2008
    • 17

    Platys och ciklider?

    Har för mig att man inte ska ha ciklider med "andra" fiskar eftersom cikliderna vill ha lite salt(are) vatten. Nu har jag läst lite här på forumet där folk blivit rekomenderade att ha ciklider med guppys osv.

    Vad stämmer egentligen? Är det olika mellan ciklider och ciklider? Är sugen på att ha några dvärgciklider tillsammans med mina platys, men har ingen aning om det fungerar över huvud taget och vill absolut inte blanda fel, så att säga.
  • felix_ragnar
    • August 2006
    • 1424

    #2
    Dvärgciklider går utmärkt med platys då de är mer agressiva inom arten. En annan sak, ciklider ska inte ha salt vatten
    Man kan aldrig veta för mycket, bara för lite.




    Kommentar

    • Ophelium
      • January 2008
      • 17

      #3
      Ursprungligen postat av felix_ragnar
      Dvärgciklider går utmärkt med platys då de är mer agressiva inom arten. En annan sak, ciklider ska inte ha salt vatten

      Tackar för svaret! Ja där ser man verkligen att man inte ska lyssna på djuraffärerna
      Senast redigerad av Ophelium; 15 January 2008, 20:48.

      Kommentar

      • felix_ragnar
        • August 2006
        • 1424

        #4
        Ursprungligen postat av Ophelium
        Tackar för svaret! Ja där ser man verkligen att man itnte ska lyssna på djuraffärerna
        Nej, det är det inte alltid man ska göra. En fråga bara. Vilken dvärgciklid hade du tänkt dig?
        Ser fram emot bilder
        Man kan aldrig veta för mycket, bara för lite.




        Kommentar

        • felix_ragnar
          • August 2006
          • 1424

          #5
          Förresten, välkommen till Zoopet
          Man kan aldrig veta för mycket, bara för lite.




          Kommentar

          • Ophelium
            • January 2008
            • 17

            #6
            Tack! Det har jag inte riktigt bestämt mig för än, vet inte vilken som skulle funka bäst. Är det bättre att ta en ciklid från sydamerika än en från afrika? Med tanke på platysarna då, miljö osv.

            Kommentar

            • felix_ragnar
              • August 2006
              • 1424

              #7
              Igentligen skulle det vara bättre om du hade från östafrika då de går i samma ph som platysarna men nackdelen med det är att de antagligen kommer bli alldedes för agressiva för platysarna medans de väst afrikanska samt SA cikliderna föredrar ett lägre ph och har ett mildare tepmerament. Så det är lite svårt att säga på rak arm från vilket område du skall ta fiskar ifrån.
              Man kan aldrig veta för mycket, bara för lite.




              Kommentar

              • Ophelium
                • January 2008
                • 17

                #8
                Okej, jag hade nämligen funderat på några Lamprologus Ocellatus (dessa)

                Men är de för aggressiva tror du?

                Kommentar

                • felix_ragnar
                  • August 2006
                  • 1424

                  #9
                  Nej, de kan du ha utan problem. Ocellatusarna håller ju även till nere vid botten medans platysen håller till högre upp så det blir inga direkt försvar av reviret då.
                  Man kan aldrig veta för mycket, bara för lite.




                  Kommentar

                  • danneregner
                    • October 2006
                    • 1347

                    #10
                    nätan allaapistogrammaarter e skoj och fina .mina favvo e agazisi och cakatudie (tror jag de stavas). palettciklid e också skoj.

                    va du en tar hoppas de går bra

                    MVH daniel
                    Diskus

                    Kommentar

                    Arbetssätt...