Val av fiskar...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aquario
    • October 2007
    • 670

    Val av fiskar...

    Nu planerar jag starta om mitt lilla akvarium, jag är osäker på hur många liter det är men akvariumet är ca 40cm på bredden, runt 26 på höjden och på djupet runt 23. Jag hade velat ha ett par B. imbellis och ettmindre stim kardinalfiskar. Kardinalfiskan ska ju vara en kallvattensfisk, men när jag lästa här på zoopet hade många kommenterat att dem haft sina i akvarium på runt eller över 25 grader. http://www.zookoll.se/dp_artarkiv.php?go=info&id=62 Men på den här sidan skriver dem också att B. imbellis tål både kallt och varmt vatten, i princip. Men där har dem också skrivit att den kan bli runt 10cm så. Så min fråga är väl om jag kan ha dem här fiskarna i mitt akvarium utan att dem otrivs. Jag undrar också om någon har några tips på hur man startar om ett akvarium på bästa sätt.
    112L växt/sällskapsakvarium
  • _Lena_
    • June 2006
    • 1273

    #2
    du har då 4,0*2,6*2,3=24 liter vilket är alldeles för litet för de flesta fiskar, speciellt en som kan bli 10cm.

    Kommentar

    • Aquario
      • October 2007
      • 670

      #3
      OK, så jag kanske ska satsa på endlers eller rökor ist?
      112L växt/sällskapsakvarium

      Kommentar

      • _Lena_
        • June 2006
        • 1273

        #4
        Endlers och räkor är ett bättre val. Starta akvariumet långsamt med en bra pump och få fiskar (ett par endlerflickor räcker)

        Kommentar

        • Aquario
          • October 2007
          • 670

          #5
          Ok, jag har redan i en pump, den har dock varit avstängd ett tag. Men räcker det med att byta en del av vattnet och sedan i princip gelt enkelt börja om på nytt? Dem gamla växterna måste slängas och så ska jag försöka göra mig av med dem största snäckorna.
          112L växt/sällskapsakvarium

          Kommentar

          Arbetssätt...