Klarar Muränan blandningen??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johan_ekstrand
    • December 2007
    • 2

    Klarar Muränan blandningen??

    Tjena!Var hos min lokala akvarieaffär idag och inhandade lite ny fisk,det blev en hästhuvudsalgätare och en sötvattensmuräna.Akvariet jag släppte dom i är på 120L och där bor 2st Scalarer,2st Kakadua ciklider,2St siamesiska algätare,3st dvärg guramis,3st fembansbarber 2st malar och en kampfisk. Läste lite nyfiket sen när jag kommit hem på nätet om muränan där stod det att den skulle ha bräckt vatten annars tynar den sakta bort och dör..inte vad jag vill, men om jag gör om resten av akvariet till bräckt dör väl alla andra?? vad skall jag göra? Tacksam för svar
  • Amaro
    • January 2007
    • 1709

    #2
    De andra kommer med garanti att dö, antingen av bräckvattnet eller av att muränan då den växt kommer käka upp de som går i dess mun, det e ju en glupsk rovfisk, eller är denna art du har mindre rovgirig? vad är det för art?

    Det jag rekomenderar då jag ej ser några lösningar är att du försöker lämna tillbaka den, annars får du skaffa ett nytt kar som du har bräckvatten i
    If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

    Kommentar

    • johan_ekstrand
      • December 2007
      • 2

      #3
      Tack för svarDet ser nästan ut som att det är den situationen jag står inför.misstänkte starkt med att dom andra fiskarna inte skulle klara av bräckt vatten.Det är lite halv klurigt att ha ett bräckvatten kar eller?har ett gammalt kar som står somman skulle kunna ta och starta upp till muränan

      Arten på muränan som jag har kommer jag inte ihåg exakt men det stod ju på skylten i affären går att kolla uppAtt han skulle tugga i sig dom andra fiskarna skulle jag tro ären ganska liten chans på ett riktigt bra tag då han inte är så stor medans dom andra fiskarna har varit med ett tag men visst den dagen kommer och det var ju en risk som jag var villig att ta.lite synd att jag inte fick reda på det med bräckvatten direkt i affären utan först när jag kollat runt själv.
      Senast redigerad av johan_ekstrand; 30 December 2007, 23:36.

      Kommentar

      • Amaro
        • January 2007
        • 1709

        #4
        johan, det är inte så knepigt med bräckvatten vad jag fått veta. Det funkar med vanliga pumpar och sånt. du kanske behöver en saltmätare och något mer men för övrigt så bör det inte vara så komplicerat.

        du kan öppna en tråd om bräckvatten så kommer de kunniga inom det området att förklara allt för dig.

        Ps Gör som många av oss här på zoopet gör. Ser du en fisk som du inte kan något om, vänta då med att köpa den, reservera/boka den istället. Sen drar du hem, slår på datorn och skriver ner dess vetenskapliga namn, då får du veta allt om den. De i fiskbutikerna brukar vara väldigt dåliga på att informera en på rätt sätt.

        har köpt fiskar som ska bli 10cm enligt butik, men så har jag fått veta att de blir 50cm.

        lycka till iaf
        If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

        Kommentar

        Arbetssätt...