2 akvarium, vilka fiskar passar bäst ihop?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nina_goteborg
    • July 2007
    • 9

    2 akvarium, vilka fiskar passar bäst ihop?!

    Jag har ett akvarium på 112 liter där det bor 4 scalarer, 4 sugfiskar o 20 neontetror. Imorgon köper jag ett till begagnat akvarium på 110 liter där det bor 1 kuhliål, 2 räkor och flera sugfiskar. Anledningen till att jag köper ett till är att mina scalarer är 2 par som leker och lägger ägg ca 1 gg/veckan, men sugarna käkar upp äggen på nätterna. Men hur tycker ni att den bästa uppdelningen skulle vara när jag har båda akvariumen? Trivs scalarer med räkor eller ålen, eller ska alla andra fiskar bo tillsammans och scalarerna själva? Bör jag tänka på något särskillt till inredningen eller dyl till de nya små liven? Tacksam för alla tips!
  • _Lena_
    • June 2006
    • 1273

    #2
    Sälj skalarerna eller köp ett akvarium på 300l, de vill ha utrymme. Och har de det kan de hålla fiskarna på avstånd.

    Kommentar

    • Koksalt
      • November 2007
      • 498

      #3
      Ursprungligen postat av _Lena_
      Sälj skalarerna eller köp ett akvarium på 300l, de vill ha utrymme. Och har de det kan de hålla fiskarna på avstånd.

      Det var väl ett väl drastiskt svar .. Ja, Scalarer behöver utrymme! Men att råda till att köpa ett större på 300 liter eller sälja Scalarerna är ju inte riktigt rätt... Snarare är det väl så att dom behöver ett DJUPARE akvarium? Och tills vidare kanske scalarerna inte är speciellt stora, så det är väl nästa steg isf?

      Svar till Nina:

      Flytta inte över ålen till tertrorna, risken är att dom blir mat

      Vad är det för sugfiskar? Malar eller?

      Jag tycker personligen att du ska ta hem det nya, starta upp/om och avgöra sen hur du ska gå tillväga!
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1738124

      Kommentar

      • Abergoner
        • December 2007
        • 86

        #4
        Jag tror verkligen inte en kuhliål kan sätta i sig en neontetra så det ska nog inte vara några problem att blanda dom. Sedan tycker jag du ska försöka ha det lekande scalarparet så ensamma som möjligt i ett akvarium kanske med nån mal eller nått

        Kommentar

        Arbetssätt...