såhär hade jag tänkt:

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Amaro
    • January 2007
    • 1709

    såhär hade jag tänkt:

    Det jag ska behålla av allt jag har just nu:


    2 chitala ornata 15cm
    1 blackghost 15-18cm
    2 paroon 10cm
    7 praktbotia 10-15cm
    1 botia historica 10cm
    1 eldstjärt 10-13cm
    2 gabonessis räka 12-15cm
    1 blue phantom 15-17cm
    2 öronålar 20cm

    (Ett stort ex av L200 är på gång)

    Det jag tänkt köpa in på villkoret att de kommer överens med de jag just nu har:

    Ska absolut ha en Channa beheri:

    Undrar dock om alla e lika fina i färgen som den på bild eller om det finns fulare färgvarianter/exemplar som inte är lika starka i färgen etc etc, info om detta

    sen vill jag ha någon typ av polypterus, av de som finns på zoopets artsbeskrivning finns 3 jag kan tänka mig ha.
    endlicheri endlicheri, delhezi eller senegalus. Vilken av dessa tycker ni och varför?

    Sen är brorsan sugen på en Lepisosteus oculatus/fläcklig bengädda

    Problemet e dock att tempen som denna ska ha är mellan 12-20grader då jag i mitt kar har 28grader. Detta kommer alltså inte funka så bra eller?

    Sen hade jag tänkt 1 men helst 3 Datnoides/tigerfisk:

    Blev rekomenderad till att bara ha en eftersom de hugger varandra, vad säger ni om detta?

    Det jag vill ha info om är alltså
    prio 1, om dessa funkar ihop med de nuvarande fiskar jag har.
    prio 2, Viktiga saker jag bör veta om fiskarna
    prio 3, egna erfarenheter om dessa fiskar samt hur de är mot andra invånare i karet.

    Därefter har jag ett par andra frågor.

    Vill ha info om en fisk som går under namnet Mother of snails. Den ser tuff ut.

    Sen såg jag på havannazoo's hemsida att de har en whiteghost. Finns det albino art av blackghost ute nu eller?

    Sen finns det tigermuräna, sötvattensfisk?

    Info om dessa vore också nice.

    Länkar vore bäst

    Mvh Amaro
    Senast redigerad av Amaro; 04 December 2007, 00:05.
    If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!
  • Amaro
    • January 2007
    • 1709

    #2
    [ Cencur ]
    Senast redigerad av Amaro; 06 December 2007, 13:16.
    If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

    Kommentar

    • Guy Palm
      • March 2002
      • 5720

      #3
      Ursprungligen postat av Amaro
      TACK för era goda svar, fyfan vad hjälpsamma ni har vart. Lovar att bjuda er på korv me starksenap någon dag för er hjälpsamhet. Känner mig sååå lyckligt lottad !


      tsssssss...
      De flesta kanske tycker sim jag. Väldigt svårt att ge några råd när du utlämnat det viktigaste. Akvariestorlek.
      Guy
      ,Poecilia,SKS,GOC,

      Kommentar

      • Amaro
        • January 2007
        • 1709

        #4
        Guy palm hade "pms" igår så jag skrev lite otrevligt i det du citerade översende =)

        Uppdelning på ett 200L och ett 500Liters. De ska alltså delas i dessa kar. De fiskar som blir lite större är ju i 500L medan de långsamt växande som tex praktbotierna (mina växer ca 3-5cm per år) får gå i 200L.

        Vill dock veta ifall alla fiskar går ihop med varandra eller om ett par st inte funkar ihop.

        Bleheri blir ju 20-25cm så den kommer stortrivas i 500L, tigerfisken likaså, den kommer också fungera bra i denna volym. samma sak gäller polypterus. Känner många som har denna art i 500L där det funkar suveränt. Bengäddan är ju redan nu ett frågetecken, den blir kanske utesluten. Vill dock fortfarande ha svar på frågan jag ställt om den.

        Nu vet du/ni akvariestorleken iaf.
        If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

        Kommentar

        • Amaro
          • January 2007
          • 1709

          #5
          Får väll testa på någon annan hemsida antar jag.
          If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Eftersom du inte har varit speciellt ödmjuk i tidigare inlägg om dina planer på stora fiskar i små kar så är det antagligen så, att det är färre som vill svara på din fråga.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Jens A.
              • March 2007
              • 5026

              #7
              Det är inte heller direkt några dussinfiskar du nämner...det finns inte så många som vet något om dom. Kanske du skulle prova att nämna den här tråden i monsterfisk-trådarna härinne och på zoonen?
              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

              Kommentar

              • Dysnomia
                • April 2004
                • 1692

                #8
                Dessutom är ett tips att kolla hur många som är online innan man muttrar att man inte får svar. Det är ganska låg trafik här öht på lördagarna. Närmare natten och i morgonkväll lär det vara bättre tempo.
                Har ingen aning om nån av fiskarna som du skriver om, men undrar om du provat googla? Det brukar kunna vara effektivt efter min erfarenhet.
                Skånetös i Dalarna
                MIN ZOON!

                Kommentar

                • Amaro
                  • January 2007
                  • 1709

                  #9
                  Ansjo

                  "Eftersom du inte har varit speciellt ödmjuk i tidigare inlägg om dina planer på stora fiskar i små kar så är det antagligen så, att det är färre som vill svara på din fråga"

                  Intressant komentar. Tycker att de som har något emot mig pga min brist på denna ödmjukhet kan starta en tråd där de vill ha öppen debatt om saken i fråga och därefter bjuda in mig. Vill gärna slå ner argument från dessa drömmare som menar att jag gör fel när det gäller att inneha fiskar då de själva har skelett i garderoben.

                  Det som går att ha som argument emot mig är endast ett fåtal punkter då jag själv som motargument har i princip allt att kontra med. förgifta världen med era bensinbilar med gott samvete, hjälp dock inte mig med ett par frågor för att ni anser att jag gör fel med en fisk haha, skrattretande, folk borde ta sig en titt i spegeln. Hycklare.

                  Jag är som sagt helt öppen för debatt. Öppna en tråd om ämnet och skicka mig ett privatmedelande så är jag på direkt. Men någon seger kommer ni inte få, den medvetne skulle hålla sig borta från att fälla komentarer om att jag gör fel. Att ens ta upp något liknande innebär okunskap, ren okunskap och brist på självmedvetenhet.

                  Jens.A sant det du säger, borde nog söka mig mot den riktning du nämner. Thx dude.

                  lili76 det är ett faktum att denna tråd blivit ignorerad snarare än att det handlar om "lågtrafik" så att säga. För den delen så får jag väll inte svar på mina frågor om fiskarna passar ihop genom att googla om det va ? för den delen så litar jag heller inte på allt som kommer upp här o var på nätet. Jag tar hellre information av en kunnig akvarist som själv haft dessa fiskar. Personliga erfarenheter är vad jag söker.


                  Ps ursäkta mig för att jag låter lite dryg, jag är egentligen en lugn och sansad person. Men är det något jag inte tål så är det lögner, hyckleri och okunskap.
                  If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                  Kommentar

                  • Dysnomia
                    • April 2004
                    • 1692

                    #10
                    Ursprungligen postat av Amaro
                    lili76 det är ett faktum att denna tråd blivit ignorerad snarare än att det handlar om "lågtrafik" så att säga. För den delen så får jag väll inte svar på mina frågor om fiskarna passar ihop genom att googla om det va ? för den delen så litar jag heller inte på allt som kommer upp här o var på nätet. Jag tar hellre information av en kunnig akvarist som själv haft dessa fiskar. Personliga erfarenheter är vad jag söker.
                    Det ju såklart upp till dig att anse att tråden blir ignorerad. En sak har jag dock lärt mig, framför allt av eget beteende. Det är att många visningar och få svar inte behöver innebär ignorans. Det är helt enkelt så att man ofta läser, men inte har några svar. Visst kan man helt sonika skriva "Jag har läst, men jag har inget svar på dina frågor", men jag tror inte det hade blivit uppskattat i längden.
                    Titta på andra trådar och fundera på om _alla_ med frågor som inte rör Tanganyika eller Malawi blir ignorerade. Jag ställde en fråga häromdagen på var kilfläckar simmar (hågt eller lågt). Kilfläck är en av de allra vanligaste sällskapskarfiskarna. Jag har hittills fått ETT svar. Ska jag tolka det som jag blir ignorerad? Eller på att jag kanske döpt min tråd så att jag når ut till "fel" medlemmar? Det kan finnas många anledningar, men att gå ut och anklaga en massa medlemmar för ignorans med ett otrevligt inlägg lär inte skapa en massa svar på frågorna man har.

                    Vad gäller googlingen så hoppas jag att du skrev som du gjorde för att du är upprörd. Annars menar du att kunniga människor _enbart_ skriver här på Zoopet och inte delger sin kunskap någon annanstans?
                    Prova googla på "fisksort1 fisksort2" så ska du se att du _kan_ få svar på hur dina önskade fiskar eventuellt funkar ihop.

                    Men det har du såklart provat.
                    Skånetös i Dalarna
                    MIN ZOON!

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Ursprungligen postat av Amaro
                      Ansjo

                      "Eftersom du inte har varit speciellt ödmjuk i tidigare inlägg om dina planer på stora fiskar i små kar så är det antagligen så, att det är färre som vill svara på din fråga"

                      Intressant komentar. Tycker att de som har något emot mig pga min brist på denna ödmjukhet kan starta en tråd där de vill ha öppen debatt om saken i fråga och därefter bjuda in mig. Vill gärna slå ner argument från dessa drömmare som menar att jag gör fel när det gäller att inneha fiskar då de själva har skelett i garderoben.

                      Det som går att ha som argument emot mig är endast ett fåtal punkter då jag själv som motargument har i princip allt att kontra med. förgifta världen med era bensinbilar med gott samvete, hjälp dock inte mig med ett par frågor för att ni anser att jag gör fel med en fisk haha, skrattretande, folk borde ta sig en titt i spegeln. Hycklare.

                      Jag är som sagt helt öppen för debatt. Öppna en tråd om ämnet och skicka mig ett privatmedelande så är jag på direkt. Men någon seger kommer ni inte få, den medvetne skulle hålla sig borta från att fälla komentarer om att jag gör fel. Att ens ta upp något liknande innebär okunskap, ren okunskap och brist på självmedvetenhet.
                      Jag tänker inte starta någon debatt mot dig eller någon annan i detta fall, men då jag har läst ett flertal av dina kommentarer angående hajmalar i en annan tråd och du fick förslaget att skaffa ett kar så de verkligen får plats, så svarar du något med "jag gör som jag vill" och med sådana kommentarer vinner man ingenting.
                      Det kan vara en av anledningarna att det kan vara lite svårare att få svar på frågor, sedan tror jag som Jens, att den största anledningen är att det inte är mycket folk som rör sig i de fiskkretsarna som du gillar.

                      Men bara som ett tips, så kan jag personligen skriva under på att det är bra mycket roligare att hjälpa någon som verkligen lyssnar på vad man har att säga och tar åt sig för att fiskarna ska få det så bra som möjligt med saklig kritik än att få de nyss nämda svaren.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...