Köpa 54 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 3 guppy
    • February 2007
    • 2068

    #16
    Ursprungligen postat av Jaaxx
    Hur menar du spricka? :S
    Ja, hon säger att det kan spricka, gå sönder. och så blir det vattenskador också blir hela kåken förstörd, också får vi betala, också dör alla fiskar, också kan man få glassplitter på sig,också blablabla

    OSV förstår du nu då?

    Kommentar

    • Mumin
      • October 2007
      • 3837

      #17
      Ursprungligen postat av 3 guppy
      Ja, hon säger att det kan spricka, gå sönder. och så blir det vattenskador också blir hela kåken förstörd, också får vi betala, också dör alla fiskar, också kan man få glassplitter på sig,också blablabla

      OSV förstår du nu då?
      Jissöss krajst!!'
      Hälsa mamma att ju mindre akvarierna är dessto tunnare är glaset, dessto större risk att det spricker.

      Ja. jag vill ju inte medverka till att ni blir ruinerade och hemlösa så här i jultid, men kan du inte ta mamma i hampan till datorn och visa henne lite trådar här på Zoopet, så att hon ser att det faktiskt kan funka med större kar?
      Har du tur så blir det till slut så att hon också insjuknar i akvariefeber?
      För mycket är inte nog!
      Jag VILL ha en Elefantofon!!

      Kommentar

      • 3 guppy
        • February 2007
        • 2068

        #18
        Ursprungligen postat av Mumin
        Jissöss krajst!!'
        Hälsa mamma att ju mindre akvarierna är dessto tunnare är glaset, dessto större risk att det spricker.

        Ja. jag vill ju inte medverka till att ni blir ruinerade och hemlösa så här i jultid, men kan du inte ta mamma i hampan till datorn och visa henne lite trådar här på Zoopet, så att hon ser att det faktiskt kan funka med större kar?
        Har du tur så blir det till slut så att hon också insjuknar i akvariefeber?

        Kommentar

        • 3 guppy
          • February 2007
          • 2068

          #19
          Ursprungligen postat av Mumin
          Jissöss krajst!!'
          Hälsa mamma att ju mindre akvarierna är dessto tunnare är glaset, dessto större risk att det spricker.
          Svaret: Desto större akvarie desto mer vatten, desto mer vatten desto tyngre, desto mer tyngd desto mer tryck på glaset, desto mer tryck på glaset desto större chans att.......
          Aaa ni fattar!!!

          Kommentar

          • Inka
            • July 2005
            • 1233

            #20
            Samtidigt är ju större akvarium anpassade för att hålla för trycket av den mängd vatten man ska ha i. Själv har jag hållit på att skita på mig av skräck för att hantera mitt nya 54-liters just för att glaset är så tunt. Mina första var på 240 liter, nästa blev 350 och sen ett 120. De känns liksom mer stabila.
            Nä, nog tycker jag att du borde få dig ett lite större akvarium. Iallafall 100 liter. Det är ju inte så stort det heller. Plus att lika gärna som akvariet går sönder kan nåt rör i väggen paja och ge betydligt värre vattenskador. Jag har bara en i bekantskapskretsen som fått ett läckande akvarium och då berodde det på att dom ställt det på ett inte så stabilt golv och ovanpå det en halvranglig akvariebänk. Däremot har flera andra fått kaos i avloppet där vatten tryckt upp från toaletter och vattenskadat en hel lägenhet och i farfars fall en hel källare. Så vill man vara negativ finns det många andra scenarion också man kan räkna upp.
            Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

            www.kvitter.n.nu

            Kommentar

            • gizmogirl
              • August 2006
              • 2214

              #21
              Din mamma behöver nog kollar runt lite här och lära sig mer om akvarium .Jag har ett 40-liters och ett 112_liters och nog är jag mer rädd att det lilla ska gå sönder än det stora ser nog större risk att det blir vattenskador av andra orsaker än att ett akvarium ska gå sönder .

              Kommentar

              • JohanRex
                • June 2007
                • 144

                #22
                Gå till zooaffären,
                Titta på glaset i ett 54L. Titta sedan på ett säg... 240L. Enorm skillnad i tjocklek.

                Kommentar

                • Vandal
                  • January 2006
                  • 1655

                  #23
                  fråga mamma om hon vet hur mkt oftare en diskmaskin (om ni nu har en sån) läcker vatten än ett akvarium...
                  over and out /Petter
                  Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

                  http://saltvattenvandal.blogspot.com/

                  Kommentar

                  • Radioaktiva Räkor
                    • May 2007
                    • 1760

                    #24
                    Ser går det ju på försäkringen när skiten träffar fläkten

                    //C
                    With a licence to krill!
                    Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

                    Kommentar

                    • Pazappa
                      • May 2007
                      • 330

                      #25
                      Hur går det med morsan? Någon framgång? Annars är det ju bara 5-7 år innan du flyttar hemmifrån och kan göra som du vill. Mammor brukar inte tycka om att bli påminda om det, speciellt inte om du säger det med längtan i rösten.

                      Kommentar

                      • lordi.4ever.94
                        • September 2007
                        • 117

                        #26
                        Men malar behöver ju helst mycket plats :?
                        // lordi.4ever.94

                        Kommentar

                        • _Lena_
                          • June 2006
                          • 1273

                          #27
                          Ursprungligen postat av 3 guppy
                          Ja, hon säger att det kan spricka, gå sönder. och så blir det vattenskador också blir hela kåken förstörd, också får vi betala, också dör alla fiskar, också kan man få glassplitter på sig,också blablabla

                          OSV förstår du nu då?
                          Läs på er hemförsäkring, den tar i nästan alla fall hand om vattenskadorna och i vissa fall även om akvariumet och innehållet.

                          Kommentar

                          • PatrikN
                            • November 2007
                            • 116

                            #28
                            Men anledningen att inte köpa ett litet är ju främst niutriterna (stvning?) har läst att det minsta att ha som sällskap borde vara 75L. Jag har fått tjata på pappa för att få ett ytter filter av anledningen ifall att... svårt är det

                            Kommentar

                            • 3 guppy
                              • February 2007
                              • 2068

                              #29
                              Ursprungligen postat av PatrikN
                              Men anledningen att inte köpa ett litet är ju främst niutriterna (stvning?) har läst att det minsta att ha som sällskap borde vara 75L. Jag har fått tjata på pappa för att få ett ytter filter av anledningen ifall att... svårt är det
                              86 liter går hon med på

                              Kommentar

                              • patriksg
                                • May 2007
                                • 1705

                                #30
                                Se där ja =) härligt! jag var tvungen att flytta om jag vill ha ett större kar än 50.. så jag flyttade =)
                                Mvh Patrik

                                Kommentar

                                Arbetssätt...