hur odlar jag?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ikafnika
    • November 2007
    • 8

    hur odlar jag?

    Skulle så gärna vilja få mina fiskar att yngla av sig. Men jag har ingen aning om hur jag ska göra. Jag har haft akvarium i drygt 2 år nu och jag har aldrig haft några yngel. Jag har ett 60l akvarium stående som jag tänkte jag kunde använda. Räcker det? Kan jag använda de fiskar jag har (blå gurami, sorgmanteltetra, tigerbarb)? Och framför allt....hur gör jag??
  • ikafnika
    • November 2007
    • 8

    #2
    Hmm...ingen svarar...var jag helt fel ute? Kan man ställa sådana frågor här?

    Kommentar

    • axeisi
      • September 2007
      • 804

      #3
      utmärkt fråga.. hmm. jadu? jag skulle rekomendera dig på att först läsa på lite om de olika arterna sedan bestämmer du dig för en art som du vill testa att odla och läser på yttligare om den, tex vad den lever i för miljö osv. jag rekomenderar tigerbarb

      Kommentar

      • oaken
        • September 2006
        • 901

        #4
        Till att börja med så kan du söka på internet eller i akvarieböcker vad de olika fiskarna du vill odla kräver för att leka och hur de gör när de leker.

        För t.ex. Blå gurami (Trichogaster trichopterus antar jag att det är) så rekommenderas det att man ska sänka vattennivån till runt 15-20cm och gärna ha mycket flytväxter och andra växter som skydd. I detta akvarium ska du då inte ha för mycket vattenrörelse (men gärna god filtrering ändå, såklart) för att hanen kommer att bygga ett stort skumbo vid vattenytan. I övrigt har de nog inga större krav på vattenvärden utan är väldigt tåliga. Se till att du har en hona och en hane, mata upp dem ett bra energirikt foder, och så ska du se att de nog kommer leka ganska snart. Att använda levande foder brukar också hjälpa, men jag tror nog inte att det ska vara nödvändigt. När de lekt bör du även flytta honan eftersom hanen kan bli aggressiv.

        För de andra arterna kan du googla på deras latinska namn och breeding, alternativt odling, men du lär nog inte hitta så jättemycket på svenska. Men på engelska brukar det finnas väldigt mycket information att tillgå.

        Kommentar

        • ikafnika
          • November 2007
          • 8

          #5
          tack så mycket för det utförliga svaret. Hur filtrerar jag utan att ha en pump i vattnet?

          Kommentar

          • NiXoN
            • December 2003
            • 2068

            #6
            Nja din fråga är rätt ospecifik, Av dom arter du har skulle jag säga att guramin har du bäst chans med. Starta 60 baljan, du kan köra in filtret i huvudkaret så du får igång bakterierna.
            Guramin bygger bubbelbon och gillar flytväxter att förankra den i, du bör ha lite allmänt skydd för dom tex rot eller växter.
            Mata dom med frysfoder tubifex brukar vara en riktig dunderkur för lek...
            Gubben brukar vakta boet efter lek om jag inte minns fel, men sen kommer jag inte riktigt ihåg hur jag gick tillväga. Om jag inte minns fel så plockade jag bort gubben efter ett par dagar så ynglen fick vara själv och satte i en luftpump för cirkulation.
            Brukade mata ynglen med nykläckt artemia...

            //NiXoN

            Kommentar

            • NiXoN
              • December 2003
              • 2068

              #7
              Seg man är på att skriva...

              Kommentar

              • ikafnika
                • November 2007
                • 8

                #8
                Jag är aldeles ny här på zoopet så jag har fullt sjå med att veta hur jag ska ta mig från det ena stället till det andra.
                "Köra in filtret i huvudkaret" skrev du, hur menar du?

                Kommentar

                • Joachim.S
                  • December 2005
                  • 417

                  #9
                  Han menar att du ska sätta in det filtret du ska andvända i i 60 l karet i ditt andra akvarium som är igång så får du snabbt de bakterier du ska ha i filtret. Så slipper du vänta typ 14 dagar på att få alla de rätta bakterierna. Tror det är så han menar hehe

                  Kommentar

                  • ikafnika
                    • November 2007
                    • 8

                    #10
                    ahaa...hehe..nu förstår jag...

                    Kommentar

                    • Bravo
                      • July 2007
                      • 62

                      #11
                      Ursprungligen postat av Joachim.S
                      Han menar att du ska sätta in det filtret du ska andvända i i 60 l karet i ditt andra akvarium som är igång så får du snabbt de bakterier du ska ha i filtret. Så slipper du vänta typ 14 dagar på att få alla de rätta bakterierna. Tror det är så han menar hehe
                      Hur länge behöver man ha filtret i huvudakvariet, råcker ett par dagar, eller ?

                      Kommentar

                      • Joachim.S
                        • December 2005
                        • 417

                        #12
                        Ursprungligen postat av Bravo
                        Hur länge behöver man ha filtret i huvudakvariet, råcker ett par dagar, eller ?
                        Tror det skulle räcka med två dar ja. Du kan också krama ut ett av filtermattorna i ditt ny kar så hjälper det till ännu mer. Men om du ska göra det måste du ha en pump i karet

                        Kommentar

                        Arbetssätt...