Nybörjarfiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mercedes
    • September 2007
    • 7

    Nybörjarfiskar?

    Hejsan.
    Jag har just köpt mitt första akvarium. Det är på 220l. Har dock inga fiskar än men älskar neontetror och vill absolut ha ett stim så övriga innvånare måste gå bra med neonisarna. Funderade på svärdbärare, kuhlii-ål och körsbärsräkor. Är jag ute och seglar när jag föreslår detta eller? Är det nåt för nybörjare? Vill inte överbefolka.

    Vidare. En bekant skrämde mej med att svärdbärare lätt blir sjuka. Alltså är lite klena fiskar. Han tyckte jag skulle ha gurami istället, typ mosaikgurami. Har han rätt? Kan räkorna gå ihop med gurami?
    Skulle bli jättetacksam för svar.
    Kramizar.
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #2
    Ursprungligen postat av Mercedes
    Hejsan.
    Jag har just köpt mitt första akvarium. Det är på 220l. Har dock inga fiskar än men älskar neontetror och vill absolut ha ett stim så övriga innvånare måste gå bra med neonisarna. Funderade på svärdbärare, kuhlii-ål och körsbärsräkor. Är jag ute och seglar när jag föreslår detta eller? Är det nåt för nybörjare? Vill inte överbefolka.

    Vidare. En bekant skrämde mej med att svärdbärare lätt blir sjuka. Alltså är lite klena fiskar. Han tyckte jag skulle ha gurami istället, typ mosaikgurami. Har han rätt? Kan räkorna gå ihop med gurami?
    Skulle bli jättetacksam för svar.
    Kramizar.
    Jag tycker att Platy är lättare än Svärdbärare, dessutom blir Svärdbärarhonor gärna transar och sterila.. Mycket irriterande...

    Dvärggurami går med räkor om du köper räkorna först, iaf Crystal men de är lite större än körsbär också... Crystal är inte svårare än Körsbär, tycker jag, och står sig bättre emot fisk..
    Jag tycker att gurami också kan vara lite svåra att hålla liv i... Ett tips kan ju vara att titta på sjukdomstrådar och kolla vilka fisksorter som dyker upp där hela tiden, har för mig att gurami är ganska vanligt...

    Du får kolla vilka som fungerar för dig.. Det är så olika... Köp inte för många ibörjan bara... Kör in akvariet med räkor en månad först..
    Senast redigerad av Katharina; 01 November 2007, 17:59.
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • Katharina
      • December 2006
      • 4045

      #3
      Nej, ännu bättre.. Köp räkorna först och låt dem yngla av sig så att du tycker att det är lagom många och sedan köper du fisken... Det tar ungefär 1 månad från du köper dem tills de börjar att yngla och en månad till för räklingarna blir för stora för småfisk.. (Sen kommer du att se fisken som räklingslukande monster och inte vilja ha några)
      Ha dé bäst... Tina

      Kommentar

      Arbetssätt...