Dags igen! Tips på fiskval?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ampe
    • August 2007
    • 1073

    Dags igen! Tips på fiskval?

    Har förälskat mig i corydoras. Så nu är ett nytt kar på g här hemma. Ska titta på ett 128 liters i morgon och förhoppningsvis följer det med mig hem!

    Hade tänkt att ha 10-12 corydoras och ? Sen kommer det svåra. Vad ska jag ha för sällskap? Funderar på någon dvärgciklid, har försökt söka på dessa och förstår att det finns några som passar i ett sånt litet kar. Men hur fungerar cikliderna med corysar? Eller har ni något annat förslag på sällskap? Ungfödare har jag redan i ett annat akvarium, så de går bort. Har även tankar på dvärggurami... Himla svårt att välja när det finns så många fina fiskar! Men ack så roligt!
    Återfallsakvarist.
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #2
    Jag corys är riktiga charmtroll Tänk på att de måsta ha fin sand för att trivas. De älskar ju att böka. Jag kan rekommendera Rådasand 0.33 mm (helst), eller 0.4-0.8 mm, men inte grövre. Och så vill de ha gömställen. Gärna en del rötter och så växter förstås.

    12-12 stycken blir ett bra gäng. Men tänk på att börja med bara några få under den första månaden så du inte får skadliga/dödliga ammoniak-och/eller nitrithalter.

    Vilken art hade du tänkt dig?

    Corys känner sig tryggare med lugna stimfiskar simmandes ovanför, så jag skulle definitivt rekommendera ett stim små och lugna tetror, som t ex neon-eller kardinaltetror, glödbandstetror eller smycketetror.

    Det finns en del fina dvärgciklider, men de kommer nog att konkurrera med corysarna om samma gömställen, så jag skulle i så fall inte rekommendera fler än några få individer. Typ en hane och två honor. Jag är själv sugen på Apistogramma bitaeniata, men tyvärr verkar de lite svåra att få tag på. Annars är kakaduaciklider ganska trevliga fiskar.
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • ampe
      • August 2007
      • 1073

      #3
      Sanden ska bli finkornig. Det är en av anledningarna att de inte får flytta in i min 110 sällskap. Grovleken på gruset är alldeles för stor där. (Det plus att jag vill ha ganska många) Inkörningsprocessen har jag koll på. Antagligen startar jag med några guppys som får köra in det i några veckor. Kommer även att ta filtergojs från ett av de gamla karen i samband med start.

      Vet inte än vilka sorter... men det lutar åt metae, sterbai, virginiae eller adolfoi. Orangestripe är väldigt fin oxå... Eller nån annan. Vet inte riktigt. Men jag har ju tid på mig att känna efter vad jag vill ha.

      En massa ciklider hade jag inte tänkt mig. Utan snarare som du skriver: 1 hane och 2 honor. Men huvudsaken är corysarna. Det är de karet är tillägnat.
      Återfallsakvarist.

      Kommentar

      Arbetssätt...