Små fiskar/Stort akvarie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mmm
    • June 2004
    • 901

    Små fiskar/Stort akvarie

    Funderar på att (så småningom) bara ha mindre fiskar i mitt 720 liters. Så jag tänkte höra vad ni tror om denna kombination:

    100 st Microrasbora kubotai (eller någon annan t.ex. galaxy men de verkar rätt dyra )
    30 st Endlers guppy
    8-10 st Dario dario (4-5 par, men det kanske inte fungerar med så många?)
    20-30 Corydoras Sterbai (de är i och för sig inte så små)
    + någon L-mal och/eller några räkor (t.ex. körsbär)

    Så vad tror ni om detta, skulle det fungera?
    Andra tips på små, vackra fiskar som skulle fungera?
    Hur fungerar Darion tillsammans med de andra fiskarna?
    Kommer guppysarna och rasbororna blanda sig med varandra, eller håller de sig på olika nivåer i karet?

    (Ev. börjar jag med småfiskarna i ett 170 liters först, innan jag har plats i mitt stora...)
    /Mattias
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Det är inga problem med antalet fisk.

    Du bör dock veta att fisken inte kommer att stimma (galaxy stimmar f.ö. knappt alls) utan kommer att vimla runt i hela karet allihop. Utom sterbaierna då, som huvudsakligen kommer att vara i den lägre tredjedelen av akvariet.

    Körsbärsräkorna förökar sig aggressivt, och du kommer snart att ha ett par hundra. Det är inte ett problem, bara värt att veta.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • mmm
      • June 2004
      • 901

      #3
      Att antalet inte är något problem vet jag, jag undrar mest om det verkar vara en vettig kombination? Speciellt Darion är jag osäker på då jag läst att den kan vara ganska aggresiv.

      Men jag vill ju förstås att rasbororna ska stimma, jag trodde de var bättre på det än tetror. Men finns det då någon liten, vacker fisk som är relativt bra på att stimma i ett stort stim? Jag vet att rödmunstetror anses vara bra, men jag vill gärna ha en mindre sort...

      Att räkorna förökar sig har jag inget emot.
      /Mattias

      Kommentar

      • Inka
        • July 2005
        • 1233

        #4
        Drottningrasboror stimmar fint och är små =)
        Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

        www.kvitter.n.nu

        Kommentar

        • Mamma Mia
          • December 2004
          • 2504

          #5
          ... och mina små favvisar: sundadanio axelrodii "green" eller "blue", mina hänger ihop i en klase Sen har du ju alla Boraras: Brigittae, Mehra, Micro osv. Smycketetror, den lilla sorten! Jättefina! Dvärgkardinaler är också fina! Fast om de stimmar vete 17...
          Always look at the bright side of life

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Dario dario är mycket aggressiv - men såvitt jag vet bara mot andra Dario, och ett 720 borde ha plats för 8-10 stycken förutsatt att det är gott om gömställen/välplanterat. Fast visst kommer det att ske en del uppgörelser.
            Du kan betrakta den ungefär som fjärilsciklid, fast inte lika ömtålig.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            Arbetssätt...