Små fredliga ciklider?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Solid
    • August 2007
    • 734

    Små fredliga ciklider?

    Just nu består mitt akvariums besättning av tio Rödmunstetror,
    fyra Mosaikgurami, tre Skäggmunsmalar och fyra Kuhli-ålar.
    Dessa går i 200 L (110x40x45) med ganska lite växter
    (men det ska bli fler snart). I akvariumet är det engelsk sjösten 5-8mm som bottensand, flera växter och några små grottor byggda av rundade stenar.

    Jag planerar att ganska snart köpa några fler fiskar.
    Helst av allt vill jag ha ett par ciklider. Men för att det ska gå får de inte bli för stora, inte ge sig på växter, de bör vara ganska tåliga och klara en temperatur på 25-27 grader.

    Sen ska de självklart fungera med fiskarna jag redan har, så det krävs ju att de är någorlunda fredliga också. Om de däremot är revirhävdande (vilket de flesta ciklider är^^) gör inget.

    Finns det någon liten ciklid som skulle passa?
    Eller finns det någon annan revirhävdande fisk som skulle kunna
    ta över grottan om nu ingen ciklid passar?
    Senast redigerad av Solid; 06 October 2007, 16:34.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Fjärilsciklid, Thomas-ciklid, Dorsigera funkar garanterat.
    Palettciklid och diverse Apistogramma funkar _nästan_ garanterat.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Solid
      • August 2007
      • 734

      #3
      Palettciklid gillar jag, i alla fall de som är utfärgade
      (vissa som säljs är så bleka). De är väl ganska lättlekta också?

      Kommentar

      • QWERTYpro
        • April 2007
        • 69

        #4
        apistogramma borelli cacatouuides hongsoi agassizi elr michrogeophagus ramirezi skulle nog passa bra men inte pallet när dem blir större så blir dem väldigt aggresiva

        Kommentar

        • Solid
          • August 2007
          • 734

          #5
          Ursprungligen postat av QWERTYpro
          apistogramma borelli cacatouuides hongsoi agassizi elr michrogeophagus ramirezi skulle nog passa bra men inte pallet när dem blir större så blir dem väldigt aggresiva
          Det var många, ska ta och kolla igenom dom här på zoopet

          Tanken är väl lite att låta ett par små ciklider ta över akvariets "mini-stenrös" bestående av 5-6 stenar. Det gör inget om de är revirhävdande, så länge de inte skaffar alltför stort revir, men de får inte vara direkt aggresiva...
          (om du förstår vad jag menar)

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Du kan ha palett; det är gott om utrymme i ett 200 för ett palettpar. Om du tycker de verkar kul så tycker jag du skall skaffa dem. De flesta Apistogramma funkar också.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Solid
              • August 2007
              • 734

              #7
              Ursprungligen postat av Azur
              Du kan ha palett; det är gott om utrymme i ett 200 för ett palettpar. Om du tycker de verkar kul så tycker jag du skall skaffa dem. De flesta Apistogramma funkar också.
              Min lillebror hade ett par fjärilsciklider i sitt kar på 85 L, men jag ska ärligt säga att jag tycker de var lite tråkiga... däremot väldigt söta, men det gäller de flesta fiskar^^

              Jag tror det blir palett, kanske kan köpas redan i helgen

              Kommentar

              • Nils Holmström
                • November 2004
                • 2195

                #8
                Nyckelhålciklider är lite större, men knappast för stora. Väldigt beskedliga och söta.
                222 liter Malawi

                Kommentar

                • rsoderberg
                  • February 2007
                  • 954

                  #9
                  Om du gör ett stenröse på ena sidan i akvariet så ser jag inget problem med ett palettpar, då finns det gott om utrymme för de andra vid lek och de fiskar du redan har trivs i det övre lagret och paletterna håller till på botten. Ja visa kan vara lite bleka vid köp, men efter att de har kommit till ro i din burk och tar på sig lekdräkten så är det en gnistrande juvel. Det finns åtminstone 8 olika varianter som jag känner till, så du kan leta efter lite mer unika paletter om du tycker att de är för vanliga.

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #10
                    Ursprungligen postat av Solid
                    Min lillebror hade ett par fjärilsciklider i sitt kar på 85 L, men jag ska ärligt säga att jag tycker de var lite tråkiga... däremot väldigt söta, men det gäller de flesta fiskar^^
                    Vad säger du? Fiskar tråkiga??

                    Hur som helst, fjärilsciklider leker inte i grottor.
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #11
                      slår ett slag för den Bolivanska Fjärilscikliden.
                      Lika vacker som den vanliga Fjärilen, men klart tåligare.
                      Lite större, men fredlig, bara lite ilsken när den vaktar rom och avkommor.
                      (Mina iaf)
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • Solid
                        • August 2007
                        • 734

                        #12
                        Ursprungligen postat av batski
                        Vad säger du? Fiskar tråkiga??

                        Hur som helst, fjärilsciklider leker inte i grottor.
                        Jag menade inte tråkiga, men själv tycker jag att det där med revir är lite av charmen med ciklider. Och fjärilscikliderna är inte så noga med revir precis...
                        Men jag måste ju erkänna att de var väldigt gulliga och nyfikna

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #13
                          Ok på det viset. Själv tycker jag att de är väldigt charmiga och personliga. Men tyvärr lever de inte så länge och är dessutom relativt känsliga.
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • Solid
                            • August 2007
                            • 734

                            #14
                            Ursprungligen postat av rsoderberg
                            Om du gör ett stenröse på ena sidan i akvariet så ser jag inget problem med ett palettpar, då finns det gott om utrymme för de andra vid lek och de fiskar du redan har trivs i det övre lagret och paletterna håller till på botten. Ja visa kan vara lite bleka vid köp, men efter att de har kommit till ro i din burk och tar på sig lekdräkten så är det en gnistrande juvel. Det finns åtminstone 8 olika varianter som jag känner till, så du kan leta efter lite mer unika paletter om du tycker att de är för vanliga.
                            Det låter ju bra, jag har redan nu ett mini-stenröse vid högra sidan i karet, förut härskade min eldstjärt där, men han hoppade ut och torkade ihjäl vid ett vattenbyte för en månad sen

                            Så om ett par ciklider, som paletter skulle flytta in där istället vore ju underbart
                            De vanliga är inte tråkiga, bara vissa som är väldigt bleka i affärerna.

                            Kommentar

                            • Solid
                              • August 2007
                              • 734

                              #15
                              Ursprungligen postat av batski
                              Ok på det viset. Själv tycker jag att de är väldigt charmiga och personliga. Men tyvärr lever de inte så länge och är dessutom relativt känsliga.
                              Det stämmer... Jag ska nog inte ge mig in på någon känslig art,
                              och sen vill jag helst inte ha så kortlivade ciklider heller...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...