Hjälp med några frågetecken.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ampe
    • August 2007
    • 1073

    Hjälp med några frågetecken.

    Har i helgen blivit med 375 liters! Inredde det i igår. (17/9) Tillsatte då Easy life och Sera aquatan vattenberedningsmedel. Idag kramade jag i "skit" från det andra akvariets filter. Invigningen skedde även den idag. Åkte till Fridhems och köpte finfina drottningrasboror (8) + Odessabarber (6) som fick den stora äran att bli första invånare. Ja just det. 3 siamesiska algätare flyttade även de in. Nu har jag några frågor...

    1: Är det lagom att starta med? Tyckte först att det kändes lite mkt, men om det ska ge nån effekt i ett såpass stort akvarium kanske det är ganska lagom. Matning kommer ske typ var 3:e dag. Köpte även nya vattentester, så alla förändringar i vattenvärden kommer övervakas noga.

    2: Har tänkt ett asieninspirerat kar. (Förutom växter och 2 stackars skäggmunsmalar som följde med karet) Häromdagen fick jag tag på ett stim underbara Puntius denisonii som förnärvarande simmar runt i mitt 110 liters i väntan på att det stora är redo för dem. Andra invånare kommer bli: Fler av redan nämda sorter och indisk glasmal (väntar några månader med dem.) Några synpunkter? Funderar på om några guramis ska få bo där oxå, men de andra kanske är för livliga för dem?

    3: Är det lagom att släppa ner Puntius denisoniisarna om ca 2-3 veckor? Och sen fylla på med va 2 veckors mellanrum.

    4: Kan red chrystal räkor gå med dessa?

    5: Något annat jag borde tänka på?

    Maria - väldigt lycklig och förväntasfull just nu!
    Återfallsakvarist.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2

    1: Är det lagom att starta med? Tyckte först att det kändes lite mkt, men om det ska ge nån effekt i ett såpass stort akvarium kanske det är ganska lagom. Matning kommer ske typ var 3:e dag. Köpte även nya vattentester, så alla förändringar i vattenvärden kommer övervakas noga.
    Har du bara koll på dina vattenvärden så är det nog inga problem. Kanske någon som tycker det är mycket fisk i början, men eftersom du har en bakteriekultur från gammalt filter så ska det nog funka bra.
    2: Har tänkt ett asieninspirerat kar. (Förutom växter och 2 stackars skäggmunsmalar som följde med karet) Häromdagen fick jag tag på ett stim underbara Puntius denisonii som förnärvarande simmar runt i mitt 110 liters i väntan på att det stora är redo för dem. Andra invånare kommer bli: Fler av redan nämda sorter och indisk glasmal (väntar några månader med dem.) Några synpunkter? Funderar på om några guramis ska få bo där oxå, men de andra kanske är för livliga för dem?
    Det är som man säger, ingen regel utan undantag. Gurami är aldrig fel, och den snyggaste till ett såpass stort kar är Mosaikgurami. Är karet litet så faller Pygméguramin mig på läppen.
    3: Är det lagom att släppa ner Puntius denisoniisarna om ca 2-3 veckor? Och sen fylla på med va 2 veckors mellanrum.
    Det är nog en lämplig tid att vänta, eftersom de är ganska dyra kan det vara lönt att vänta den tiden så ingenting går snett.
    4: Kan red chrystal räkor gå med dessa?
    Tveksamt, risken att de blir jagade är överhängande, och räklingarna kommer defenetivt inte att bli så gamla.
    5: Något annat jag borde tänka på?
    Det är nog sådant som kommer under resans gång, och jag tycker du verkar ha läget under kontroll.

    Maria - väldigt lycklig och förväntasfull just nu![/quote]
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • ampe
      • August 2007
      • 1073

      #3
      Glömde en fråga. Har precis startat med PMDD. Kan jag köra det från start i det stora eller ska man vänta ett tag tills det är "moget"?
      Återfallsakvarist.

      Kommentar

      Arbetssätt...