Vad kan jag ha mer för fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lordi.4ever.94
    • September 2007
    • 117

    Vad kan jag ha mer för fiskar?

    Hej!

    Vad för fiskar kan jag få plats i min akvarium?
    Akvariumet är 54 liter.

    Jag har:
    3 Molly Dalmatin
    3 Svärdbärare
    6 Platy
    10 Neontetror
    1 Dvärggroda
    Senast redigerad av lordi.4ever.94; 15 September 2007, 13:29.
    // lordi.4ever.94
  • lordi.4ever.94
    • September 2007
    • 117

    #2
    Tänkte åxå på räkor men får jag plats med dom?
    Hur många då i sånna fall?

    Tja och kanske 2 grodor om jag får plats...

    Så får jag plats med dom?
    // lordi.4ever.94

    Kommentar

    • streezz88
      • July 2007
      • 529

      #3
      Ursprungligen postat av lordi.4ever.94
      Hej!

      Vad för fiskar kan jag få plats i min akvarium?
      Akvariumet är 54 liter.

      Jag har:
      3 Molly Dalmatin
      3 Svärdbärare
      6 Platy
      10 Neontetror
      Det du kommer få höra av de flesta här är att du har alldeles för litet kar för dessa fiskar. Men jag vet inte.. Det är upp till dig. Kör på räkor, dom verkar roliga..

      Kommentar

      • lordi.4ever.94
        • September 2007
        • 117

        #4
        nja, men jag vill veta om mina fiskar har bra med plats...
        // lordi.4ever.94

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Det har de inte och eftersom du redan ställt in dig på att höra det, så skaffa inga fler till det karet.
          Dina ungfödare kommer även att utöka antalet fiskar alldeles av sig själva.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • streezz88
            • July 2007
            • 529

            #6
            Ursprungligen postat av lordi.4ever.94
            nja, men jag vill veta om mina fiskar har bra med plats...
            För litet för dina levandefödare..=/ eftersom dom förökar sig som kaniner ^^

            Kommentar

            • lordi.4ever.94
              • September 2007
              • 117

              #7
              Det där med att dom förökar sig gör inget, jag tänker inte spara några yngel, jag har 1 separat skål för yngel och när dom blir lite äldre så säljer jag dom till en zooaffär, så jag kommer inte att spara några fiskar!
              (tänker göra samma sak med räkor elelr grodor, ifall jag nu skaffar några, jag vill tjäna pengar till en egen dator!)

              Men kan jag skaffa typ 4 körsbärräkor?
              Eller typ 2 grodor?
              // lordi.4ever.94

              Kommentar

              • Nils Holmström
                • November 2004
                • 2195

                #8
                Tror tyvärr inte att du kan räkna med att tjäna några pengar på yngel från levandefödare, iaf inte genom att sälja till zoobutiker. de flesta tar itne emot fiskar från privatpersoner.

                Räkor kan man få lite för om man säljer till privatpersoner, men å andra sidan tror jag att alla de andra fiskarna du har i samma kar kommer käka upp eventuella räkyngel innan du hinner se dem.
                222 liter Malawi

                Kommentar

                • Thomas&Anna
                  • January 2006
                  • 1030

                  #9
                  Affärer brukar inte ge pengar för fiskar det bytes mot andra fiskar,växter och mat,du får sälja dom privat.

                  Thomas
                  Thomas & Anna

                  www.annaothomas.com

                  Kommentar

                  • lordi.4ever.94
                    • September 2007
                    • 117

                    #10
                    JOO
                    Man kan sälja dom till affären, jag HAR varit där och frågar!
                    Och då sa dom att det är okej, ska dit på torsdag och fråga om huir mycket man får pengar för dom, för hon som köper in fiskar var inte där, och dom köper in fiskar av ALLA arter!
                    // lordi.4ever.94

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Kolla även vad du får om ni byter fisk/grejer, det brukar betala sig lite bättre.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • streezz88
                        • July 2007
                        • 529

                        #12
                        Ursprungligen postat av lordi.4ever.94
                        JOO
                        Man kan sälja dom till affären, jag HAR varit där och frågar!
                        Och då sa dom att det är okej, ska dit på torsdag och fråga om huir mycket man får pengar för dom, för hon som köper in fiskar var inte där, och dom köper in fiskar av ALLA arter!
                        Uhm, köper ? Vad jag vet så brukar dom inte köpa utan byter, eftersom dom själva säljer levandefödare, och dom lär ju själv få yngel, så det är konstigt om dom vill köpa av dig? Byta ja, men köpa..
                        Men lycka till om du nu funnit ett ställe som köper..

                        Kommentar

                        • lordi.4ever.94
                          • September 2007
                          • 117

                          #13
                          Ska köpa räkor på måndag!
                          // lordi.4ever.94

                          Kommentar

                          • Amaro
                            • January 2007
                            • 1709

                            #14
                            Att en del menar att fiskaffärer ej köper av privatpersoner och att de bara byter o grejjer...... Mår ni bra eller? bara för att det kanske e så i er stad innebär ej detta att det gäller överallt. Min fiskbutik köper också av privatpersoner.

                            Det ruttna med att sälja till dem är dock att levandefödare, platy mm och annat kostar från ca 4-8kr per fisk då man köper från grossister. De i butikerna köper oftast fiskarna man säljer för grossistpriserna och inte för priset man själv begär. Därför kanske man tjänar på att ta fiskmat istället.

                            Med andra ord så blir det svårt för dig lordi att tjäna pengar på detta. du kommer få yngel ca 1 gång i månaden kanske. 100kr per månad skulle jag nog max räkna att du tjänar på att sälja yngel.

                            vill du tjäna pengar så gör du dig av med alla fiskar förutom neontetrorna och köper ca 20st körsbärsräkor. på bara 1-2 månader kommer du ha upp mot 2-300st yngel som inte kommer bli uppätna utan bara växa och växa. Dessa kan du sen börja sälja då de är i rätt storlek, dvs 1-1.5cm's storlek. Man brukar oftast ta 15-20kr per räka.

                            Jag gör själv detta, inte för pengarna då utan för att bli av mer räkorna eftersom de är för många. En del veckor kan jag sälja och tjäna in 700-800kr
                            If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                            Kommentar

                            • Amaro
                              • January 2007
                              • 1709

                              #15
                              Ps tittar du på zoopet annonserna så finns det 2 personer + jag själv som säljer körsbärsräkor. Prata med den person som bor närmast dig av oss 3 så att du får räkorna billigt om du ska köpa. Onödigt att du ska betala extra i butiker då du kan få det betydligt billigare genom annonserna här.
                              If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...