Löjligt bekymmer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Blossom7
    • March 2007
    • 1182

    Löjligt bekymmer

    Hej

    Jag har ett riktigt I-lands bekymmer. Mina djur blir för många .
    Axelotlarna har lagt ägg, mååånga ägg. Tack och lov så lyckades jag pracka på min lilla syster de flesta äggen. Resten ligger kvar hos föräldrarna.
    Räkorna förökar sig konstant, har till och med skaffat mig ett räkkar på skrivbordet på jobbet för att få plats med alla
    Mollysarna skall vi inte tala om, fler och fler varje dag och de vuxna äter inga barn här inte.
    Och nu när jag gör rent det stora karet så blir jag jagad av en ilsk scalar hela tiden och vad ser jag då. Jo hela pumpen fylld med små rom korn.
    Är rädd att djurens vänner snart ringer på min dörr och anklagar mig för att vara en samlare
    Har läst att scalarerna är dåliga yngelvårdare så tyvärr så får vi väl hålla tummarna för att mina är det med. Men Murphys lag säger väl att jag snart kommer ha ett gäng med scalar barn oxså.

    Förlåt min gnäll tråd, men jag vet inte vad jag skall göra av alla små djur
    /B
    "Var inte så positiv ljuset i tunneln kan vara ett tåg"
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Om du har utrymme till att dra upp dom (om du inte har det, så avstå eftersom fiskar som dras upp för trångt ofta håller en dålig kvalité).
    Om du inte har utrymme så skaffa en rovfisk som äter de flesta ägg/småyngel.

    Om du har utrymme så sälj till (eller byt mot annat) en akvarieaffär, eller sälj på nätet.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Blossom7
      • March 2007
      • 1182

      #3
      Hej
      Det värsta är att jag är lite blödig så jag har svårt att låta dem bli mat. Så det får väl till makens stora förtret bli ett akvarie till
      Letar och letar på forumet efter yngelvård och scalarer då jag vet att jag läst någonstans att dom är kassa på detta.
      Någon med tips om vad jag skall söka på eller hur jag skall göra. Dom har under dagen fyllt hela pumpen med rom....
      /B
      "Var inte så positiv ljuset i tunneln kan vara ett tåg"

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av Blossom7
        Hej
        Det värsta är att jag är lite blödig så jag har svårt att låta dem bli mat. Så det får väl till makens stora förtret bli ett akvarie till
        Letar och letar på forumet efter yngelvård och scalarer då jag vet att jag läst någonstans att dom är kassa på detta.
        Någon med tips om vad jag skall söka på eller hur jag skall göra. Dom har under dagen fyllt hela pumpen med rom....
        /B
        Kolla först om skalarföräldrarna sköter det själva. Vad gäller skalarerna så bör de matas med nykläckta artemiaägg när de kläckts. För att sedan ynglen skall
        utveckla snygga fenor så bör de gå i ett 60 cm högt akvarium, absolut minimum 55 cm (räcker om de går i ett så högt akvarium under den sista tillväxtfasen innan de når försäljningsstorlek).
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...