är mollierna bovarna i dramat ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • petter hjalmarsson
    • June 2007
    • 127

    är mollierna bovarna i dramat ?

    jag tycker att mina panda pansarmalar ser lite ledsna ut, lättskrämda och skygga så jag funderar på om dom enormt glupska guldmollierna kan ligga bakom detta. mollyna äter som hästar och det är med stor svårighet jag "får ner" mat till pansarmalarna, jag matar med 3 sorters mat samtidigt för att låta malarna få sitt, men dom äter ju så långsamt så dom åpna mollierna är där på två röda och ställer till besvär. tror ni jag gör rätt i att göra mig av med mollierna ? antingen ett eget skamkar eller skänkas/bytas.

    120 liter

    dvärgbilbuk,guldmolly,kardinaltetra,panda pansarmal,ancistrus,amanoräka.
    fantastisk signatur.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Hur många C.panda har du? Det kan hjälpa att öka antalet om de är få men C.panda är väldigt försiktig i sitt födosök. Jag har dessa med i mitt stora kar tillsammans med Sterbai, och dessa är nog dubbelt så stora trots att de är ungefär lika gamla.
    Antingen gör du som du föreslagit, eller kanske byter ut malarna? Det låter lite drastiskt, men ett kar med C.panda och lite Endlers är inte heller fel.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • petter hjalmarsson
      • June 2007
      • 127

      #3
      dom var 6 stycken till häromdagen när den lille klene simmade vidare, det var då jag verkligen funderade på vad som kan vara fel. har du några förslag på andra mer framåt corysar än sterbai ? jag tror det blir så att pandorna får flytta så fort filterna gått färdigt tillsammans. frågan är hur dom gillar 54 liter mot 126 ?
      fantastisk signatur.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Det funkar nog bättre med 54 liter och de får tillräckligt med mat än ett 126 liters kar som de får banta i.
        C.panda och C.adolfoi är de enda pansarmalar som jag haft som är mesiga när det gäller matning. Vanliga metallpansarmalar funkar fint och tar för sig, C.sodalis är rena matvraken.
        Den stora frågan är nog annars vilka pansarmalar som din butik har hemma.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • petter hjalmarsson
          • June 2007
          • 127

          #5
          jag har nu bestämt hur det blir, pandorna får stanna och mollierna får gå till ett annat håll, tills dess matar jag pandorna lite extra så inte deras mat helt äts upp av anatgonisterna.

          tack för svaren ansjo.
          fantastisk signatur.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Det är nog ett ganska bra val.
            Tills dess kan du mata pandorna när karet är släckt och det är mörkt i rummet och mollyna förhoppningsvis inte upptäcker maten inom några minuter.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            Arbetssätt...