bra algätare till malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • [xstream]
    • March 2006
    • 520

    bra algätare till malawi

    Tjoho pojkar och flickor.
    Har letat mig tillbaka till zoopet igen efter att ha gått ner på sparlåga med akvariet i ett halvår, tröttnade totalt och gick till och med i tankar på att plocka ner hela skiten och sälja det. Men nu har jag fått upp hoppet igen.

    Ett problem som stör mig och inte direkt har hjälpt till för att motivera mig att ta tag i karet är att jag överdimensionerade min nya belysning så hela karet ser ut som en fotbollsplan ungefär. Jag har dragit ner ljuseffekten till häften nu, 2x14W T5 för ett 720 Malawi.
    Eftersom det inte är några växter i karet, även om jag när lite tankar på att slänga i ett par lämpliga, så har jag istället försonat mig vid tanken på att bryta malawi-biotopen till förmån för att faktiskt få ett akvarium som är snyggt. jag tänkte slänga i en lagom stor insatsstyrka med riktigt bra algätare för att hålla rent.

    det stora problemet är bara, 25 glupska, och inom ett par år ganska rejält stora, malawiciklider som gillar att visa vem som bestämmer är ju inte något man bara kastar ner några algätare tillsammans med. någon som har några tips?
    en klassiker vore givetvis någon av ancistrus-typerna av mal men min erfarenhet av dem är att de inte håller efter alger såvärst bra och senast jag hade ett par så slog de ihjäl varandra. siamesiska algätare har ju inte en chans mot malawi och till och med de största räkor och snäckor torde inte vara mycket match för en 8 cm lång ciklid.

    Cheers
    720L Malawi-biotop
Arbetssätt...