Småfiskar som gillar stark cirkulation!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • woodo
    • January 2007
    • 605

    Småfiskar som gillar stark cirkulation!?

    Hej vi undrar ifall någon av följande 3 sorters fiskar kan tänka sig att gå i stark ström(mal kar för odling som vi skulle vilja ha lite färg i!)

    microrasbora galaxy
    microrasbora kubotai
    kejsartetra

    Om inte har du några förslag på fina, små, fiskar som trivs med stark cirkulation?
    150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Kejsartetran kommer ur vatten som kan strömma rätt rejält.
    Galaxyrasboran lever inte själv i särskilt strömt vatten, men dess nära släkting Micorasbora erythromicron gör det, och bägge klarar säkert så stark ström som du kan ge dem.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • woodo
      • January 2007
      • 605

      #3
      Kan någon tipsa om andra bra små fiskar också? som gillar stark cirkulation dvs!
      150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Asiatiska? I ett litet kar, alltså?
        Alla Danio är väl det man tänker på först, kanske, plus de bägge arterna Kardinalfisk. Många långsmala rasboror (t.ex. saxfisk), rätt många barber (t.ex. Denisons barb & Sawbwa-barb) och de flesta blåögon. Zacco och Opsaridium är fina, men kanske främst för det större akvariet, liksom t.ex. silverhaj.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • BengtO
          • May 2005
          • 216

          #5
          väldigt tveksam till galaxy i starkt strömmande vatten, Sawbwan leker i flytväxter som inte gillar strömmande vatten, Den är dessutom ganska stilla i akvariet. Möjligen kubotai, det är iallafall en duktig simmare som aldrig är stilla. Men jag håller mina helt utan cirkulation.

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Sawbwan kommer ur en stor sjö, förekommer över hela sjön, och är en extremt duktig simmare. Galaxyn närmaste släktingar (t.ex. M. erythromicron) är sjö & strömfiskar, och med tanke på att den lever uppe i bergen kan man nog kallt räkna med att galaxyn också kan hantera mycket stark ström.

            Fast den stora grejen här är att det är nästan omöjligt att få så stark ström i ett akvarium som sjö, flod & fors-fiskar råkar på i naturen, annat än i små områden i akvariet. Jag har 5000 L/h i mitt 160-liters, och det är inte strömmare än att mina trådfenor trivs & leker. Hur man än gör, även om man som jag har flera pumpar, så har alla akvarier zoner med svag eller ingen ström, och fisken väljer de zoner de gillar.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Olivin
              • July 2006
              • 573

              #7
              Ursprungligen postat av Azur
              Sawbwan kommer ur en stor sjö, förekommer över hela sjön, och är en extremt duktig simmare. Galaxyn närmaste släktingar (t.ex. M. erythromicron) är sjö & strömfiskar, och med tanke på att den lever uppe i bergen kan man nog kallt räkna med att galaxyn också kan hantera mycket stark ström.

              Fast den stora grejen här är att det är nästan omöjligt att få så stark ström i ett akvarium som sjö, flod & fors-fiskar råkar på i naturen, annat än i små områden i akvariet. Jag har 5000 L/h i mitt 160-liters, och det är inte strömmare än att mina trådfenor trivs & leker. Hur man än gör, även om man som jag har flera pumpar, så har alla akvarier zoner med svag eller ingen ström, och fisken väljer de zoner de gillar.
              Har du kollat denna setup, eller är det så du har det redan?http://www.loaches.com/articles/rive...anifold-design Vet inte om det skulle kunna ge ett jämnare flöde genom burken kanske?
              Medlem i VAAF www.vaaf.se

              Kommentar

              Arbetssätt...