Välja fiskar till sovrum

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #31
    Jag kan garantera dig att dina pansarmalar skulle bli överlyckliga om de fick sand att böka i. När jag bytte från Rådasand 0.8-2.0 mm till en blandning av Råda 0.33 mm och 0.4-0.8 mm var mina corys som barn som kommer in i ett rum fullt av leksaker Det var en ren nöje att se dem simma omkring och böka.

    Engelsk sjösten är ok med tanke på att den inte är vass, men corysarna har svårare att nå maten som sjunker ner mellan gruskornen och så kan de inte böka, vilket är ett medfött behov de har.

    Man kan ha sand på botten precis som man har grus. Men det kan vara bra att ha lite bottennäring några centimeter under sanden (eller gruset) och gärna lite dammjord.

    Jag har sand i alla mina akvarier och växterna lever och växer. De flesta växterna som vi har i våra akvarier växer ju i sand/jord/lerbotten i naturen. De enda som antagligen inte trivs lika bra med sandbotten är såna som växer på stenar och rötter som t ex javaormbunkar och anubias. Men jag känner en akvarist som har planterat javaormbunkar i sanden och de lever och växer fint (bara man inte gräver ner stammarna).

    Yep! Det är många som har Biltemas blästersand i sina akvarier. Den näst finaste kornstorleken. Ganska billig är den också.

    Själv föredrar jag Rådasand som är något mörkare. Både deras finaste och nästfinaste uppskattas av corys. Jag har blandat båda i mina akvarier.
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • NattDimma
      • November 2006
      • 211

      #32
      Ursprungligen postat av batski
      Jag kan garantera dig att dina pansarmalar skulle bli överlyckliga om de fick sand att böka i. När jag bytte från Rådasand 0.8-2.0 mm till en blandning av Råda 0.33 mm och 0.4-0.8 mm var mina corys som barn som kommer in i ett rum fullt av leksaker Det var en ren nöje att se dem simma omkring och böka.

      Engelsk sjösten är ok med tanke på att den inte är vass, men corysarna har svårare att nå maten som sjunker ner mellan gruskornen och så kan de inte böka, vilket är ett medfött behov de har.

      Man kan ha sand på botten precis som man har grus. Men det kan vara bra att ha lite bottennäring några centimeter under sanden (eller gruset) och gärna lite dammjord.

      Jag har sand i alla mina akvarier och växterna lever och växer. De flesta växterna som vi har i våra akvarier växer ju i sand/jord/lerbotten i naturen. De enda som antagligen inte trivs lika bra med sandbotten är såna som växer på stenar och rötter som t ex javaormbunkar och anubias. Men jag känner en akvarist som har planterat javaormbunkar i sanden och de lever och växer fint (bara man inte gräver ner stammarna).

      Yep! Det är många som har Biltemas blästersand i sina akvarier. Den näst finaste kornstorleken. Ganska billig är den också.

      Själv föredrar jag Rådasand som är något mörkare. Både deras finaste och nästfinaste uppskattas av corys. Jag har blandat båda i mina akvarier.
      Okej då ska jag ha sand i mitta nya akvarium,då kan jag ju flytta över den coryn som jag har i mitt kar med eng sjösten till det med sand sen,så blir den säkert glad,ska köpa lite kompisar till den då också så han/hon slipper vara ensam. Den jag har nu är en fläckig pansar mal, kan jag köpa två till sånna och sen tre sånna andra som är svara över ögonen och ha dom tillsammans? Sen har jag en botia också som äter snäckor, kan jag ha den kvar i karet med eng sjösten iaf? Ska även köpa en kompis till den också bara jag har flyttat.
      Har du tips på nån annan mal som jag kan i karet med eng sjösten som äter rester o så??

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #33
        Bra att du tänker skaffa artfränder till både coryn och botian. De är ju gruppfiskar och vill ha sällskap. Vad är det för botia? De flesta botiorna vill också ha fin sand.

        Det är faktiskt rätt många arter som inte riktigt trivs med grus på botten. Sen finns det en del arter för vilka det inte spelar nån roll. Man kan säga så här att fiskar som kommer från lugna vatten ofta vill ha fin sand på botten, medens de som kommer från strömt vatten oftast kan ha grus.

        Hur stort är akvariet där du har engelsk sjösten?
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • NattDimma
          • November 2006
          • 211

          #34
          Ursprungligen postat av batski
          Bra att du tänker skaffa artfränder till både coryn och botian. De är ju gruppfiskar och vill ha sällskap. Vad är det för botia? De flesta botiorna vill också ha fin sand.

          Det är faktiskt rätt många arter som inte riktigt trivs med grus på botten. Sen finns det en del arter för vilka det inte spelar nån roll. Man kan säga så här att fiskar som kommer från lugna vatten ofta vill ha fin sand på botten, medens de som kommer från strömt vatten oftast kan ha grus.

          Hur stort är akvariet där du har engelsk sjösten?

          Ja jo jag ska göra det nu, elelr ja efter vi har flyttat, känns dumt att köpa nya nu precis innan vi ska flytta o så.
          Jag vet tyvärr inte exakt vad det är för botia jag har, har glömt namnet på den, men den är ganska liten och så är den smalrandig mörkbrun och ljusbrun. Den skulle vara bra att äta snäckor o sånt.
          Jag ska flytta över den också till det nya karet med sand sen och ha den tillsammans med mina corysar som jag ska köpa och någon mer botia, plus en kampfisk hane och några tetrafiskar,kanske slinker ner nån platy eler molly också, men det får man se.

          Karet med eng sjösten är på ca 50 liter och det ska jag bara ha guppysar i efter jag och min pojkvän har flyttat. Eller ja vi vill ha någon mal också som tål grus som kan äta lite alger o hålla fritt från snäckor.

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #35
            Ursprungligen postat av NattDimma
            Ja jo jag ska göra det nu, elelr ja efter vi har flyttat, känns dumt att köpa nya nu precis innan vi ska flytta o så.
            Jag vet tyvärr inte exakt vad det är för botia jag har, har glömt namnet på den, men den är ganska liten och så är den smalrandig mörkbrun och ljusbrun. Den skulle vara bra att äta snäckor o sånt.
            Ja tyvärr är de duktiga på att äta snäckor. Det finns praktiskt taget inga snäckor kvar i mitt Asien-kar sen dvärgbotiona flyttade in för några månader sen

            Du kan försöka hitta din botia på www.loaches.com

            Ursprungligen postat av NattDimma
            Jag ska flytta över den också till det nya karet med sand sen och ha den tillsammans med mina corysar som jag ska köpa och någon mer botia, plus en kampfisk hane och några tetrafiskar,kanske slinker ner nån platy eler molly också, men det får man se.
            Botiorna borde vara minst 4 typ. Och det kan som sagt bli problem med både platies och kampfisk i samma akvarium...

            Ursprungligen postat av NattDimma
            Karet med eng sjösten är på ca 50 liter och det ska jag bara ha guppysar i efter jag och min pojkvän har flyttat. Eller ja vi vill ha någon mal också som tål grus som kan äta lite alger o hålla fritt från snäckor.
            Det låter bra med bara guppies. De bryr sig inte om vad det är för botten Tyvärr finns det nog ingen mal som kan leva i 50 liter. De flesta malar blir ganska stora och de som är små behöver vara i stim och ha större utrymme än så för att maten ska räcka till alla. Malar äter inte heller snäckor. Men varför vill du inte ha snäckor i dina akvarier? De gör ju mycket nytta iom att de äter matrester, alger och annat som man inte vill ha i akvariet och hjälper till att hålla balansen i akvariet. Själv vill jag ha snäckor i mina akvarier.

            Vill du ha någon som äter både alger och matrester, men inte vill ha snäckor, skulle ett gäng räkor funka fint.
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • NattDimma
              • November 2006
              • 211

              #36
              Batski: Jag tror att det är en Zebra botia som jag har, alltså en Botia Striata.
              Okej då får jag köpa 3 till så att dom trivs, det blir inte för trångt för dem i ett 60 liters tillsammans med 6 corysar också?
              Jag hade kampfisk tillsammans med platysar förut och det funkade fint. Men vi får se hur jag gör, jag kanske nöjer mig med mina botior, corysar, en kampfisk hane och tetror.

              Okej vad synd, för jag vill inte få en massa alger i mitt kar, emn jag aksnke kan ha två sånna stora snäckor dom äter väl rester och alger. Det är sånna små snäckor som uppkommer i karet ibland som jag inte vill ha där, jag tycker det blir att se så ovårdat ut med massvis av små snäckor på glaset.
              Ja räkor vill min pojkvän ha, men dom äter väl inte upp mina guppysars yngel hoppas jag. Måste dom ha sånt där gräs att gå i också fästar det bra på eng sjösten??

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #37
                Ursprungligen postat av NattDimma
                Batski: Jag tror att det är en Zebra botia som jag har, alltså en Botia Striata.
                Okej då får jag köpa 3 till så att dom trivs, det blir inte för trångt för dem i ett 60 liters tillsammans med 6 corysar också?
                Hmm, problemet är att 60 liter är något för lite för botia striata överhuvudtaget

                Ursprungligen postat av NattDimma
                Jag hade kampfisk tillsammans med platysar förut och det funkade fint. Men vi får se hur jag gör, jag kanske nöjer mig med mina botior, corysar, en kampfisk hane och tetror.
                Ja det är givetvis lite individuellt.

                Ursprungligen postat av NattDimma
                Okej vad synd, för jag vill inte få en massa alger i mitt kar, emn jag aksnke kan ha två sånna stora snäckor dom äter väl rester och alger. Det är sånna små snäckor som uppkommer i karet ibland som jag inte vill ha där, jag tycker det blir att se så ovårdat ut med massvis av små snäckor på glaset.
                Ja räkor vill min pojkvän ha, men dom äter väl inte upp mina guppysars yngel hoppas jag. Måste dom ha sånt där gräs att gå i också fästar det bra på eng sjösten??
                Det finns flera arter sötvattensräkor som är algätare. Amano t ex. Du behöver inte ha nåt gräs till dem, men gärna nån mossa som du fäster på nån rot eller sten, eller några finbladiga växter. Jag har aldrig hört talas om att räkor skulle äta guppyyngel, men fråga gärna under "Skaldjur".

                Det är just de små snäckorna som jag vill ha - posthornssnäckor Min städpatrull De brukar inte föröka sig så farligt mycket i fall man inte matar för mycket. Och de brukar inte heller äta på växterna. Men visst går det bra med ett par ampullaria också,
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • NattDimma
                  • November 2006
                  • 211

                  #38
                  Batski: Oj, jäkla skit, jag blir så matt på djuraffärer, dom säger att det ska gå bra o sen så säger andra att det inte gör det, jag blir så ledsen för jag vill ju inte att mina små fiskar ska må dåligt. kan jag aksnek köpa bara en kompis till h*n då,så får h*n ju lite sälskap iaf. Men jag kan ha 6 corysar iaf?

                  Okej, skulle javamossa kunan funka?? det är väl också bra för gyppyynglen att gömma sig i? kan man fästa den direkt på botten i gruset elelr måste den sitta på en större sten?

                  Hahahaha, det är dom som jag inte gärna vill ska komma och hälsa på i mitt kar, heheheh, :P Kanske att jag kan ha några räkor och nån sån där stor snäcka, då borde det väl hålas rent?

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #39
                    Ursprungligen postat av NattDimma
                    Batski: Oj, jäkla skit, jag blir så matt på djuraffärer, dom säger att det ska gå bra o sen så säger andra att det inte gör det, jag blir så ledsen för jag vill ju inte att mina små fiskar ska må dåligt. kan jag aksnek köpa bara en kompis till h*n då,så får h*n ju lite sälskap iaf. Men jag kan ha 6 corysar iaf?
                    Jag (och många med mig) har fått lära mig att ta det som sägs i djuraffärer med en stooor nypa salt. Även om det finns några seriösa och kunniga människor verkar de flesta ha väldigt bristande kunskaper, eller så är de mer intresserade att sälja än att fiskarna ska få det bra. Men att de allra flesta botiorna inte vill vara ensamma borde vem som helst som jobbar i en akvarieaffär veta.

                    Ett akvarium som är för litet fö 4 botior är tyvärr även för litet för 1 botia. Det bästa lösningen hade varit i fall ni kan skaffa ett akvarium på 80-100 liter. Annars skulle jag faktiskt försöka omplacera botian.

                    Beträffande corysarna så går det bra att ha en grupp på 6 stycken i ditt akvarium i fall du väljer en relativt liten art som kan trivas i 60 liter. Någon av de artterna som jag tipsat om skulle funka.

                    Ursprungligen postat av NattDimma
                    Okej, skulle javamossa kunan funka?? det är väl också bra för gyppyynglen att gömma sig i? kan man fästa den direkt på botten i gruset elelr måste den sitta på en större sten?
                    Javamossa skulle funka fint. Det är bäst att fästa den vid en rot eller sten. Planterar du den på botten kommer den att se ut som en ful oformlig skräpboll Inte för att räkorna skulle bry sig, men vi vill ju att våra akvarier ska vara estetiskt tilltalande

                    Guppyyngel brukar hålla sig mest nära ytan, så några flytväxter kan vara en bra idé.

                    Ursprungligen postat av NattDimma
                    Hahahaha, det är dom som jag inte gärna vill ska komma och hälsa på i mitt kar, heheheh, :P Kanske att jag kan ha några räkor och nån sån där stor snäcka, då borde det väl hålas rent?
                    Du kan ha ett par ampullaria-snäckor ja. Men inte i det akvariet där botian/botiorna bor. Även om de inte kan svälja såna stora kommer de att ge sig på dem och döda dem.

                    Vet förresten inte om räkor och botior går bra ihop
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • NattDimma
                      • November 2006
                      • 211

                      #40
                      Batski: Ja jag har förstått det nu jag också att man nog inte kan lita så mkt på det som sägs i djuraffärerna,jag får väl helt enkelt försöka hitta ett nytt hem till Botian, några av mina kompisar har större kar än vad jag har så jag kan säkert ge bort H*n till någon av dom.
                      Mm jag har ju pansarmal nu och den är ju inte så stor, jätte söt tycker jag, så då köper jag några fler sånna, men om jag har tre sånna pansarmalar och sen tre sånna där andra som ser ut som en pansarmal fast med annan färg då blir det ju 6 stycken funar det att ha så, eller är det bäst att bra ha 6 st pansarmalar?

                      Jag hade sån javamossa förut, men den fästa inget bra p den sten jag hade så det såg mest bara fult ut, men jag ska göra ett nytt försök.
                      Jaha det visste jag faktiskt inte, då får jag väl komma över att jag tycker det ser stökigt ut med flytväxter och skaffa några så mina yngel får någonstans att gömma sig, :P

                      Okej, men innan jag skaffar snäckorna och rökorna så ska jag se till att hitta ett nytt hem till botian,

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #41
                        Ursprungligen postat av NattDimma
                        Batski: Ja jag har förstått det nu jag också att man nog inte kan lita så mkt på det som sägs i djuraffärerna,jag får väl helt enkelt försöka hitta ett nytt hem till Botian, några av mina kompisar har större kar än vad jag har så jag kan säkert ge bort H*n till någon av dom.
                        Ja ett större hem och några kompisar kommer nog att göra livet mycket roligare för din botia

                        Ursprungligen postat av NattDimma
                        Mm jag har ju pansarmal nu och den är ju inte så stor, jätte söt tycker jag, så då köper jag några fler sånna, men om jag har tre sånna pansarmalar och sen tre sånna där andra som ser ut som en pansarmal fast med annan färg då blir det ju 6 stycken funar det att ha så, eller är det bäst att bra ha 6 st pansarmalar?
                        Alla corys kallas för pansarmalar. Vet du vilken art din tillhör? Kan det vara en C. paleatus (så kallad vanlig pansarmal)? De blir faktiskt rätt stora och behöver även de större utrymme än vad du har.

                        Corys av olika arter kan stimma ihop. Iaf med individer av arter som har liknande färgteckning. Det bästa är ändå att ha fler av samma art.

                        Ursprungligen postat av NattDimma
                        Jag hade sån javamossa förut, men den fästa inget bra p den sten jag hade så det såg mest bara fult ut, men jag ska göra ett nytt försök.
                        Det tar lite tid innan javamossan växer fast. Man måste hjälpa den genom att binda fast den med hjälp av sytråd eller nylonlina. Sen när den börjar se för stor och oformlig ut kan man ansa den. Kom då ihåg att plocka upp det som blir över så det inte fastnar nånstans där man inte vill ha den.

                        Ursprungligen postat av NattDimma
                        Jaha det visste jag faktiskt inte, då får jag väl komma över att jag tycker det ser stökigt ut med flytväxter och skaffa några så mina yngel får någonstans att gömma sig, :P
                        Det finns en del olika flytväxter så du kan nog hitta någon som du gillar. Lättast tycker jag är Ceratopteris cornuta. Dessa blir dock ganska stora. Pistia stratiotes är kanske ett bättre alternativ för ditt akvarium. Eller Salvinia natans. När de börjar bli för stora eller för många är det bara att ta bort en del. Yngel använder även finbladiga växter som gömställen.

                        Ursprungligen postat av NattDimma
                        Okej, men innan jag skaffar snäckorna och rökorna så ska jag se till att hitta ett nytt hem till botian,
                        Det är nog bäst ja
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • kine01
                          • February 2007
                          • 25

                          #42
                          En bra grupp i 60 liters skulle kunna vara
                          3 pansarmalar
                          1 kampfiskhane och två honor
                          1 L002 eller en Peckoltia Brevis

                          Då behöver du en bit mangroverrot eller liknande till L-malen som blir ca 10-14 cm men trivs med ett territorium på 60 cm och är aktiv även dagtid men lite blyg. Han fixar alger på rutor och bredbladiga växter. Vill gärna bo i närehet av pumpen så vattnet cirkulerar.

                          Pansarmalarna städar botten på matrester och rensar finbladiga växter från skräp. Dessutom är de väldigt roliga.

                          Kampfiskarna glider runt och är vackra. Du kan ha tre honor om hanen är ettrig men börja med två. Har du svärdsplantor så böjer bladen sig när de når ytan och hanen kan bygga skumbo under dem. Se till så pumpen riktas så att ett hörn av vattenytan är rofyllt utan stark cirkulation.

                          20 - 25 % vattenbyte var 7-10 dag, 26 grader, en hel del växter och blandad kost så trivs alla fiskarna.

                          Vackert rogivande och perfekt i sovrummet.
                          /kine...som har det så i sitt sovrum =)

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #43
                            Ursprungligen postat av kine01
                            En bra grupp i 60 liters skulle kunna vara
                            3 pansarmalar
                            1 kampfiskhane och två honor
                            1 L002 eller en Peckoltia Brevis
                            Varifrån har du fått informationen om att 3 pansamalar skulle vara bra? Överallt står det att de bör vara minst 5-6.
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • NattDimma
                              • November 2006
                              • 211

                              #44
                              Batski: Japp ska fixa det, Vill ju att mina fiskar ska ha det så bra som möjligt,

                              Okej, nej tyvärr så vet jag inte vilken art den tillhör, men den är typ lite fläckig och ganska liten. Okej då vet jag det,jag får fråga på djuraffären och hoppas på att dom kan ge mig ett ordentligt svar.

                              Då ska jag prova med det, det komer säkert funka b'ttre nu när jag vet hur jag ska göra för att få den att växa fast,

                              Aha okej det låter bra, ska kolla efter sånna växter nästa gång jag är på djuraffären,

                              Kommentar

                              • NattDimma
                                • November 2006
                                • 211

                                #45
                                Kine01: Ja jag har ju tänkt att ha iaf en kampfisk hane, Men jag ska även flytta över mina tetror till 60 liters karet, kommer dom funka med kampfiskarna?
                                Om jag har 2 honor, tror du att man kan fp yngel på någon av dem då? har någon av dina fått yngel???

                                Kommentar

                                Arbetssätt...