Vilka fiskar passar ihop med..?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lottie350
    • July 2007
    • 151

    Vilka fiskar passar ihop med..?

    Jag är lite av en nybörjare på akvarie fronten.
    Så jag har lite funderingar på vilka fiskar som passar ihop med mollys, guppis och platy som jag har nu i mitt akvarium.
    Hur mycket fiskar får man ha i ett 85 liters?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Hur mycket fiskar man får ha är en het fråga. Du kommer att få 10 olika svar av 10 olika personer, men om du räknar med 1 cm vuxenstorlek på fisk per liter vatten som en fingervisning. Det beror givetvis på många andra faktorer såsom pumpkapacitet, vad för sorts fisk man har mm mm.

    Då du har ungfödare i ditt kar nu så kommer det att lösa sig själv om du vill ha mer fisk i karet, men en grupp mindre pansarmalar är inte fel.
    De hjälper dig även att om det mot all förmodan skulle bli lite foderrester kvar i karet vid matning så snokar de upp det och äter det.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Patrik Steen
      • May 2006
      • 8464

      #3
      Ursprungligen postat av Lottie350
      Jag är lite av en nybörjare på akvarie fronten.
      Så jag har lite funderingar på vilka fiskar som passar ihop med mollys, guppis och platy som jag har nu i mitt akvarium.
      Hur mycket fiskar får man ha i ett 85 liters?
      Det du har är sällskaps fisk vad mer som passar in några pansarmal får du för renhållning på botten nån mal eller snäcka för renhållning på glas och sten,kanske nån neon tetra det finns en hel uppsjö med fisk som passar in med dem
      Mvh.Patrik

      Kommentar

      • Lottie350
        • July 2007
        • 151

        #4
        Jo men skulle vara roligt att ha andra sorters fiskar än de jag har, neontetror vet ja att jag kan ha men de är så tråkiga, finns det inga färgglada fiskar som går ihop med mina?

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Jo det finns massor, men många kräver lite utrymme och man blir tyvärr lite begränsad i ett 80 liters kar.
          Du kan kolla på Honungsgurami: http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=234 som är riktigt snygg, Dvärggurami: http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=237 tex.
          Här är annars vad som kommer upp om man söker på kriterierna som ditt kar har och det är en hel del: http://zoopet.com/fiskar/fisk_avance...k_resultat.php och det är väldigt svårt att säga vad du ska ha.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Patrik Steen
            • May 2006
            • 8464

            #6
            Ursprungligen postat av Lottie350
            Jo men skulle vara roligt att ha andra sorters fiskar än de jag har, neontetror vet ja att jag kan ha men de är så tråkiga, finns det inga färgglada fiskar som går ihop med mina?
            Det finns inget vackrare med ett stim Neon tetror eller Kardinal tetror någon färggladare fisk får du leta efter
            Mvh.Patrik

            Kommentar

            • Lottie350
              • July 2007
              • 151

              #7
              Ah okey tack!

              Kommentar

              Arbetssätt...