Favoritfisk/ar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    Favoritfisk/ar

    Vilken/vilka är din/a favorit-fiskart/er och varför?

    Det finns så många trevliga, vackra och fascinerande fiskar att jag har lite svårt att välja ut en enda art. Men här är några favoriter bland de arter som jag har erfarenhet av:

    Svart fantomtetror - de är så trevliga och fredliga och hanarna är så charmiga när de försöker impa på varandra och på tjejerna

    Guramis - Jag gillar verkligen deras kroppsform och deras lugna sätt att röra sig på, inte minst med känselspröten. Dessutom är de rätt nyfikna och sociala med människor.

    Pansarmalar - extremt charmiga och fredliga, men tyvärr ganska nervösa och skygga.

    Kardinaltetror - Kan inte låta bli att nämna dem. Visserligen lite skygga och håller sig för sig själva. Men vilka vackra "självlysande" blåröda kroppar!
    Senast redigerad av batski; 05 July 2007, 15:24.
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker
  • oscwe
    • September 2006
    • 4

    #2
    mina favorit fiskar är
    Corydoras arterna för dom är lite speciella
    jag gillar malar över huvudtaget
    pallettciklider är fina med
    men det ska vara mkt malar
    Senast redigerad av oscwe; 05 July 2007, 14:33.

    Kommentar

    • 3 guppy
      • February 2007
      • 2068

      #3
      Ursprungligen postat av batski
      Vilken/vilka är din/a favorit-fiskart/er och varför?

      Det finns så många trevliga, vackra och fascinerande fiskar att jag har lite svårt att välja ut en enda art. Men här är några favoriter bland dem arter som jag har erfarenhet av:

      Svart fantomtetror - de är så trevliga och fredliga och hanarna är så charmiga när de försöker impa på varandra och på tjejerna

      Guramis - Jag gillar verkligen deras kroppsform och deras lugna sätt att röra sig på, inte minst med känselspröten. Dessutom är de rätt nyfikna och sociala med människor.

      Pansarmalar - extremt charmiga och fredliga, men tyvärr ganska nervösa och skygga.

      Kardinaltetror - Kan inte låta bli att nämna dem. Visserligen lite skygga och håller sig för sig själva. Men vilka vackra "självlysande" blåröda kroppar!
      Mest malar men dessa gillar jag



      Guppy - Mest på grund av att dem är lättlekta och vackra

      Neontetra - Lugna och sköna att titta på, Avslappningsfisk.

      Kinapleco - Dem är så personliga och sällskapliga, tyvärr gråter man väl ihjäl sig när någon dör sedan

      Kommentar

      • Vic
        • November 2006
        • 1533

        #4
        Mycket svårt att välja ut just en fisk för mig, men favoriterna jag kommer på är red stripe corydoras. Mycket fin och så har jag alltid gillat corys, Eldbuk. En fin, lagom stor, fredlig ciklid. Apistogramma bitaeniata. Inte alla bitaenitor som har långa, färgstarka fenor i olika färger men dom som har det är extremt vackra! Citrontetror. Gillar fiskar som visar att dom trivs, dessa får en starkt gul färg. Om man klickar på "fler bilder" i artbeskrivningen om denna fisken så ser man hur snygga dessa kan vara. Såg också ett program på viasat nature, dom visade ett kort klipp på vilda segelfensmollies, Dessa var riktigt, riktigt fina när dom spände upp sig för honorna.
        Mvh Viktor


        Apistogramma för hela slanten!

        Kommentar

        • Öronräv
          • March 2007
          • 754

          #5
          Jag är också lite svag för guramis, de är så underbart söta när de viftar runt med sina spröt, och labyrintfiskar i allmänhet.

          Sen har jag varit allvarligt förälskad i Phractocephalus hemioliopterus i många år, men oddsen för att jag kommer att kunna ha en känns inte så stora : /
          There is a windmill in my beard; Your argument is invalid.

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1277734

          http://oeronraev.bilddagboken.se/

          Kommentar

          • Fellan
            • June 2006
            • 551

            #6
            Corydoras Det finns inget sötare än ett litet cory-yngel <33333

            Håller inte med om att dom är skygga! mina är framme hela tiden, när man håller på och fixar med växter och liknande simmar dom mellan fingrarna xD

            Hittade förr veckan ett litet yngel på 1 cm, hade missat att dom lekte när jag var borta på läger >.< Det var iaf roligt att komma hem och hitta något sånt i karet
            Senast redigerad av Fellan; 05 July 2007, 15:39.
            Always look on the bright side of life!
            Min zoon:http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=801822

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Ursprungligen postat av Öronräv
              Sen har jag varit allvarligt förälskad i Phractocephalus hemioliopterus i många år, men oddsen för att jag kommer att kunna ha en känns inte så stora : /
              Om du gör om ett helt rum till akvarium så
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • Öronräv
                • March 2007
                • 754

                #8
                Ursprungligen postat av batski
                Om du gör om ett helt rum till akvarium så
                Jojo, Men då måste jag ha ett rum först : /
                There is a windmill in my beard; Your argument is invalid.

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1277734

                http://oeronraev.bilddagboken.se/

                Kommentar

                • macke_fisk
                  • December 2005
                  • 4442

                  #9
                  jag har är lite svag för guramis och kampfiskar...speciellt kampfiskar...tycker de är så sociala och alltid nyfikna...de är osså väldigt avslappnande att se på när de simmar runt och se hanen spänna upp sina feno ibland.....oslagbart!

                  får ju inte glömma mina neontetror....de tycker jag nästan mest om, de är alltid framme och nyfikna är de med....

                  corys är osså en av mina favoriter....roligt och se dem simma runt....
                  MVH macke_fisk

                  Kommentar

                  • smurfmats
                    • February 2003
                    • 3538

                    #10
                    fjärilsciklider!!!! otroligt vackra och har ett underbart beteende! dessutom vill jag ju klara att få ynglen att överleva med!!
                    tråden om fjärilars lek!

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Ursprungligen postat av smurfmats
                      fjärilsciklider!!!! otroligt vackra och har ett underbart beteende! dessutom vill jag ju klara att få ynglen att överleva med!!
                      Ja dem gillar jag verkligen mycket. Men tycker att det är jobbigt att de är så kortlivade. Har dina fått yngel som överlevt?
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • eriahl
                        • April 2004
                        • 5681

                        #12
                        En till tråd. Får väl säga gös här oxå för att dom är vackra helt enkelt.
                        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                        Kommentar

                        • smurfmats
                          • February 2003
                          • 3538

                          #13
                          Ursprungligen postat av batski
                          Ja dem gillar jag verkligen mycket. Men tycker att det är jobbigt att de är så kortlivade. Har dina fått yngel som överlevt?
                          japp, i en vecka lite drygt hade jag massa yngel som simmade vid sina stolta förälrar, men så en natt slog det slint o alla yngel var uppätna... riktigt tråkigt! det är ju att få rommen att kläckas som är det trixiga ju.. och det håller jag på med!

                          men sambon ville inte ha mitt lekakvarium i lgnten mer så nu har jag bara ett 100 liters kar.. och där käkar ancistrusarna upp rommen hela tiden..
                          tråden om fjärilars lek!

                          Kommentar

                          • _Lena_
                            • June 2006
                            • 1273

                            #14
                            Skalarerna är mina absoluta favoriter med platysarna och pansarmalarna är inte långt efter.

                            Kommentar

                            • Guy Palm
                              • March 2002
                              • 5720

                              #15
                              Min absoluta favorit är Gymnogeophagus balzanii, har alltid gillat dess leksakslika utseende. Har aldrig haft ett tillräckligt stort akvarium för att hålla dem, men nu har jag flyttat och fått större rum. Ett 300+ är under planeringsstadiet.
                              Guy
                              ,Poecilia,SKS,GOC,

                              Kommentar

                              Arbetssätt...