Stimfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lmo
    • June 2007
    • 189

    Stimfisk

    Tänkte skaffa ett stim till mitt akvarium, jag skulle behöva lite tips

    Mina tankar har gått till kardinaltetror förstås men en del säger att mina scalarer skulle äta upp de

    Har också funderat på kilfläcksrasbora

    Har ni några förslag och erfarenheter jag vill ha ett stim med lite fart i

    /lmo
    mvh
    LMO
    Min Zoon
  • Vic
    • November 2006
    • 1533

    #2
    Hur stora är dina scalarer? Scalarerna tar inte tetror som är höga, tex sorgmanteltetror, citrontetror, colombiatetror.. Mina personliga favoriter är rödmunstetra. Den sägs vara en av de bästa stimmarna och så blir den lite större, så om du får tag i äldre exemplar kan det gå.
    Mvh Viktor


    Apistogramma för hela slanten!

    Kommentar

    • Katina
      • January 2006
      • 163

      #3
      Columbiatetra är supersnygga, snälla och stimmar ganska bra och så är de lite större så att inte scalarer tar dem.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Satt faktiskt igår och ögnade igenom en artikel i en tysk akvarietidskrift som handlade om stimfiskar i sötvattensakvarium.
        Kontentan var att det egentligen inte fanns några "riktiga" sötvattenstimfiskar - för om förhållandena i akvarierna var optimala så stimmade dom helt enkelt inte längre.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • lmo
          • June 2007
          • 189

          #5
          intressant

          Mina scalarer är inte riktigt fullvuxna än men de har lagt rom redan.

          /lmo
          mvh
          LMO
          Min Zoon

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Tetror som rosentetror, svarta fantomtetror, briljanttetror, kejsartetror, och dolkstygnstetror är några personliga favoriter, som är för stora och höga för att scalarer ska kunna äta dem. I början kan de nog dock hugga efter dem när akvariet släcks, då de ser nå´t som glittrar. Jag har för mig att jag har haft discus som har fått fjällen att ryka på bilbukar när akvariet har släckts.

            Angående dolkstygnstetrorna, har haft dem en gång, och har för mig att de var lite nafsiga.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            Arbetssätt...