Mitt sällskapskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • plus-
    • May 2007
    • 21

    Mitt sällskapskar

    Hej!

    Ska köpa ett begagnat 205 liters akvarium nu när jag fått min sommarlön och har funderat på vilka fiskar jag vill ha och det har ändrats många gånger

    Till slut bestämmde jag mig för de här:

    2 ancistrus
    2 Palettciklider
    12 Kardinaltetror
    (6 Sterba's pansarmal)

    Nu till frågan då. Jag skulle gärna vilja ha någon ciklid till förutom palettcikliderna. Har kollat runt lite i artbeskrivningarna men inte riktigt fastnat för någon så tänkte kolla om ni har några bra tips på cilkid som passar med dom andra fiskarna. Pansarmalarna är i parantes för dom kan jag välja bort om det behövs mer plats åt cikliden ni föreslår eller om det helt enkelt är för mycket fiskar för 205 liter. Ni får komma med förslag på andra fiskar också men helst ciklider
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #2
    Ursprungligen postat av plus-
    Hej!

    Ska köpa ett begagnat 205 liters akvarium nu när jag fått min sommarlön och har funderat på vilka fiskar jag vill ha och det har ändrats många gånger

    Till slut bestämmde jag mig för de här:

    2 ancistrus
    2 Palettciklider
    12 Kardinaltetror
    (6 Sterba's pansarmal)

    Nu till frågan då. Jag skulle gärna vilja ha någon ciklid till förutom palettcikliderna. Har kollat runt lite i artbeskrivningarna men inte riktigt fastnat för någon så tänkte kolla om ni har några bra tips på cilkid som passar med dom andra fiskarna. Pansarmalarna är i parantes för dom kan jag välja bort om det behövs mer plats åt cikliden ni föreslår eller om det helt enkelt är för mycket fiskar för 205 liter. Ni får komma med förslag på andra fiskar också men helst ciklider
    Tycker du är inne på rätt spår förutom Palletcikliden så den tycker jag du ska skippa och satsa på ett Syd-Amerikanskt kar istället med en massa pansarmalar,så du kan stryka parantesen kör med lite Fjärils Ciklider blanda med olika Tetror Bla Svart,Glödbands,Neon och Kardinal som du nämde.Bygg en bakgrund av lite rötter fina stenar så har du ett fint karPaletten hör hemma i Afrika inte i Syd-Amerika.
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • mmm
      • June 2004
      • 901

      #3
      Tycker blandningen låter bra och jag tycker helt klart det finns plats för en sort ciklid till. Boliviansk fjärilsciklid är en favoritciklid som du kan komplettera med. Långlivad, snäll, vacker (även om den inte är lika färgglad som vanlig fjäril) och tålig.

      Om det inte är viktigt för dig att hålla dig till en världsdel så tycker jag det är helt okej med palettciklid. Välj gärna Pelv. Taeniatus i stället för Pelv. Pulcher .
      /Mattias

      Kommentar

      • plus-
        • May 2007
        • 21

        #4
        Okej, tack för svaren

        Nja, det är inte särskilt viktigt för mig att hållas till en världsdel. Mitt första akvarium så jag tänke mig ett sällskaps och sen kanske ändra lite efter ett tag i så fall. Boliviansk fjärilscikliden låter rolig efter att jag läst lite om den

        Vad är det för skillnad på Pelv. Pulcher och Pelv.Taeniatus? Är inte goldmedlem så kan inte läsa artbeskrivningen på den :/

        Det blir inte för många fiskar som lever vid botten? Dom som är bottenlevande är dom bara vid botten alltså? Det skulle ju se lite tomt ut kanske om man hade många såna..

        Kommentar

        • mmm
          • June 2004
          • 901

          #5
          Av det jag sett, så tycker jag Taeniatus är finare än Pulcher. Jag tror även den blir lite mindre och är snällare. Är dock ingen expert på dessa, då jag inte haft dem själv . Så någon annan kanske ska komma med synpunkter på detta...

          Nä, jag tycker det verkar bli ganska lagom på botten (ja, de håller sig till stor del längs botten ). Men du skulle kanske kunna ha några till tetror, eller ev. ha två olika tetror.
          /Mattias

          Kommentar

          • plus-
            • May 2007
            • 21

            #6
            Okej, ska söka lite på dom och se vilken jag fastnar för

            Vad för kombination av tetror tycker ni är fina som man kan ha? Finns det några som stimmar bättre?

            Kommentar

            Arbetssätt...