Vad tycker ni om den hær fisksammansætningen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JEK
    • March 2007
    • 1467

    Vad tycker ni om den hær fisksammansætningen?

    Jag håller på att tjæna ihop pengar till ett 250 liters akvarie och har førstås redan børjat tænka ut hur det ska inredas och vilka fiskar jag ska ha
    Jag ær biotopfreak och har tænkt mig att ha fiskar endast från Peru.

    Føljande fiskar hade jag tænkt mig:

    1.1 Biotodoma cupido
    1.2 Apistogramma bitaeniata
    1.2 Apistogramma bitaeniata
    20-25 st. Corydoras atropersonatus
    10-15 st. Carnegiella myersi

    Vad tycker ni om den sammansætningen?
    Tror ni det funkar med så många cichlider?
    Jag har tænkt mig at inreda med sand, VÆLDIGT många røtter, løv och lite sten.
    Inga plantor

    Jag skulle också gærna vilja ha nån L-mal, fast jag hittar ingen som finns i Peru och jag vet inte rigtigt om det finns plats før så många bottenlevande fiskar...
    Alla fiskarna finns ju i Peru, men ær det nån som vet om dom finns i samma flodsystem? Om ni har tips på andra intressanta fiskar från Peu ær ni vælkomna att skriva dom hær
    Mvh.
    Johan - akvarielös!
  • JEK
    • March 2007
    • 1467

    #2
    Tror ni det ær plats før en L-mal också?
    Mvh.
    Johan - akvarielös!

    Kommentar

    • mmm
      • June 2004
      • 901

      #3
      Sammansättningen låter bra och antalet ciklider tycker jag verkar lagom. Men det är möjligt att det blir lite för mycket bottenfiskar med så många corydoras(?)... Men det beror ju också på vilka mått det ska vara på karet, är det ett lågt kar med stor bottenyta så går det nog bra. (Cupido funderar jag själv på att skaffa och Bitaeniata är en av mina favorit-apistos )

      Här har du en lista på fiskar i Peru :
      http://www.fishbase.se/Country/Count...oup=freshwater och där finns ju massor av L-malar...
      Du kan även söka på flodsystem på Fishbase om du vill begränsa mer.
      Senast redigerad av mmm; 29 June 2007, 21:42.
      /Mattias

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Min spontana reaktion är att det är lite många Corydoras. 20 stycken normalstora Corydoras är _mycket_. Jag skullle rekommendera hälften så många Corydoras, och kanske istället nån L-mal om du vill ha det.

        I övrigt låter det bra.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • JEK
          • March 2007
          • 1467

          #5
          Ursprungligen postat av mmm
          Sammansättningen låter bra och antalet ciklider tycker jag verkar lagom. Men det är möjligt att det blir lite för mycket bottenfiskar med så många corydoras(?)... Men det beror ju också på vilka mått det ska vara på karet, är det ett lågt kar med stor bottenyta så går det nog bra. (Cupido funderar jag själv på att skaffa och Bitaeniata är en av mina favorit-apistos )

          Här har du en lista på fiskar i Peru :
          http://www.fishbase.se/Country/Count...oup=freshwater och där finns ju massor av L-malar...
          Du kan även söka på flodsystem på Fishbase om du vill begränsa mer.
          Tackar!
          Mvh.
          Johan - akvarielös!

          Kommentar

          • JEK
            • March 2007
            • 1467

            #6
            Ursprungligen postat av Azur
            Min spontana reaktion är att det är lite många Corydoras. 20 stycken normalstora Corydoras är _mycket_. Jag skullle rekommendera hälften så många Corydoras, och kanske istället nån L-mal om du vill ha det.

            I övrigt låter det bra.
            15 då? Tyckte det skulle vara kul at ha dom i en stor flock....
            Mvh.
            Johan - akvarielös!

            Kommentar

            • JEK
              • March 2007
              • 1467

              #7
              Hur søker man på flodsystemer? Skulle vilja søka på Rio Nanay och Rio Ucayali...
              Mvh.
              Johan - akvarielös!

              Kommentar

              • mmm
                • June 2004
                • 901

                #8
                Om man går till förstasidan på Fishbase (www.fishbase.se) så finns det en bit ner "Information by Ecosystem", där kan man söka på flodsystem. Fast alla floder finns ju tyvärr inte mer, så Nanay och Ucayali hittar jag tyvärr inte...
                /Mattias

                Kommentar

                • JEK
                  • March 2007
                  • 1467

                  #9
                  Ursprungligen postat av mmm
                  Om man går till förstasidan på Fishbase (www.fishbase.se) så finns det en bit ner "Information by Ecosystem", där kan man söka på flodsystem. Fast alla floder finns ju tyvärr inte mer, så Nanay och Ucayali hittar jag tyvärr inte...
                  Jaha, okej... Fast det var mest bara dom stora floderna som fanns med
                  Mvh.
                  Johan - akvarielös!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...