89l Sydamerika inspirerat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Simon B
    • January 2005
    • 395

    89l Sydamerika inspirerat

    Hej allihop!

    Funderar på att göra om mitt 89l akvarie. Skulle gärna vilja ha följande fiskar:

    Apistogramma cacatoides 1+2 (1+3?) "Kakaduadvärgciklid"
    Paracheiridon axelrodi 10st "Kardinaltetra"
    Poecilia reticulata 1+1 "Guppy"

    Kan detta funka? Mindre fisk? Någon art jag skall skippa?

    Akvariet inreds i så fall med finkornig sand, en del växter (även flytväxter), lite sten (grottor) och några rötter.

    Tack på förhand!

    MVH Simon B!
    Mina akvarier:

    180l Sällskap
    112l SA biotop
  • rsoderberg
    • February 2007
    • 954

    #2
    Varför guppy med dem?

    Kommentar

    • Vic
      • November 2006
      • 1533

      #3
      Kakaduan och kardinaltetran vill helst ha ett pH under 7 medans guppyn vill ha pH 7-8, så om du vill ha fiskar som trivs så skippa guppyn och skaffa nån annan sydamerikansk fisk eller försök ha ett stadigt pH på 7.
      Mvh Viktor


      Apistogramma för hela slanten!

      Kommentar

      • Simon B
        • January 2005
        • 395

        #4
        Ok, ja guppyn få vara i sådana fall. Det får bli någon stimfisk ifrån sydamerika och en trio Kakaduor. Ph:t drar jag ner med några rötter som även får fungera som lekplatser för kakaduacikliderna.

        MVH Simon B!
        Mina akvarier:

        180l Sällskap
        112l SA biotop

        Kommentar

        • JEK
          • March 2007
          • 1467

          #5
          Istællet før guppys kunde du ju ha några corydoras istællet. Dom ær roliga
          Mvh.
          Johan - akvarielös!

          Kommentar

          • Simon B
            • January 2005
            • 395

            #6
            Jo, den tanken har slagit mig med, dock så läste jag följande: "Corydoras arterna kalasar gärna på Apistogramma arters rom" i den allmänna beskrivningen om Corydoras.

            Ett annat alternativ jag funderar på nu är någon Corydoras art, några kardinaler och eventuellt lite sniglar och räkor. Är dock inte säker på att det är den bästa kombinationen vattenmässigt eller? Skaldjuren vill kanske ha lite mer basiskt vatten än fiskarna jag hade tänkt mig?

            Fler förslag motages varmt!

            MVH Simon B!
            Mina akvarier:

            180l Sällskap
            112l SA biotop

            Kommentar

            • Simon B
              • January 2005
              • 395

              #7
              Ok, nu har jag kollat upp lite om skaldjuren och fiskarna, kom fram till följande: Kardinaltetror och Red crystal räkor är inte riktigt hemma i samma sorts vatten. Dock kan jag lika gärna tänka mig att ha neontetror vilka passar bättre och till och med bra ihop med räkorna rent vattenmässigt. Även Corydorasarna skulle funka med dessa.

              Den stora frågan i sådana fall är om neontetrorna och corydorasarna låter bli att äta upp räkorna???

              Blev lite tjatigt nu e jag rädd.

              Tack för svar!

              MVH Simon B!
              Mina akvarier:

              180l Sällskap
              112l SA biotop

              Kommentar

              • JEK
                • March 2007
                • 1467

                #8
                Ursprungligen postat av Simon B
                Jo, den tanken har slagit mig med, dock så läste jag följande: "Corydoras arterna kalasar gärna på Apistogramma arters rom" i den allmänna beskrivningen om Corydoras.

                Ett annat alternativ jag funderar på nu är någon Corydoras art, några kardinaler och eventuellt lite sniglar och räkor. Är dock inte säker på att det är den bästa kombinationen vattenmässigt eller? Skaldjuren vill kanske ha lite mer basiskt vatten än fiskarna jag hade tänkt mig?

                Fler förslag motages varmt!

                MVH Simon B!
                Dværgcorydoras tror jag inte æter upp ægg från dværgcihlider. Så dom kunde du ha apistogramma arterna.
                Mvh.
                Johan - akvarielös!

                Kommentar

                Arbetssätt...