Kan man blanda...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • [lum]
    • June 2007
    • 137

    Kan man blanda...

    Hej på er (första inlägg)

    Jag undrar om det går bra att blanda:

    4 Silverhajar
    1 L200 (5cm)
    2 Siamesiska algätare
    30 Kardinaltetror
    2 Scalare
    20 Guppies

    I samma kar? Och isf hur många liter rekommenderar ni? Med 1cm/liter regeln får jag det till runt 400liter. Tycker det verkar lite stort med tanke på att jag sett fler guppies/tetror i betydligt mindre kar.

    M.V.H. /Darek
  • rsoderberg
    • February 2007
    • 954

    #2
    Scalarer vill ha minst 50cm hög burk.

    Kommentar

    • Vandal
      • January 2006
      • 1655

      #3
      ju större desto bättre, men jag skulle rekommendera minst ett 250liters...
      risken finns även att scalarerna äter sig tjocka på guppies och kardinaler...
      over and out /Petter
      Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

      http://saltvattenvandal.blogspot.com/

      Kommentar

      • [lum]
        • June 2007
        • 137

        #4
        OK tackar för hjälpen.

        Hoppar över scalarerna då. ;P

        Ska nog tillägga att vi kommer ha ordentligt med filteryta för de nyttiga bakterierna att trivas i, ~2% av vattenvolymen.

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Scalarerna är ju de jag skulle spara först och främst (om akvariet är tillräckligt stort). Och du kan köpa ett gäng små scalarer, som får växa upp ihop med tetrorna och guppyna, så ökar nog chansen att de får vara. Lite flytväxter kan kanske göra att guppyna (som ju inte lär vara 20 särskilt länge, så antalet kanske måste hållas nere) och deras yngel klarar sig bättre. Och de yngel som blir uppätna får väl ses som extra fodertillskott, och bra levande foder.

          Och det med antal cm/liter kanske man inte kan lita på till 100% antar jag, utan man får nog ta i beaktning hur rörlig och aktiv en fisk är. En liten men aktiv fisk kanske bör ha större utrymme än en större, men mindre rörlig, fisk behöver.
          Senast redigerad av Shepard; 08 June 2007, 23:15.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          Arbetssätt...