Barn vänliga fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rufert
    • January 2007
    • 38

    Barn vänliga fiskar

    Hej

    jag har fått ett litet uppdrag av min faster. Jag ska köpa två fiskar till mina två minsta kusiner. Dom är 4 och 6år, akvariet är på nog på 20-40 liter. Så nu behöver jag två fiskar som är väldigt tåliga och som man kan skilja på. Min första tanke var guldfisk, men dom är ju svåra att skilja på.

    tacksam för alla hjälp
  • Metalmaid
    • September 2006
    • 815

    #2
    Inte guldfisk...Ingen nybörjarfisk alls, de passar inte åt så små barn och inte i ett akvarium i den storleken.

    Ett par levandefödare, platy t.ex. Är tåliga och finns i olika fina färger.
    Hare bäst...och simma lugnt
    Besök gärna nått av mina nystartade forum:
    http://mariahalsoforum.forum24.se/
    http://www.helpdesken.forum24.se/

    Kommentar

    • Zoelin
      • March 2007
      • 137

      #3
      Jag skulle nog oxå säga platy, dom är lätta att hantera också är dom väldigt aktiva så när dom små kommer fram till akvariet och tittar på dom så kommer dom fram och börjag simma vi glaset( dom vill alltid ha mat)
      Jag vet att mina småbarn gillar våra platys
      Mvh Kerstin & Alexander

      Kommentar

      • Vandal
        • January 2006
        • 1655

        #4
        en blå och en guldgurami...
        over and out /Petter
        Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

        http://saltvattenvandal.blogspot.com/

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Blå/guldgurami blir för stora. En del guldfiskar kan man ju skilja på, eftersom de finns i olika framavlade färger och mönster, med mer eller mindre rött och vitt. (även de guldfärgade är framavlade). Däremot så stämmer det att de blir alldeles för stora för ett så litet akvarium, och kräver bra filtrering, på grund av att de äter en del. Guldfiskar blir ca 30-40 cm, och åldersrekordet är 45 år (slöjstjärt är förresten samma art, och lika olämplig i små akvarer).

          Små ungfödare, som platy och guppy är bättre.

          Se´n så är inte ett akvarium mer lättskött ju mindre det är, det är tvärtom. Eftersom barnen är små, så kommer de kanske ändå inte att sköta det i så stor utsträckning, så det bästa är nog att skaffa ett som är på ca 50-100 liter, eftersom det är lättare att få bra balans i, inte kräver lika mycket skötsel, och urvalet av lämpliga fiskar blir större. Det misstaget tror jag är rätt vanligt, att man tror att ett litet akvarium är mer lättskött, och så köper man en fisk som är olämplig i små akvarier (som guldfisk), det blir en massa vattenbyten, fisken dör i förtid, och både barn och föräldrar tröttnar, och tror att om ett så litet akvarium är så svårskött, så måste ju ett större vara ännu svårare, och så går man miste om en underbar hobby.
          Senast redigerad av Shepard; 06 June 2007, 21:15.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            Platys och corydorasmalar, kanske?
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            • Cold
              • March 2006
              • 1127

              #7
              Svärdbärare kanske,men dom ska tydligen ha 60L å platy 50L..
              540 L Modell större - 100 L Guppy uppfödning + Fjäril - 30L Släkt för tillfälle - 10L Räkor

              Kommentar

              • Katharina
                • December 2006
                • 4045

                #8
                Ett malawipar...

                Beror på hur stor burken är förstås men Malawi är väldigt svåra att ta död på om man bara har ett par eller tillräckligt många... Barn blir så ledsna när fiskar dör... Färggranna är de också...
                Ha dé bäst... Tina

                Kommentar

                • Jens A.
                  • March 2007
                  • 5026

                  #9
                  Ursprungligen postat av Katharina
                  Beror på hur stor burken är förstås men Malawi är väldigt svåra att ta död på om man bara har ett par eller tillräckligt många... Barn blir så ledsna när fiskar dör... Färggranna är de också...

                  Neej....inte malawis i ett 40-liters!! Låter hemskt!
                  Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                  Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                  Kommentar

                  • Katharina
                    • December 2006
                    • 4045

                    #10
                    Sorry..

                    Missade storleken på karet
                    Ha dé bäst... Tina

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13129

                      #11
                      köp istället den här till kidsen!! den kommer de ha minst lika stor glädje av och dessa fiskar tål vad som helst....
                      Senast redigerad av åheim; 07 June 2007, 21:10.
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Ett litet gäng räkor kanske? Det finns en del fina små arter som är populära nu.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • maria_
                          • March 2007
                          • 2867

                          #13
                          Men att det då säljs guldfiskskålar i alla djuraffärer. Det måste ju vara ännu värre för dem.
                          Med vänlig hälsning,
                          hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

                          Kommentar

                          • Metalmaid
                            • September 2006
                            • 815

                            #14
                            Ursprungligen postat av maria_
                            Men att det då säljs guldfiskskålar i alla djuraffärer. Det måste ju vara ännu värre för dem.
                            Klart det är, men om man inte vet bättre så faller man lätt för "försäljarprat". Personligen tycker jag att guldfiskar ska ha stort, några hundra liter. Jag har själv gjort misstaget, fast med slöjstjärtar för ett antal år sen, i ett akvarium på 175L. Det var bara å inse att det var för litet då de blev över 15cm, som tur är kunde jag byta in dom på zoo mot mindre fiskar.
                            Hare bäst...och simma lugnt
                            Besök gärna nått av mina nystartade forum:
                            http://mariahalsoforum.forum24.se/
                            http://www.helpdesken.forum24.se/

                            Kommentar

                            • maria_
                              • March 2007
                              • 2867

                              #15
                              Ja, jag blir så irriterad av att försäljarna bara ljuger för att få sålt. Det är ändå djur de har att göra med, det får de faktiskt tänka på.
                              Med vänlig hälsning,
                              hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...