Smarta ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Smarta ciklider

    Jag läste i Illustrerad Vetenskap att forskare har studerat Tanganyikaciklider, och kommit fram till att de kan tänka logiskt, och dra slutsatser

    Har också läst nå´nstans att zebraciklider löste ett "matpussel", och även kom ihåg det nå´n vecka (tror jag) efteråt.

    Är dock inte särskilt förvånad.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • Saftsoppa
    • May 2007
    • 149

    #2
    Haha, coolt. Inte som en guldfisk då med andra ord, som inte kommer ihåg någonting.
    www.gamereactor.se
    Jag vill ha en osthjälm
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1435575

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Guldfiskminnet är en myt, förmodligen skapat för att mildra samvetskvalen av att en del har dem i små skålar "jamen, de minns ju ändå inte mer än 3 sekunder"

      Åldersrekordet för en guldfisk är 45 år, så det är ju ganska ologiskt att de bara skulle minnas 3 sekunder, långlivade djur behöver nog bra minne, för att minnas saker som kan vara farliga, eller användbara, senare i livet.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • albjohn
        • March 2006
        • 1179

        #4
        Jag har för mig att guldfiskar räknas som ganska inteligenta för att vara fiskar.
        Men att Ciklider är det förvånar mig inte.
        Mvh Leif

        Kommentar

        • HenrikV
          • January 2007
          • 358

          #5
          Jag är helt övertygad om att fiskarna har minne. Väldigt bra minne i vissa fall. T ex vid fiske, så blir många fiskar "krokskygga" efter att ha blivit släppta tillbaka.
          Vi har ett bra gäddställe i Norrbotten där gäddorna nuförtiden mest bara nafsar på dragen utan att hugga ordentligt...
          Alltså fisken minns följande: Blänkande fiskliknande grej = INTE bra...
          Tanganyika

          Kommentar

          Arbetssätt...