Passar de ihop?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Algie
    • January 2007
    • 99

    Passar de ihop?

    Jag har ett 40 liters akvarium och det käns perfekt för mig som är nybörjare. Av de fiskar som jag köpte i december förra året är en drakmal, 6 neontetra och en sebrafisk kvar. Förra veckan var jag och köpte fler. Jag uppfattade som att försäljaren hörde mig när jag sa vad för sorter jag hade hemma och hos sa att jag kunde köpa scalare så det gjorde jag, två st och två pansarmalar och en sebrafisk till.
    Men nu har jag läst på nätet att scalare äter neontetra. Är det verkligen så? Mina är nu inte så stora, ca 5cm höga, kommer de att ta tetrorna när de bli äldre? Hur många fiskar kan jag ha i mitt lilla akvarium? Jag har 12 mil till butiken och jag undrar om fiskarna kan må dåligt av att bara ha plastväxter?
    Måsta man ha massor av växter och rötter? Jag vill ju kunna se fiskarna, inte bara gissa de är någonstanns bland växterna..
    Det blev några frågor och jag hoppas någon kan svara på något åt mig.

    Tack på förhand
    MVH Anneli
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    Ursprungligen postat av Algie
    Jag har ett 40 liters akvarium och det käns perfekt för mig som är nybörjare. Av de fiskar som jag köpte i december förra året är en drakmal, 6 neontetra och en sebrafisk kvar. Förra veckan var jag och köpte fler. Jag uppfattade som att försäljaren hörde mig när jag sa vad för sorter jag hade hemma och hos sa att jag kunde köpa scalare så det gjorde jag, två st och två pansarmalar och en sebrafisk till.
    Men nu har jag läst på nätet att scalare äter neontetra. Är det verkligen så? Mina är nu inte så stora, ca 5cm höga, kommer de att ta tetrorna när de bli äldre? Hur många fiskar kan jag ha i mitt lilla akvarium? Jag har 12 mil till butiken och jag undrar om fiskarna kan må dåligt av att bara ha plastväxter?
    Måsta man ha massor av växter och rötter? Jag vill ju kunna se fiskarna, inte bara gissa de är någonstanns bland växterna..
    Det blev några frågor och jag hoppas någon kan svara på något åt mig.

    Tack på förhand
    MVH Anneli

    hejsan på dig...

    kan börja med och säga att du får ta bort skalarerna för de blir för stora i ditt akvarium...de behöver mist 275 liter så och den så kallade "drakmalen" är nog en plecostumus och den blir ca 50 cm så den får med lämnas tillbaks...pansarmalarna vill gärna vara fler än 2 st, de vill helst vara 6 st....jaj skulle nog i ditt fall bara behållit neontetrorna...eller så får du köpa ett större kar på ungefär 100 liter......med ett litet akvarium så blir fiskantalet mer begränsat

    p.s skalarerna äter neontetror....de kan mkt väl äta up dem i ditt kar....och en sak som vi alla säger härpå zoopet...lita inte allt för mycket på dessa djuraffärer...de vill bara sälja och tjäna pengar
    Senast redigerad av macke_fisk; 10 May 2007, 21:15.
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • Algie
      • January 2007
      • 99

      #3
      Hej Marcus!
      Men tror du inte att jag kan ha scalarerna ett tag, jag menar de blir väll inte stora på en gång? Min dotter valde dem och där vi bor är det så svårt att få tag på fiskar.......

      Anneli

      Kommentar

      Arbetssätt...