520L med monsterfisk. Vad ska jag köpa?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Saftsoppa
    • May 2007
    • 149

    520L med monsterfisk. Vad ska jag köpa?

    Haloj alla glada. Jag är nu här, suttit och läst en del av de diskussioner som ägt rum på slutet och känner mig nöjd över att ha snubblat in på ett forum där väldigt många verkar vara båda pålästa och väldigt hjälpsamma.

    Jag är ganska ny i akvariesvängen. Haft ett par mindre akvarium den senaste tiden och nu beslutat mig för att satsa lite mer. Har precis beställt ett 520-liters och tänker satsa på monsterfisk. Udda fisk, rovig fisk, lite roligare fisk.

    Jag har läst tråden om annurlunda fisk och kikat på många filmer. De som kallas (fengäddor) Channor verkar jättefina, och förhållandevis lugna. Även den där stora, sot-svarta saken med massor av fenor som simmar fram i Rays film om hans channor ser jättetjusig ut.

    Jag har även tittat på en paddfisk, en rocka, en stor kulfisk, en ål (av något slag) samt en Arowana. Jag skulle också vilja ha en stor mal samt kanske en variant på Catfish som jag sett på nätet. Jag vet att detta blir litw för mycket fisk och ska såklart inte köpa allt, men vill gärna höra lite bra tips från er som kan vad som kan kombineras, och är roliga fiskar, just för mina önskemål/ändamål.

    -Är sötvattensmuräna något för mig?
    -Är ormhuvudfisk något för mig?
    -Är valmal något för mig?

    Tack på förhand!
    Senast redigerad av Saftsoppa; 03 May 2007, 22:19.
    www.gamereactor.se
    Jag vill ha en osthjälm
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1435575
  • Malcus
    • June 2006
    • 555

    #2
    Hej!

    Fengäddor (polypterus) går nog bra i ett så stort akvarium, vissa ormhuvudfiskar oxå (channa) tex. channa pleuropthalma. Vändmal skulle oxå gå.

    Sötvattens muränan är bräckvattenfisk, de samma gäller paddfisken... så inget att rekomendera till sötvatten.

    Arowanor blir ofta förstora. Då måste du nog skaffa ett kar på iaf 1 kubikmeter för att de ska må bra. De samma gäller vissa rovmalar... kräver stora akvarium.

    Jag skulle ha:
    Några Fengäddor (polypterus)
    Någon Tigerfisk (datnioides)
    och kanske någon mal.

    Läs på innan du köper. Vissa fiskar kan vara krävande.

    Kommentar

    • Daniel Blom
      • June 2003
      • 1670

      #3
      Ursprungligen postat av Saftsoppa
      -Är valmal något för mig?
      Visst - om du inte tänker ha något mer än några Cetopsis coecutiens i akvariet...
      Valmarna är det klart dummaste fiskköp jag gjort. Har inte vågat släppa ihop dem med några andra fiskar än stenhårda banjomalar (trodde att det gick bra tills jag hittade resterna av en häromdan). Men jag tror att alla andra fiskar 1) blir slitna i stycken, eller 2) surnar till och har ihjäl valmalarna. Och de blir bara värre med åren.
      Arowanor blir för stora, och det var klart jobbigt att ha en fisk som försökte hoppa ut så fort täckglaset togs av (såna är valmalarna också).
      Mitt råd är att skaffa några trevliga mindre ormhuvudfiskar, som Channa bleheri eller C. gachua. Klart coola.
      Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
      och framgången är given.
      Samuel Clemens
      Mina bilder

      Kommentar

      • Saftsoppa
        • May 2007
        • 149

        #4
        Tack grabbar!

        -Vad är en vändmal?

        -Kulfisk, är de roliga? Ska vara väldigt starka.

        -Är rockorna så svåra som det sägs?

        -Vad heter den där sot-svarta fisken med typ 10 fenor som dyker fram i Rays film på channorna? Ser ut som en tjock mal med massor av fenor.

        -Kan man försäkra dyr fisk?
        Senast redigerad av Saftsoppa; 04 May 2007, 09:13.
        www.gamereactor.se
        Jag vill ha en osthjälm
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1435575

        Kommentar

        • Rambo
          • February 2004
          • 672

          #5
          jag håller precis på att själv planera om mitt 575l för att få i lite skojigare fiskar.
          Det jag har kommit fram till för mig är att polypterus (fengäddor) passar utmärkt, kommer definitivt bli några olika sorter hos mig.
          Channor varierar kraftigt mellan arterna, bleherin är jätte trevlig men lite liten (har tre stycken i mitt 250l). En del blir riktiga monster en del är små timida dvärgar.

          Rockor har jag varit sugen på i flera år men avstår av flera skäl, bl.a. att jag inte känner mig helt säker på att jag klarar av det, mit kar är på gränsen till förlitet även för de minsta sorterna ( = mindre marignaler till att saker och ting går fel) samt att för att få upp tillräckligt med botten yta blir inredningen i karet tråkig.

          Ett tips är att läsa in dig ordentligt på den art du tänkt skaffa och sedan skaffa en eller ett par i taget, dels för vatten balansens skull och dels för att det är lättare att hålla intresset på topp då.
          Jag kommer sattsa på fengäddor just nu
          575l Åleds
          80l JAD
          Tiffany - perser/norskskogskatt
          Lizton - renrasig Bengal

          Kommentar

          • Malcus
            • June 2006
            • 555

            #6
            Ursprungligen postat av Saftsoppa
            Tack grabbar!

            -Vad är en vändmal?

            -Kulfisk, är de roliga? Ska vara väldigt starka.

            -Är rockorna så svåra som det sägs?

            -Vad heter den där sot-svarta fisken med typ 10 fenor som dyker fram i Rays film på channorna? Ser ut som en tjock mal med massor av fenor.

            -Kan man försäkra dyr fisk?
            Den svarta fisken i "ray"s film är en sorts vändmal.

            Rockor är svåra, o måste läsas på innan köp.

            Kulfiskar kav vara kul, men är nästan bäst att hålla själva. Vissa vill ha bräckt.

            Kommentar

            • eldstjärten
              • January 2006
              • 28

              #7
              skulle ha valt en vändmal dom värkar bättre än dom flästa
              lycka till MVH johanna

              Kommentar

              • Saftsoppa
                • May 2007
                • 149

                #8
                Bör jag ha växter i detta akvarium eller sliter fiskar av den här sorten bara sönder dem?
                www.gamereactor.se
                Jag vill ha en osthjälm
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1435575

                Kommentar

                • rick
                  • April 2005
                  • 1012

                  #9
                  Satsa på en Alliagtor Gar....... ascoola.. släpp ner en liten betesfisk och sen får du se på krokodiljakt.. grymma som fan
                  / Rickard

                  Kommentar

                  • Saftsoppa
                    • May 2007
                    • 149

                    #10
                    Jag ska undvika alligator-gädda nu från start. Vad jag förstått är de svåra att matcha med annat, och jag vill framförallt ha Arowanor och Channor.
                    www.gamereactor.se
                    Jag vill ha en osthjälm
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1435575

                    Kommentar

                    • Metalmaid
                      • September 2006
                      • 815

                      #11
                      Channa, iaf inte micropeltes, river inte upp växter. De håller sig mer i den mellersta och övre regionen.
                      Hare bäst...och simma lugnt
                      Besök gärna nått av mina nystartade forum:
                      http://mariahalsoforum.forum24.se/
                      http://www.helpdesken.forum24.se/

                      Kommentar

                      • Saftsoppa
                        • May 2007
                        • 149

                        #12
                        Tack för svaret
                        www.gamereactor.se
                        Jag vill ha en osthjälm
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1435575

                        Kommentar

                        • gladys
                          • March 2005
                          • 1962

                          #13
                          Vargtetror är coola.
                          Quidquid latine dictum sit, altum viditur

                          Kommentar

                          • Malcus
                            • June 2006
                            • 555

                            #14
                            Ta inte fisk som blir förstort bara... ett tips från mig som haft rtc.
                            Alligatorgar/gädda är inget att rekomendera för nybörjaren. Och fart blir det inte om du släpper i levande foder... alligatorgäddan är en mycket lugn o stillsam fisk. Har haft fläckigalligatorgar (lepisosteus oculatus) o "longnosegar" (lepisosteus osseus) själv, så vet hur de är som små iaf.

                            Kör på fengäddor, o någon mellan stor channa (inte micropeltes)...
                            "monsterfiskar"/rovfiskar äter "köttigtfoder" inte mycket grönt som ingår i deras kost. Så växter är inga problem alls!

                            Kommentar

                            • Saftsoppa
                              • May 2007
                              • 149

                              #15
                              Kanon, tack för bra tips. Ska nog starta ett 720l på en gång, och köpa all den fisk jag ursprungligen ville ha. RTC och alligator gar blir det inte. Polyterus blir det, channor, skonosmal, tigrar, kanske påfågelciklid. Ville ha Scarlet Pleco men den kostade 1900:- så det hoppar jag över. Rockorna verkar för svåra så det sparar jag också med.
                              www.gamereactor.se
                              Jag vill ha en osthjälm
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1435575

                              Kommentar

                              Arbetssätt...