Öppet 100 liters sexkantig cylinder

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredrik Metcalf
    • January 2007
    • 512

    Öppet 100 liters sexkantig cylinder

    Har ett 100liters sexkantigt akvarie. Det är 50 cm i diameter och 65 cm högt. Vi ska ha karet öppet. Tänker oss att ha en del flytväxter, kanske nån echinodorus (en av sorterna som växer upp ur karet), samt inreda med en hel del sten, antagligen skiffer. Det lär bli en del fin sand också, eftersom vi har ett litet gäng corydoras som ska gå där.

    Corysarna håller sig ju mest på botten, och vi tycker det skulle vara kul med lite mer "ytaktiva" fiskar, särskilt i ett öppet kar. Har tittat en del på olika guramis (mest dvärg-, läpp-, och, honungs-) men de kräver enligt artbeskrivningarna större längd på akvariet. Kan detta kompenseras av att karet har samma längd på alla hållen? (De flesta andra kar kan ju ha en längd på över 100 cm, men är inte mer än 30-40 cm djupa.)

    Undrar också hur gurami fungerar tillsammans med guramis av andra arter, är de aggressiva mot varandra vid ev. lek? Funderar på typ ett par vardera av två eller tre olika arter.

    Kan Prinsessan av Burundi gå bra? (Är den ytaktiv? Kan den gå ihop med gurami?)

    Har ni tips på andra fiskarter? (Har haft guppy i karet, det funkade väldigt bra, men vi vill ha nåt annat nu. Guppyn bor i ett annat kar nu.)

    Har lite tid på oss att fundera, men alla råd tas gladeligen emot.
    Fredrik Metcalf (MrLogic)
    128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium
  • MagicFingers
    • November 2003
    • 3136

    #2
    bilbukar?. spetsstjärtsmakropoder, fjärilsfisk.....
    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

    Nunc Est Bibendum

    Kommentar

    • topcabbie
      • January 2007
      • 128

      #3
      Ursprungligen postat av MagicFingers
      bilbukar?
      Kanske inte så bra i ett öppet akvarium - de "flyger".
      /Roland
      Diabole in phoca mea, credo ut solana sunt vocare!
      (Djävlar i min själ, tror jag icke potatisarna äro kalla!)
      Hemsida Mina akvarier

      Kommentar

      • _Lena_
        • June 2006
        • 1273

        #4
        Några kardinaltetror kanske.

        Kommentar

        • Fredrik Metcalf
          • January 2007
          • 512

          #5
          Är just nu mest inne på ett ciklidpar tillsammans med guppy och corudoras, kanske även ett par äpplesinglar. Men har svårt att hitta nån ciklid som passar. Har tittat på palett- och fjärilsciklid, palettcikliden verkar intressant.
          Fredrik Metcalf (MrLogic)
          128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

          Kommentar

          • Fredrik Metcalf
            • January 2007
            • 512

            #6
            Letar även efter en echinodorus eller liknande som växer upp ur akvariet, men som inte är allt för ljuskrävande då vi bara har två vanliga spotlights än så länge.
            Fredrik Metcalf (MrLogic)
            128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

            Kommentar

            • Maria - Sjöjungfru

              • January 2004
              • 4236

              #7
              Jag tror att äpplesninglarna kan rymma ur ett öppet kar oxå, men ni får gärna rätta mig om jag har fel
              Men Kakadua ciklid eller boliviansk fjäril kanske. Paletter kan vara väldigt griska mot dom andra fiskarna när dom leker och då kan dom ta hela 50 centimetrarna i besittning vilket gör att det inte blir mycket plats kvar för övriga fiskar.
              Maria - Sjöjungfru

              Kommentar

              • Fredrik Metcalf
                • January 2007
                • 512

                #8
                Sniglarna kan vilja lägga sina ägg på land (glaset), så det kan hända att de rymmer (har vi läst) men vi har inte haft problem med detta ännu..
                Fredrik Metcalf (MrLogic)
                128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

                Kommentar

                Arbetssätt...