Att avliva en fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • awasegg
    • March 2006
    • 141

    #16
    Jag tycker det är hemskt att vi kokar en del djur levande (typ kräftor). Förstår inte hur det kan vara nödvändigt :P

    Mjo. Det stämmer delvis. Man "lever" inte, utan har kvar medvetandet. Alltså man kan t.ex fortfarande se. Och det är ungefär en halv minut det varar efter halshuggning. men om jag minns rätt så känner man inget iaf.
    Fishie fishie fishie !

    ZOON: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=1299523
    BLOGG: http://thedeborah.blogspot.com

    Kommentar

    • Richard.R
      • December 2006
      • 1872

      #17
      Ursprungligen postat av awasegg
      Jag tycker det är hemskt att vi kokar en del djur levande (typ kräftor). Förstår inte hur det kan vara nödvändigt :P

      Mjo. Det stämmer delvis. Man "lever" inte, utan har kvar medvetandet. Alltså man kan t.ex fortfarande se. Och det är ungefär en halv minut det varar efter halshuggning. men om jag minns rätt så känner man inget iaf.
      har du testat :P
      396L SA biotop
      128L SA biotop
      54L SA biotop
      54L SA biotop

      Kommentar

      • awasegg
        • March 2006
        • 141

        #18
        Ursprungligen postat av Richard.R
        har du testat :P
        Javisst! Jag brukar halshugga mig själv hela tiden. Men jag ser ju till att ringa någon innan jag gör det, så de kan ta mig till sjukhuset å sy fast huvudet igen. Det är verkligen ett upplevelse vill jag lova! Du borde testa!
        Fishie fishie fishie !

        ZOON: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=1299523
        BLOGG: http://thedeborah.blogspot.com

        Kommentar

        • C.Ciklid
          • February 2005
          • 12055

          #19
          Ursprungligen postat av awasegg
          Jag tycker det är hemskt att vi kokar en del djur levande (typ kräftor). Förstår inte hur det kan vara nödvändigt :P

          Mjo. Det stämmer delvis. Man "lever" inte, utan har kvar medvetandet. Alltså man kan t.ex fortfarande se. Och det är ungefär en halv minut det varar efter halshuggning. men om jag minns rätt så känner man inget iaf.
          Hehe.. tänk dig själv: Hmm.. här ligger mitt huvud.. Inte kan jag springa iväg eller göra något åt situationen...

          Hur man än vrider och vänder på situationen så är väl inget av alternativen att föredra?? Men vi äter ju djur och på något sätt måste man ju ha ihjäl dem. Så att halshugga fisken eller slå ihjäl den är nog det humanaste. Man får väll helt enkelt se till att man inte slår för löst eller missar något utan träffar där man skall.

          //Camilla
          De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

          Kommentar

          • ize
            • May 2004
            • 612

            #20
            Då känns ju kokningen "humanare"... extremt liten risk att misslyckas/träffa fel s a s.

            För egen del tror jag inte jag skulle bry mig hur jag dödades, bara det gick snabbt.. Ett slag/instant totalkoagulation/halshuggning medför ju momentan smärta alldeles oavsett, en fördel är ju att man inte minns det sen
            Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

            Amor vincit omnia

            Kommentar

            • ize
              • May 2004
              • 612

              #21
              Hittade denna...

              Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

              Amor vincit omnia

              Kommentar

              • ivanelvis
                • February 2004
                • 408

                #22
                varför klydda till det!!! ha fisken i håven, gå ut o däng den i marken - garanterat stendöd direkt...
                hemsida
                http://hem.bredband.net/b734176/

                Kommentar

                • Tommi
                  • April 2007
                  • 35

                  #23
                  det här med att man lever 3 sekunder efter halshuggning tvivlar jag på. Man kolar på sekunden och med huvudet försvinner all kännsel och alla sinnen. Det som dock kan hända är att kroppens muskler får fnatt och kan rycka/ dra ihop sig lite som tex när man halshugger en höna.

                  Den rusar omkring i säker 30 sekunder men som sagt var.... det är rent mekaniskt och har inget med att leva eller inte.

                  När det gäller koka fisk vet jag inte men när det kommer till kräftor så är det inte särskilt onskefullt. Den extrema skillnaden i tempraturer gör att somdör av chocken innan dom känner av värmen. Samma sak borde gälla småfisk också men jag är inte säker

                  Kommentar

                  • matte159
                    • March 2007
                    • 1147

                    #24
                    Jag har avlivat neontetror genom att jag lyfte ut den ur akvariet, sprang ut till asfalten utanför och slått flertalet gånger med en sten och voila, fisken är död.
                    Mvh
                    Mathias
                    Fotoalbum

                    Kommentar

                    • 3 guppy
                      • February 2007
                      • 2068

                      #25
                      Halshuggning är det bästa helt klart eller lägga den i en burk med vatten och klippa av huvet med en sax
                      men frysning kokning ätning uttorkning och nedspolning suger!

                      Kommentar

                      • eriahl
                        • April 2004
                        • 5681

                        #26
                        Ätning? Fileár du tex neontra och lägger på macka sen
                        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                        Kommentar

                        • Malcus
                          • June 2006
                          • 555

                          #27
                          Kom över dessa på youtube... Nog de värsta sätten o dö på om man är fisk. Varning! jag började nästan lipa när jag såg läng nr 1. Varning!

                          nr 1 http://www.youtube.com/watch?v=CyzycevbI1M&NR=1

                          nr 2 http://www.youtube.com/watch?v=CyzycevbI1M&NR=1

                          Varför? Människan är j*vligt dum igentligen...

                          Sen, varför vill du veta hur man avlivar fisk när du kan ge bort dem, lämna in dem i djuraffär, elr sälja?

                          Kommentar

                          • extraliv
                            • September 2006
                            • 8

                            #28
                            Jag tar fisken upp i håven tar den se i handen och kastar den så hårt jag kan i golvet. Har aldirg misslyckats och fisken dör direkt. Det går snabbt. Jag använder den metoden.

                            Kommentar

                            • eriahl
                              • April 2004
                              • 5681

                              #29
                              Tar oxå ett hårt kast i marken.
                              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                              Kommentar

                              • Vic
                                • November 2006
                                • 1533

                                #30
                                Sen beror det ju också på vilken storlek fisken har. Om det är en liten corydoras, tetra slänger jag den så hårt jag kan i golvet, vasken eller badkaret, sen om man vill vara säker så kan man sedan lägga fisken i en påse och stampa eller liknande på den.
                                Har aldrig rikigt avlivat större fiskar än 10 cm, så vet inte riktigt ur det är där, men har ju hört om folk som stoppar in fingret i munnen på fisken och trycker bak huvudet[svårt att förklara] så att nacken bryts, det verkar vara en bra avlivning. Om jag själv skulle välja, så är jag nog lite för mesig för att stoppa in fingret i munnen och knäcka nacken, jag tror jag skulle lagt fisken i en påse och bankat en 5 ggr så jag vet att fisken verkligen är död.
                                Mvh Viktor


                                Apistogramma för hela slanten!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...