Palettcilkid och fjärilciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cold
    • March 2006
    • 1127

    Palettcilkid och fjärilciklid

    kan dom funka att ha tillsammans,eller bör ja bara ha en en av dom?
    Ha nyss fått ett till 250L,å tänkte höra mig för om dom gå att ha tillsammans?
    Eller blir paletten för revirhävande?
    540 L Modell större - 100 L Guppy uppfödning + Fjäril - 30L Släkt för tillfälle - 10L Räkor
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Ursprungligen postat av Cold
    Eller blir paletten för revirhävande?
    Skulle tro det .
    Det är ingen kombination som jag personligen skulle välja iaf.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Patrik Steen
      • May 2006
      • 8464

      #3
      Två olika fiskar i två helt olika värdsdelar har aldrig testat men det kanske går testa så får du se skulle aldrig personligen testa det.
      Mvh.Patrik

      Kommentar

      • Cold
        • March 2006
        • 1127

        #4
        okej,då vet jag.Vilken av dom tycker ni är bäst att ha?vill gärna ha dom som leker ofta,å får yngel ganska lätt.
        540 L Modell större - 100 L Guppy uppfödning + Fjäril - 30L Släkt för tillfälle - 10L Räkor

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Palettcikliden, men kolla om du inta kan hitta en lite ovanligare art, tex Kienke eller liknande som är hästlängder snyggare än den vanliga.
          Kolla på min zoon så ser du hur de ser ut, lite dyrare i inköp men dels kan du kränga ynglen lättare och sedan räcker det att titta på dessa juveler!
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • smurfmats
            • February 2003
            • 3538

            #6
            jag tycker fjärilsciklider är mycket snyggare, men de är ju lite svårare att få yngel av...
            tråden om fjärilars lek!

            Kommentar

            • Cold
              • March 2006
              • 1127

              #7
              Ursprungligen postat av ansjo
              Palettcikliden, men kolla om du inta kan hitta en lite ovanligare art, tex Kienke eller liknande som är hästlängder snyggare än den vanliga.
              Kolla på min zoon så ser du hur de ser ut, lite dyrare i inköp men dels kan du kränga ynglen lättare och sedan räcker det att titta på dessa juveler!
              Ja den va fin,men ja vill hellst ha nån av palett eller fjärilen.
              Hur mkt lättare är paletten än fjärilen?(kanske svårt att svara på?


              Ursprungligen postat av smurfmats
              jag tycker fjärilsciklider är mycket snyggare, men de är ju lite svårare att få yngel av...
              På vilket sett e den svårare,går de inte,eller måste den ha vissa krav?

              skulle hellst vilja ha båda,för dom e så fina..men men,svårt att bestämma sig vilken de blir.
              Hur gör paletten med ynglerna,vaktar honan dom tills dom kan simma fritt,eller äter hon upp dom om man inte stoppa dom i en yngelkasse?Hur gör fjärilen som?
              540 L Modell större - 100 L Guppy uppfödning + Fjäril - 30L Släkt för tillfälle - 10L Räkor

              Kommentar

              • smurfmats
                • February 2003
                • 3538

                #8
                det jag känt med fjärilen är att det är ganska lätt att få den att leka men att få upp rommen till frisimmande yngel är desto svårare, har lyckats med det en gång av många många ggr. även de som lyckades bli frisimmande i nån vecka blev uppkäkade av föräldrarna...
                tråden om fjärilars lek!

                Kommentar

                • Cold
                  • March 2006
                  • 1127

                  #9
                  okej,men om man tar dom till en yngel kasse då?hur e det med paletten då? Är den mycke lättare?leker dom oftare?
                  540 L Modell större - 100 L Guppy uppfödning + Fjäril - 30L Släkt för tillfälle - 10L Räkor

                  Kommentar

                  • Cold
                    • March 2006
                    • 1127

                    #10
                    för ja ha en kopis som ha ett fungerande på av palettciklid,ha ha sagt att när de bli yngel så kunde ja ta några om jag ville.men hur se man skillnad på så pass småa om de e hona eller hane?
                    540 L Modell större - 100 L Guppy uppfödning + Fjäril - 30L Släkt för tillfälle - 10L Räkor

                    Kommentar

                    • Cold
                      • March 2006
                      • 1127

                      #11
                      nu va de dött
                      540 L Modell större - 100 L Guppy uppfödning + Fjäril - 30L Släkt för tillfälle - 10L Räkor

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Det är inte lätt att se skillnaden innan de är minst 2-3 cm. Sedan i en kull blir det ca 90% antingen honor eller hannar, beror på vilket pH fisken leker i. Det bästa är om du kan se vad det är för kön på din kompis yngel och sedan köper du den andra i zoobutiken, på så sätt får du mindre risk att de är släkt.
                        De leker lätt och sköter oftast om sina ungar exemplariskt och det kan annars bli ett problem att bli av med ungarna.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Cold
                          • March 2006
                          • 1127

                          #13
                          okej,gå de att ha kampfiskar å guppy med dom? om de gå finns risken att ynglerna blir uppätna eller skyddar paletterna dom tillräckligt?
                          540 L Modell större - 100 L Guppy uppfödning + Fjäril - 30L Släkt för tillfälle - 10L Räkor

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Du bör inte ha vanliga Guppy tillsammans med Kampfisk då ungfödarna antagligen kommer att få stryk av kampisen.
                            Hur kampfisk och palett går ihop vet jag inte, men guppy och palett funkar fast det kommer att gå åt ett och annat guppyyngel
                            Paletten kommer att hålla de flesta fiskar borta från sina yngel, men tetror kan samarbeta och decimera antalet yngel ganska fort.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Cold
                              • March 2006
                              • 1127

                              #15
                              Hahah,ja ber så hemskt mkt om ursäkt ja mena svärdbärare,inte kampfisk..hehe va nog i andra tankar så de kan gå
                              540 L Modell större - 100 L Guppy uppfödning + Fjäril - 30L Släkt för tillfälle - 10L Räkor

                              Kommentar

                              Arbetssätt...