Förslag på minifiskar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ophelia
    • December 2006
    • 92

    Förslag på minifiskar.

    Till sommaren ska mitt 180l kar bli med dvärgfiskar. Som det ser ut nu har jag till botten aqua clay, 2 större rötter med java resp windellöv, jättevalisneria, hornsäv + andra jag inte minns namnet på, samt ngra flytväxter. Ska införskaffa en ny bättre och ställbar pump.

    Jag har tänkt att ha följande fiskar i:

    - ca 20 corydas pygmaeus
    - ca 10 Otocinclus cocama
    - 2 nerite sniglar

    sen vill jag ha ng bra liten stimfisk till detta, Janne på södermalm visade mig ng lite vacker fisk som jag inte minns vad den hette. Samt att den var blek. Och om det skulle fungera önskar jag kunna ha räkor gärna körsbär i karet med inget måste.

    Ser det ok ut? Jag hoppas att inlägget kom på rätt ställe.

    Akvariet är inte nystartat utan invånarna har nya hem som väntar.
  • _Lena_
    • June 2006
    • 1273

    #2
    Den där galaxy (som ser ut som enliten röding) borde väl funka bra?

    Kommentar

    • Olivin
      • July 2006
      • 573

      #3
      Dvärgkardinalfisk är trevlig och stimmar bra, blir upp till ca 3 cm. Röd/svart rand men kan nog uppfattas som blek, så kanske var det den du såg? Förökar sig lätt och trivs i "vanlig" akvarietemp till skillnad från den större Kardinalfisken som vill ha det kallare.
      Medlem i VAAF www.vaaf.se

      Kommentar

      • Ophelia
        • December 2006
        • 92

        #4
        Ursprungligen postat av Olivin
        Dvärgkardinalfisk är trevlig och stimmar bra, blir upp till ca 3 cm. Röd/svart rand men kan nog uppfattas som blek, så kanske var det den du såg? Förökar sig lätt och trivs i "vanlig" akvarietemp till skillnad från den större Kardinalfisken som vill ha det kallare.
        Vacker liten fisk. Är det en fisk jag ber affärn att beställa in? eller hittar man den då och då i olika affärer?

        Kommentar

        • Guy Palm
          • March 2002
          • 5720

          #5
          Kollade på Södermalms Akvarieaffärs hemsida och dvärgkardinalen fanns med på hans fisklista. Kolla med Janne.
          Om du inte har sett denna hemsidan tidigare så har du en hel del minifiskar att pröva:
          Denna webbplats är till salu! minifische.de är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, minifische.de har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!
          Guy
          ,Poecilia,SKS,GOC,

          Kommentar

          • Olivin
            • July 2006
            • 573

            #6
            Firrarna på min bild är från Jannes på Söder, har sett dom ute på Akvarielagret i Bromma också så dom dyker upp lite här och där. Gissar att alla affärer kan beställa hem om man frågar.
            Medlem i VAAF www.vaaf.se

            Kommentar

            • storfiskarn
              • December 2003
              • 158

              #7
              Dario Dario och påfågelgoby

              Jag gillar också minifiskar. Dario Dario och Påfågelgobyn(Tateurndina ocellicauda) har jag i mina kar tillsamammans med räkor(& kräftor,sniglar mm). Har lyckats med odling på dessa. Kuli är också en liten fisk som går att ha med räkor och smådjur.
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=303315

              Kommentar

              • Daniel Blom
                • June 2003
                • 1670

                #8
                De flesta minifiskar är kanske lite mesiga.
                Inte Dario dario.
                Köp ett par och låt dem befolka akvariet.
                Se bara till att ha ordentligt med växter - hanen är en ilsk rackare och de andra fiskarna kan behöva gömma sig ibland. Jag har iofs fem vuxna hanar i ett 25-liters, pappan verkar tolerera sin egen avkomma.
                Bifogade filer
                Senast redigerad av Daniel Blom; 12 April 2007, 14:37.
                Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
                och framgången är given.
                Samuel Clemens
                Mina bilder

                Kommentar

                • mohlin
                  • January 2004
                  • 1487

                  #9
                  Pygmegurami är små. Fast man kan knappt se dem, de är ganska gråa.

                  Kommentar

                  • wierdalien
                    • February 2003
                    • 936

                    #10
                    berätta gärna lite mer om Dario dario
                    -----------------------

                    Kommentar

                    • storfiskarn
                      • December 2003
                      • 158

                      #11
                      Dario Dario

                      Enl uppgift världens minsta aborrartade fisk (bland aborrar, ciklider, guramis, makrill mm)

                      max 2,5 cm, hannar vackert röd randiga, honor grå.

                      Hålls bäst i artakvarium. En (eller två i ett lite större kar på 50-60 liter) hannar med ett flertal honor Strax under ph 6,5 i naturen men har inga speciella krav på ph i akvarium.

                      temp 22-26.

                      Kinkiga med maten. Mina äter numer endast levande moina, tidigare åt de frysta röda mygglarver. Hanarna vaktar äggen.

                      läs mer här:
                      At AquariumFishSale.com, find an exceptional range of tropical fish at unbeatable prices! Shop our vast collection of rare freshwater & saltwater fish, live plants, fish food, and aquarium supplies. Enhance your aquatic world with us today!
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=303315

                      Kommentar

                      • Ophelia
                        • December 2006
                        • 92

                        #12
                        Ursprungligen postat av Daniel Blom
                        De flesta minifiskar är kanske lite mesiga.
                        Inte Dario dario.
                        Köp ett par och låt dem befolka akvariet.
                        Se bara till att ha ordentligt med växter - hanen är en ilsk rackare och de andra fiskarna kan behöva gömma sig ibland. Jag har iofs fem vuxna hanar i ett 25-liters, pappan verkar tolerera sin egen avkomma.

                        Då akvariet är på 180l, är det ok med 2 par dario dario? Eller ska jag sattsa på 1 par som får ''äga'' världen?

                        Är beredd att ha olika levande föda till fiskarna. Har artemiakläckning samt grindalsmask. Kan tänka mig att ha flera andra levande föda till fiskarna för att de ska trivas.
                        Senast redigerad av Ophelia; 14 April 2007, 17:53.

                        Kommentar

                        • Mamma Mia
                          • December 2004
                          • 2504

                          #13
                          Dario dario är en elak liten jävel. Jag skulle själv bli hyperstressad av att se den dominante hanen jaga allt som rör sig... däremot är dvärgkardinalen himla trevlig, förökar sig snällt och är vacker i alla sina stadier: som yngel lysande neonblå! Boraras Brigittae och B. Mehra är två andra minifavoriter, snälla, går ihop med räkor utan problem.
                          Always look at the bright side of life

                          Kommentar

                          • BengtO
                            • May 2005
                            • 216

                            #14
                            Rabblar lite mer småttisar, Boraras micros, Sundadanio axelrodi, Pandaka gobi (Hanarna blir hela 9mm!), Dvärgtandkarp, Nannostomus marginatus, Hara hara, Sawbwa resplendens, Microrasbora kubotai och naturligtvis diverse killis. Vill du ha en "jätte" ihop med små arter i en sydamerika-burk rekommenderas Nannostomus harrisoni, N.eques eller N.unifasciatus samtliga lugna och tokfredliga fiskar.

                            Kommentar

                            • liindaa
                              • January 2005
                              • 205

                              #15
                              Dvärgrasbora, små å j*vliiigt snygga dessutom

                              Kommentar

                              Arbetssätt...