Mobbning i akvariumet.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maria_
    • March 2007
    • 2867

    Mobbning i akvariumet.

    Kan man göra något åt mobbning i akvariumet? Det pågår liksom ständigt i mitt akvarium, och därmed dör fiskarna en efter en. Det är mest fjärilscikliderna som håller på. Jag skaffade först ett par, men hanen mobbade ut honan till dess att hon dog. Därefter skaffade jag tre fjärilsciklider till, för jag tänkte att de själva kanske ville para ut sig. Dessa tre angrep genast min gamla hane, trots att han var både större och färggrannare än dem. Till slut dog han, och nu verkar det som att två av monsterna har bildat par och nu mobbar ut den tredje stackaren. Jag blir så less på att alla mina fiskar måste ha ihjäl varandra hela tiden, jag skulle vilja köra ner huvudet i vattnet till dem och bara skrika så mycket jag orkade på dem. (Men jag vet att det är ytterst olämpligt, så jag gör det inte.)

    Vad ska jag göra? Jag blir helt knäpp på det här. Skulle vilja åka tillbaka i tiden till det tillfälle då jag bestämde mig för att skaffa akvarium och strypa mig själv, men det går tyvärr inte. Någon som har en genomförbar idé?
    Med vänlig hälsning,
    hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.
  • maria_
    • March 2007
    • 2867

    #2
    PS. Att ge upp är inget alternativ, jag vill få mina akvarium att funka. DS.
    Med vänlig hälsning,
    hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

    Kommentar

    • Maria - Sjöjungfru

      • January 2004
      • 4236

      #3
      Ciklider är ju ciklider och dom kan vara lite aggro mot varandra, mer eller mindre beroende på vad det är för ciklider.
      Om fiskarna mobbar ihjäl varandra så har du förmodligen antingen:
      • Fel sammansättning av fisk
      • För litet akvarium antingen för den fiskarten eller för antalet fiskar.
      • För dåligt med gömställen
      Maria - Sjöjungfru

      Kommentar

      • Katharina
        • December 2006
        • 4045

        #4
        Precis, ciklider är ciklider...

        ... man kan ju satsa på snälla levandefödare ist... men ge inte upp!!! man blir enormt glad när allt funkar och enormt uppgiven när det inte gör det..

        Jag hade Malawi förut och då gällde det att skaffa så många att de dominanta inte fick så mycket makt... det du kan göra är att skaffa konkurrens till de kaxiga fjärilarna... det finns folk här som kan det här bättre än jag så hoppas du får bra svar men ge inte upp, det är såååå kul när det funkar!!!
        Ha dé bäst... Tina

        Kommentar

        • maria_
          • March 2007
          • 2867

          #5
          Eh, de känns som att de bara kommer ha ihjäl varandra om jag skaffar fler, så det får väl bara finnas ett par av dem. De verkar ju inte ge sig på övriga arter, men det är kanske för att de är för långsamma. :P
          Med vänlig hälsning,
          hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

          Kommentar

          Arbetssätt...