Bästa fisk att rensa botten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PowerSteffo
    • March 2007
    • 174

    Bästa fisk att rensa botten?

    Hej.
    Skall snart byta vatten och rengöra botten på mitt kar.
    Ser redan nu att efter 2 veckor har det blivit rejält mycket skit i gruset.
    Finns det ingen fisk som kan rensa ordentligt på botten? Eller är bästa alternativet sniglar? Vissa malar har jag hört skall göra ett bra jobb, men vilka?
    Tacksam för svar.


    /Stefan
  • Stew
    • July 2004
    • 1736

    #2
    Ursprungligen postat av PowerSteffo
    Hej.
    Skall snart byta vatten och rengöra botten på mitt kar.
    Ser redan nu att efter 2 veckor har det blivit rejält mycket skit i gruset.
    Finns det ingen fisk som kan rensa ordentligt på botten? Eller är bästa alternativet sniglar? Vissa malar har jag hört skall göra ett bra jobb, men vilka?
    Tacksam för svar.


    /Stefan
    Finns en uppskö av olika bottenätare. allt från botior till malar.

    L 144a (ancistrus) är den vanligaste kanske. Den knaprar i sig en hel del saker som har hamnat på botten. Men den äter inte så mycket skit... Bajsätande fiskar är nog sällsynta. Finns kankse vissa som äter lite... Men. Vafasen. Bättre diet måste ju finnas :P
    540l Malawi
    180l Växt / sällskapskar
    90l odlingskar
    50l odlingskar / karantänskar

    Kommentar

    • Tant Nancy
      • April 2002
      • 5407

      #3
      Inga fiskar äter skit... finns inte mycket näring kvar i den. Däremot finns det bakterier som bryter ner skiten till växtnäring.... dessa frodas i botten om du låter bli att hålla på och städa där hela tiden.. Låt skiten ligga och stå ut i några månader, så kommer det förhoppningsvis att bli bättre. Några Corydorasmalar som dessutom far fram och bökar ner skiten lite, gör ju inte saken sämre... en förutsättning för dessa är att du har sandbotten i akvariet.

      Ovanstående gäller bara om du har en normal fiskbesättning och matar i rimlig mängd.

      Ursprungligen postat av PowerSteffo
      Hej.
      Skall snart byta vatten och rengöra botten på mitt kar.
      Ser redan nu att efter 2 veckor har det blivit rejält mycket skit i gruset.
      Finns det ingen fisk som kan rensa ordentligt på botten? Eller är bästa alternativet sniglar? Vissa malar har jag hört skall göra ett bra jobb, men vilka?
      Tacksam för svar.


      /Stefan
      MvH
      Tant Nancy
      www.gladafisken.aqualogen.se
      Mitt fotogalleri
      Dagbok
      Min zoon

      Kommentar

      • Vandal
        • January 2006
        • 1655

        #4
        om det blir mkt skit i gruset redan efter 2 veckor så tror jag du matar för mycket... dra ner på matningen och slamsug bottnen... om du inte vill ha nitritförgiftning i karet... visst är det näring, men även om du slamsuger så blir det kvar tillräckligt mkt näring...
        over and out /Petter
        Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

        http://saltvattenvandal.blogspot.com/

        Kommentar

        • PowerSteffo
          • March 2007
          • 174

          #5
          Med skit menar jag inte bajs...

          Hejsa.
          Tack för svaren. Med skit menade jag inte bajs i min fråga. Ledsen med denna missvisande fråga. Menade att det är mycket skräp och växtblad som lossnat från en döende växt. Skulle "rädda" nåra yngel som fanns i detta karet. I med håven och jagade dem. Då ser jag att det riktigt grumsar i botten. Och virvlar runt så jag trodde pumpen skulle få spelet. Men det har lagt sig över natten. Skall som sagt rensa i helgen. Skall även säga att jag har 3 ancistrus malar. De verkar sköta sitt jobb med alger i alla fall. Någon som har erfarenhet av dessa sniglar? http://www.blocket.se/vi/11226850.htm?ca=16_s

          /Stefan

          Kommentar

          • Vandal
            • January 2006
            • 1655

            #6
            när du rensar karet så gör du så att du stänger av pumpen, sen rör du runt som en galning i gruset med näven... när det lagt sig är det lätt att antingen håva upp eller suga upp med en slamsug/slang...

            ampullaria, eller äppelsnäckor kan vara bra på att hålla rent från alger, men eftersom du redan har ancistrus kommer du behöva stödmata dem om konkurrensen om maten blir för stor... det största problemet jag varit med om med äppelsnäckorna är att om de dör så märker man inget förrn de är ruttna och då har de redan förstört vattenkvaliten... dessutom luktar de oerhört illa när man plockar upp liket...
            over and out /Petter
            Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

            http://saltvattenvandal.blogspot.com/

            Kommentar

            • 3 guppy
              • February 2007
              • 2068

              #7
              Albino pansarmal gör sig bra då.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Du kanske har en underdimensionerad pump för karet?
                Hur stort kar har du och vilken pump?
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • albjohn
                  • March 2006
                  • 1179

                  #9
                  Min åsikt när det gäller städning av botten är att det ska alldrig eller i alla fall väldigt sällan ska vara nödvändigt i ett inkört och fungerande akvarium.

                  Om man matar lagom, har ordentligt med växter, sköter vattenbytena och framförallt har tillräcklig med filerkapacitet ska skiten brytas ner och konsumeras av växterna och/eller vattenbyten

                  Det bästa är om man undviker att röra om i botten så mycket.
                  Däremot ska man plocka bort döda växter och växtdelar men jag tror att många städar sina akvarium och rör om alldeles för mycket speciellt vid uppstart, man ska nog låta saker ha sin gilla gång och aceptera att det kan se lite smusigt och algigt ut från början, det löser sig ofast med tiden.

                  Desutom tror jag många har på tok för små filter (liten filteryta) speciellt i många billiga akvariepaket där filtren många gånger är väldigt små och eländiga, kompletera då gärna med yttterligare ett filter och kör dubbelt eller köp ett som har kapacitet för ett akvarium som är 2-3 gånger så stort som du har akvarium, blir det för mycket blås så går dom flesta att strypa till lämpligt flöde.

                  Men som redan nämts tidigare så är det alldrig fel med nån/några malar som rör om lite, tex Ancistrus eller Corydoras.
                  Mvh Leif

                  Kommentar

                  • PowerSteffo
                    • March 2007
                    • 174

                    #10
                    160 liter

                    Hej.
                    Nu är vattnet bytt till nästan 50% och rensat botten från framförallt döda växter. Jag var inte för noga med detta eftersom jag inser att lite "skit" skall vara kvar för att brytas ner till näring. Hursomhelst så ser det mycket bättre ut nu. Och fiskarna blev piggare av det.
                    Filtret jag har är ett Fluval 3 till ett 160 Liters kar. Detta skall väl vara fullt dugligt? Har strypt ner det till minimum, men det blåser friskt ändå.
                    Tänkte jag skulle haft i gång det i alla fall 1 månad och sen köpa lite andra fiskar. Just nu har jag 3 Gyppy, 5 platy, 3 ancistrus och ca 50 yngel i en yngelkasse. Har jag för mycket denna första månaden? För lite växter? Har 5 st just nu. Vi uppstart tömde jag ut ett medel på filtret för att just nitrit toppen inte skall bli så stark. Nåja, vi får se hur det tar sig.
                    Nån Pansarmal skall jag nog köpa in senare.

                    /Stefan

                    Kommentar

                    Arbetssätt...