Vad för fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zwitta
    • October 2006
    • 406

    Vad för fiskar?

    Jag har ett akvarium som är på ca 70l som jag skulle vilja ha några fiskar till. Funderar lite på guramisar eller dvärgciklider men vilka sorter finns det och vilka passar i mitt akvarium? Tänkte kanske också ha några räckor men vet inte vad det finns för några och om de går ihopp med fiskar.
    Någon som har några förslag på fiskar som kan passa i mitt akvarium och som helst går ihopp med räkor?
    Senast redigerad av Zwitta; 25 March 2007, 18:33.
  • alcar
    • April 2005
    • 1398

    #2
    dvärgciklider eller dvärguramis kan funka och ett stimm tetror hadde ju inte varit helt fel
    mvh alexander
    min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

    Kommentar

    • Zwitta
      • October 2006
      • 406

      #3
      Jag har tingat två kakaduaciklider som jag tänkte ha där i men hur bygger man grottor till dem? Är det bara att lägga stenar i en hög så att det bildas som en håla i eller vill de mer ha som krukor?

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Du kan med fördel ha 2-3 honor och en hane. Kakaduaciklider är inte parbildande som en del andra dvärgciklider, utan hanen vill gärna para sig med flera honor. Fast under det första månaden är det nog bäst att bara ha 2 fiskar i akvariet. Och kom ihåg att mata sparsamt och tillsätta bakteriekultur, för att undvika dödliga ammoniak-eller nitritspikar.

        Man kan nog fixa grottor på olika sätt. Ett tomt kokusnötsskal, rötter eller stenar som formar en grotta, terrakottarör, etc.

        Lycka till!
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • Zwitta
          • October 2006
          • 406

          #5
          Jag tycker två fiskar räcker i det karet för jag ska ha lite räkor också senare och med bara två fiskar så kanske räkorna kan få lite ungar som inte blir uppätna.

          Kommentar

          • Vandal
            • January 2006
            • 1655

            #6
            tror för räkornas skull att det är bra med ett simmande "blickfång" för kakeduina... annars är risken stor att de kommer mobba ihjäl/käka upp varenda räka... ett litet stim av nån tetra rekommenderar jag också för att cikliderna ska ha ngt att vakta sin rom för i händelse av... inbillar mig iaf att de tar bättre hand om sin rom då...
            over and out /Petter
            Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

            http://saltvattenvandal.blogspot.com/

            Kommentar

            • Zwitta
              • October 2006
              • 406

              #7
              Jag köpte en hanne och 2 honor och så finns det en guppyhanne i karet också. Men får de för sig att tugga på räkorna får jag väl flytta på cikliderna till ett annat kar så får räkorna vara själva.

              Kommentar

              Arbetssätt...