Min lilla stackare!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maria_
    • March 2007
    • 2867

    Min lilla stackare!

    Var och köpte två palettciklider, två fjärilsciklider och tre dvärgklogrodor igår. Än så länge har de ett akvarium på 200 liter för sig själva.

    Har akvariumet hos min mamma, så jag kan inte hålla uppsikt över det dygnet runt. När jag kom dit idag så var en fjärilsciklid borta. Efter lite sökande hittade jag den bakom pumpen. Jag petade fram den lite, men då var de övriga tre fiskarna på den direkt. Finns det något man kan göra åt detta?
    Palettcikliderna har bildat ett par, så de håller ihop. Gentemot den andra fjärilscikliden är de också lite bråkiga, men den är större och verkar ta det med ro. De tre tillsammans är dock värsta terroristerna mot min lilla fjärilsciklid. Jag vet inte vad jag ska göra.

    Har för tillfället även ett mindre akvarium (40 liter) med bara en mal i. Är det någon idé att flytta över den utmobbade fjärilen till det och låta den växa till sig lite och sedan introducera den till dummingarna när den är större? Jag vill så gärna att min lilla fisk ska må bra.
    Med vänlig hälsning,
    hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.
  • maria_
    • March 2007
    • 2867

    #2
    Kom på lite jag hade glömt skriva också..

    Grodorna försvann direkt jag släppte ner dem. Har i och för sig mycket växter, stenar och grottor, men sedan igår har jag bara sett till en. De är väldigt små, så jag är lite rädd att fiskarna har gett sig på dem också. Bör jag oroa mig för det.

    Och en annan sak. Nu verkar det som att palettcikliderna har ena halvan av akvariumet och den stora fjärilscikliden en annan, och den lilla har utrymmet bakom pumpen. Ska även ha i malar senare. Min fråga är, bör jag undvika att ha i fler fiskar pga ciklidernas revirbeteende, eller bör jag ha i fler fiskar så att de blir lite förvirrade och inte bara mobbar ut min lilla fjäril.
    Med vänlig hälsning,
    hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

    Kommentar

    • albjohn
      • March 2006
      • 1179

      #3
      Det är lite svårt att svara på dina problem men jag försöker väl så kanske nån annan kan fylla på.

      Nog bör du ha i fler fiskar, tex ett stim tetror, nu har har jag alldrig haft palletciklid men med fjärilarna ska det inte vara några problem, det brukar bli lite lugnare med mer fisk så dom får annat att fundera och reta sig på.

      Jag skulle kanske även skaffa ett par fjärilar till så att aggresionerna fördelar sig lite.

      Jag skulle nog även låta den mobbade gå kvar och se hur det utvecklar sig.

      Grodfrågan kan jag inte svara på eftersom jag inte haft såna.
      Mvh Leif

      Kommentar

      • Malinitzi
        • December 2006
        • 2088

        #4
        OBS! Rymmargrodor...

        Ursprungligen postat av maria_
        Kom på lite jag hade glömt skriva också..

        Grodorna försvann direkt jag släppte ner dem. Har i och för sig mycket växter, stenar och grottor, men sedan igår har jag bara sett till en. De är väldigt små, så jag är lite rädd att fiskarna har gett sig på dem också. Bör jag oroa mig för det.

        Och en annan sak. Nu verkar det som att palettcikliderna har ena halvan av akvariumet och den stora fjärilscikliden en annan, och den lilla har utrymmet bakom pumpen. Ska även ha i malar senare. Min fråga är, bör jag undvika att ha i fler fiskar pga ciklidernas revirbeteende, eller bör jag ha i fler fiskar så att de blir lite förvirrade och inte bara mobbar ut min lilla fjäril.
        Har ingen aning om din fiskart ger sig på grodorna men kom ihåg att grodorna mycket lätt tar sig ur akvariet om du har det minsta hörnhål. Förlorade en stor albino-groda idag p g a att pumpen satt för högt upp - i ett kick hade den tagit sig ut och ner på golvet och en tvärsäker död....

        Kommentar

        • maria_
          • March 2007
          • 2867

          #5
          Ursprungligen postat av albjohn
          Det är lite svårt att svara på dina problem men jag försöker väl så kanske nån annan kan fylla på.

          Nog bör du ha i fler fiskar, tex ett stim tetror, nu har har jag alldrig haft palletciklid men med fjärilarna ska det inte vara några problem, det brukar bli lite lugnare med mer fisk så dom får annat att fundera och reta sig på.

          Jag skulle kanske även skaffa ett par fjärilar till så att aggresionerna fördelar sig lite.

          Jag skulle nog även låta den mobbade gå kvar och se hur det utvecklar sig.

          Grodfrågan kan jag inte svara på eftersom jag inte haft såna.

          Okej. Jag har inte sett hur det är med min lilla utmobbade idag, men jag ska till min mamma senare för inspektion. För övrigt ville de inte sälja fler fiskar till mig förrän om en vecka, eftersom mitt akvarium är nyuppstartat. Men vi får väl hoppas att den står ut så länge då.. Eller jag hoppas det, i alla fall.

          Har du något bra tips på någon tålig stimfisk då? Tempen i mitt akvarium ligger på 25-26 grader och pH:t är jag rädd ligger på 7-7.5, men det ska jag sänka till 6.5, för högre än det vill väl inte fjärilscikliderna ha. Vill gärna ha någon fisk som simmar mycket, hade neontetror i mitt förra akvarium, och de stod still hela tiden. Då visste jag inte att de gör så, så jag trodde de var olyckliga och flyttade över dem till ett akvarium som de i stort sett hade för sig själva. Men de började de bara begå självmord genom att klämma in sig mellan pumpen och glaset, och så försvann en varje natt till dess att inga fanns kvar.
          Med vänlig hälsning,
          hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

          Kommentar

          • maria_
            • March 2007
            • 2867

            #6
            Ursprungligen postat av Malinitzi
            Har ingen aning om din fiskart ger sig på grodorna men kom ihåg att grodorna mycket lätt tar sig ur akvariet om du har det minsta hörnhål. Förlorade en stor albino-groda idag p g a att pumpen satt för högt upp - i ett kick hade den tagit sig ut och ner på golvet och en tvärsäker död....

            Innan jag släppte i grodorna tejpade jag för hålet till alla sladdar, och mathålet har jag lagt ett kasettbandsfodral och en sten över. Så jag tycker inte att de har haft någon rymningschans. För säkerhets skull kollade jag golvet igår, men jag lyckades inte hitta några små grodisar. (Och tur var väl det.) De är i och för sig väldigt små och jag har en massa växter och gömställen, men jag har ju suttit och tittat på akvariumet i timmar, och jag tycker att de borde komma fram någon gång. Tycker inte de om att simma runt och så också?
            Med vänlig hälsning,
            hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

            Kommentar

            • _Lena_
              • June 2006
              • 1273

              #7
              Flytta den mobbade till det lilla karet tills den har hämtat sig. Har du mycket gömställen i det stora?

              Kommentar

              • Marcus.N
                • September 2006
                • 1173

                #8
                Grodorna kommer nog vara gömmda dem första dagarn i växterna det var mina tills dem blev mer tama
                why am i the only one how gives the most all the time?
                www.agnescarlsson.se
                www.myspace.com/agnescarlsson
                http://static.fanzone.org/data/image...78eba9961f.png
                http://youtube.com/watch?v=E_NqFDN74G4

                Kommentar

                • maria_
                  • March 2007
                  • 2867

                  #9
                  Ursprungligen postat av _Lena_
                  Flytta den mobbade till det lilla karet tills den har hämtat sig. Har du mycket gömställen i det stora?
                  Ja, där är ganska många gömställen. Men flyttar den lilla fjärilscikliden sig från pumpen är de andra där snart och jagar bort den.
                  Med vänlig hälsning,
                  hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

                  Kommentar

                  • maria_
                    • March 2007
                    • 2867

                    #10
                    Ursprungligen postat av Marcus.N
                    Grodorna kommer nog vara gömmda dem första dagarn i växterna det var mina tills dem blev mer tama
                    Vad dumt. Jag tyckte att de var så söta ju. Men det är ju bra ifall det bara är som de gömmer sig, så att ingen fisk har tagit dem. Den ena palettcikliden är faktiskt hemskt tjock, men det var den när jag köpte den också, så jag skyller inte på den.

                    Köpte någon speciell fryst mat till grodorna. Jag kommer inte ihåg vad den hette, artemia skulle det ungefär kunna låta som. Kan man locka fram dem med den? Eller ska jag vänta med den? Är lite rädd att den bara ska skita ner vattnet såhär i början. Killen i djuraffären sa att jag kunde mata med vanlig fiskmat, men när jag har läst om grodisarna på internet har där stått att man inte ska göra det. (Jag hoppas verkligen att djuraffärskillen inte har ljugit för mig, för jag hatar när de gör så. De ska ju veta vad det är de pratar om så att man inte förstör hela sitt akvarium. Hon som jag köpte mitt lilla akvarium av berättade att hon hade blivit ilurad att scalarer var snälla, så hon hade köpt en som åt upp alla hennes fiskar utom 4 som var för stora.) Vad brukar du mata med?
                    Med vänlig hälsning,
                    hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

                    Kommentar

                    • Malinitzi
                      • December 2006
                      • 2088

                      #11
                      Dvärgklogrodorna kommer nog att vara litet skygga tills de vant sig i din nya miljö. Men de kan sitta stilla mycket länge på samma plats av och till. Till slut visar de sig mer och mer och framförallt måste de ju upp och hämta luft, då kanske du ser dem. Dina är små ännu men blir modigare och mer förslagna då de blir större. Nu kanske jag inte hade exakt 10 cm lägre akvarievatten, kanske 5-6 men med värmare, pump och växter tar de sig upp. Så det blir till att grodsäkra mitt nästa akvarium som jag vill ha grodor i.....för det vill jag! Jag har matat med flingor, mygglarver, räkor bl a.

                      Kommentar

                      • maria_
                        • March 2007
                        • 2867

                        #12
                        Idag när jag kom hem till min mamma låg den lilla fjärilscikliden död i akvariumet. De äckliga monsterfiskarna hade ätit upp ögonen på den också. Jag blir så ledsen av sådant. Utöver det har malen som går ensam för tillfället blivit sjuk. Det ser ut som att den har fått en kal fläck på huvudet, som är helt vit. Jag antar att det är någon svampinfektion eller något. Usch och blä.
                        Med vänlig hälsning,
                        hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...