Gurami

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Westkusten
    • September 2006
    • 8

    Gurami

    När man läser om Gurami så står det ofta att man kan ha dem med andra fredliga arter. Min fråga är om man kan blanda olika typer av Gurami i ett akvarium. Funkar det?

    Vilka Gurami passar isåfall bäst ihop?
  • Flundran
    • October 2006
    • 74

    #2
    Jag har haft lite blandade gurami men störst problem var det att blanda mosaikgurami med månskengurami det funkade inte månskensguramina bet i mosaikernas fenspröt samt jagade dom, det var ingen lek eller vaktande av smått utan dom gillade inte mosaikerna helt enkelt. Nu har väll säkert andra dessa blandade men detta är vad jag har upplevt i mitt akvarium.

    Sen är det väll bara att vissa typer och varianter av guramis är lite mer argsinta under lek.

    Men dom flesta guramis går nog bra ihop är ju överlag ganska lugna.

    Kommentar

    • Westkusten
      • September 2006
      • 8

      #3
      Okej....Hur är det med växter? Gurami äter ju tydligen dessa... Några växter som funkar?

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        De flesta gurami äter inte av växterna, men Månskensguramin kan vara en riktig bastard om det bjuds på grönt. Jag har haft och har en del olika arter och de har mig veterligen inte rört växterna, så kör du på med de växter som du gillar!
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • lenis3
          • June 2004
          • 2254

          #5
          hur stort är akvariet?
          jag skulle inte blanda större guramisar i ett litet akvarie, ex 100 l. Guldguramis och blå guramis har nog rykte om sig att vara aggressiva. Jag har i nuläget endast en mosaikgurami hona och en silvergurami hona, de är frediga. Jag har haft rubingurami, blågurami och honungsgurami tillsammans med mosaik och silvergurami i mitt 450 l och det var inga problem, men akvariet är ju ganska stort. Har tänkt skaffa fler mosaiker och fler silvergurami (även kallad månskensgurami) och blå och guldgurami.

          jag har inte märkt att de är på växterna, förutom silverguramin då, den pickar sönder flytväxter i småbitar och bygger bo! Ser jätteroligt ut, precis som en skata med en kvist i munnen, fast en fisk med en växtbit i munnen
          Min zoon
          Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

          Kommentar

          Arbetssätt...