Förslag på fiskar??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SofieW
    • March 2007
    • 6

    Förslag på fiskar??

    Jag har nyligen startat ett akvarium på ca 37 liter. För en vecka köpte jag mina första fiskar, sex neontetror och två randiga otocinclus.
    Jag vill snart köpa fler fiskar men vet inte riktigt vilka. Jag har tänkt att köpa ett palettciklidpar, men har hört olika åsikter om detta. Bl.a att de är aggressiva när de leker och har yngel och att de då inte är lämpliga i mindre akvarier. Jag skulle vilja ha ett par av några fina färgglaga fiskar. Har tänkt lite på dvärggurami också eller fjärilsciklider. Eller kanske ett kampfiskpar. Jag vill ha några lättskötta och tåliga fiskar, för jag blir väldigt ledsen när någon dör.

    Någon som har erfarenheter av dessa fiskar i par, hur de är mot andra fiskar, mot varandra, hur lätt de får yngel, hur känsliga de är, hur lätt/svårskötta de är? Någon kanske har något annat förslag på någon fisk som skulle passa mig. Vill bara påminna om att mitt akvarium är ganska litet, ca 37 liter.

    Tacksam för råd och svar!

    MVH
    Sofie
  • Matsvin
    • April 2006
    • 254

    #2
    Ursprungligen postat av SofieW
    Jag har nyligen startat ett akvarium på ca 37 liter. För en vecka köpte jag mina första fiskar, sex neontetror och två randiga otocinclus.
    Jag vill snart köpa fler fiskar men vet inte riktigt vilka. Jag har tänkt att köpa ett palettciklidpar, men har hört olika åsikter om detta. Bl.a att de är aggressiva när de leker och har yngel och att de då inte är lämpliga i mindre akvarier. Jag skulle vilja ha ett par av några fina färgglaga fiskar. Har tänkt lite på dvärggurami också eller fjärilsciklider. Eller kanske ett kampfiskpar. Jag vill ha några lättskötta och tåliga fiskar, för jag blir väldigt ledsen när någon dör.

    Någon som har erfarenheter av dessa fiskar i par, hur de är mot andra fiskar, mot varandra, hur lätt de får yngel, hur känsliga de är, hur lätt/svårskötta de är? Någon kanske har något annat förslag på någon fisk som skulle passa mig. Vill bara påminna om att mitt akvarium är ganska litet, ca 37 liter.

    Tacksam för råd och svar!

    MVH
    Sofie
    Palettciklider passar inte i ett 37-liters. De blir för stora, och ett par kan jaga runt och stressa ihjäl fiskar i ett 100-liters...

    Övriga arter du nämner är också väl stora, utom kampfisken.

    Jag har själv ett 37-liters med enbart vildguppy i.

    Tippar att kardinalfisk skulle funka. Annars är ju inte fiskar som funkar i så små akvarier vanliga i vanliga djuraffärer, utan då får man gå till akvarieaffären, och kolla vad de har inne.

    Har du funderat över dvärgräkor, typ körsbärsräkor, White Pearl, Crystal Red eller någon? Dessa funkar super i 37 liter

    Det var några förslag i alla fall!!

    /Matsvin.
    Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin

    Kommentar

    • _Lena_
      • June 2006
      • 1273

      #3
      Ditt akvarium är ganska fullt som det är. Lite guppy ananrs kanske?

      Kommentar

      • _Lena_
        • June 2006
        • 1273

        #4
        Och förrästen vänta minst en månad innan du köper fler fiskar för du riskerar redan som det är nu en kraftig nitritspik.

        Kommentar

        Arbetssätt...